eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polscy eksporterzy, czyli jak zdobywać rynki zagraniczne

Polscy eksporterzy, czyli jak zdobywać rynki zagraniczne

2015-03-23 10:46

Polscy eksporterzy, czyli jak zdobywać rynki zagraniczne

Polskie firmy gotowe do ekspansji zagranicznej © gustavofrazao - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Jak dowodzą statystyki przedstawione przez GUS, miniony rok przyniósł polskiemu eksportowi ponad 5-procentowy wzrost, jednocześnie jednak okazuje się, że rodzime przedsiębiorstwa zdecydowanie więcej importują niż eksportują. Badania przeprowadzone na zlecenie Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy pokazują jednak, że ta sytuacja w najbliższych latach ma szanse ulec zmianie - niemal 40 procent przebadanych firm planuje do 2016 roku wkroczyć na nowe, zagraniczne rynki.

Przeczytaj także: Rosyjskie embargo, czyli nie taki diabeł straszny

Jak dowodzą badania przeprowadzone przez Fundację Kronenberga, polscy przedsiębiorcy prowadzą działalność zagraniczną średnio w 7 krajach UE. Swoje towary eksportuje aż 65 proc. dużych firm, 47 proc. średnich oraz co czwarte małe przedsiębiorstwo. Jednocześnie dane Głównego Urzędu Statystycznego wskazują, że polski biznes coraz częściej decyduje się na wysyłkę towarów poza granice naszego kraju.

- Aż 97 proc. przedsiębiorstw dobrze ocenia decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności międzynarodowej, a 39 proc. planuje w ciągu 2 lat rozszerzyć obszar prowadzonej działalności.

Co ciekawe, to małe firmy, zatrudniające maksymalnie 49 osób, częściej planują wejście na kolejne zagraniczne rynki (40 proc.) do końca 2016 roku niż średnie (35 proc.). - mówi Krzysztof Kaczmar, prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy.

Rozpoczynając działalność na nowych rynkach, niemal co czwarta firma (22 proc.) korzystała z finansowania zewnętrznego. Najczęściej były to kredyty, linie kredytowe, leasing. Najrzadziej przedsiębiorstwa otrzymywały dotacje krajowe (18 proc.), które pozwalały na poszerzenie obszaru działania.

Nowe programy wspierające firmy odpowiadają na kluczowe według przedsiębiorstw warunki powodzenia ekspansji. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga kluczem do sukcesu na nowych rynkach zdaniem ankietowanych przedsiębiorców jest przede wszystkim znajomość danej branży (54 proc.). Dla większości firm priorytetem przed poszerzeniem działalności są informacje o nowych rynkach zbytu. Uzyskuje się je w różny sposób m.in. poprzez partnerów biznesowych lub z ogólnodostępnych materiałów dotyczących sytuacji ekonomicznej danego kraju. Kluczem do sukcesu według 47 proc. ankietowanych firm jest też wykwalifikowana, doświadczona kadra oraz odpowiedni partnerzy.

fot. mat. prasowe

W ilu krajach prowadzona jest działalność międzynarodowa

Największym partnerem handlowych polskich firm są oczywiście przedsiębiorstwa zza Odry.


Równocześnie jako największą barierę w rozwijaniu międzynarodowej działalności przedsiębiorcy wskazują czynniki makroekonomiczne, takie jak np. kursy walutowe (20 proc.) oraz zagraniczną konkurencję (18 proc.). To właśnie w tym punkcie firmy widzą korzyści ze współpracy z bankami - ponad połowa (57 proc.) z nich uważa, że to instytucje ważne z punktu widzenia wsparcia w rozwoju działalności poza granicami kraju.

fot. mat. prasowe

Jakie działanie podjęliście Państwo w związku z rozpoczęciem działalności międzynarodowej?

Zatrudnienie nowych pracowników i zdobycie nowych partnerów to główne działania, jakie respondenci podjęliby w związku z ekspansją na rynki zagraniczne.

fot. mat. prasowe

Źródła finansowania zewnętrznego

Jako główne źródło finansowania zewnętrznego respondenci wybierają kredyt.



oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (1)

  • Cinuu / 2017-04-05 09:26:02

    Wejście na rynek zagraniczny to świetna okazja do rozwoju firmy, ale trzeba się bardzo dobrze do tego przygotować. Ja wolałem nie ryzykować bez znajomości lokalnego rynku i języka, więc powierzyłem wszystko firmie Nowe Kolory. Zajmują się absolutnie wszystkim, więc nie trzeba się o nic martwić. Dzięki ich pomocy, moja firma odnosi teraz sukcesy w kilku krajach. Możliwe, że nadal będę rozszerzał działalność i wtedy również zwrócę się do fachowców. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: