eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Usługi assistance 2014 oczami klientów

Usługi assistance 2014 oczami klientów

2015-02-23 09:50

Usługi assistance 2014 oczami klientów

Ubezpieczenie samochodu © Jakub Jirsák - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Czwarta edycja badania "Rynek usług assistance widziany oczami klientów" doczekała się publikacji. Czego tym razem dowiadujemy się z analizy zrealizowanej na zlecenie Mondial Assistance? M.in. tego, że świadomość assistance w naszym kraju wzrasta z roku na rok. Okazuje się również, że istotną w tym rolę odgrywają banki. Coraz częściej po assistance sięgają młodzi Polacy, wielodzietne rodziny. Przekonują się do niego również panie.

Przeczytaj także: Usługi assistance w 2014 roku

Badania zlecane przez Mondial Assistance mają na celu zbadanie świadomości i potrzeb Polaków w zakresie usług assistance. W tegorocznej edycji ponownie sprawdzono sposób rozumienia tych usług oraz określono, które rodzaje oferowanych świadczeń są najbardziej pożądane przez klientów. Autorzy badania przyjrzeli się także, czy dołączenie assistance do produktu finansowego jest w stanie uczynić go bardziej atrakcyjnym.

Duży wzrost świadomości


Coraz lepiej rozumiemy, czym są usługi assistance - odsetek badanych, którzy to deklarują wzrósł z 42 do 64%. To przekłada się na praktyczne stosowanie usługi. W 2014 roku aż 1 771 tys. osób skorzystało z assistance. To wzrost o ponad 650 tys. osób w stosunku do roku 2013. Wyraźnie spadła za to liczba Polaków nieposiadających lub nieświadomych posiadania usług assistance – o ponad 2 miliony osób. Powyższe liczby wskazują na dynamiczny wzrost popularności usług assistance – w latach 2012 i 2013 z assistance co roku korzystało nieco ponad milion osób.

Niezmiennie najczęściej usługi assistance są identyfikowane jako wsparcie samochodowe. W badaniu, podobnie jak w 2014 roku, odpowiedziało tak 37% pytanych. 30% osób kojarzy tę usługę jako rodzaj ubezpieczenia. Istotnie w stosunku do zeszłego roku wzrósł odsetek osób identyfikujących assistance z usługami pomocowymi i ratunkowymi (z 20 do 26%). Inne wymieniane skojarzenia to: ochrona, zabezpieczenia, usługi concierge i domowe, usługi turystyczne, usługi medyczne, usługi bezgotówkowe.

fot. mat. prasowe

Świadomość i rozumienie usług assistance 2014 vs 2013

Podobnie jak w 2013 roku najczęściej usługi assistance są identyfikowane jako wsparcie samochodowe.


Assistance częściej trafia do młodych i dużych rodzin


Typowy, statystyczny posiadacz usług assistance to mężczyzna (57%), z wykształceniem wyższym (42%), mieszkający w jednym z największych miast (40%). Usługa staje się coraz popularniejsza wśród młodych osób – w porównaniu z rokiem 2013 o 7 p.p. wzrosła liczba osób poniżej 30 lat posiadających assistance. Zwiększył się też odsetek menedżerów i przedstawicieli kadry kierowniczej (o 11 p.p.). Wyraźny wzrost udziału kilkuosobowych gospodarstw domowych (o 13 p.p.) może świadczyć o tym, że pomoc tego typu coraz częściej doceniają duże rodziny.
- Ciężka praca wykonana przez branżę wydaje się procentować, co potwierdzają dobre dla niej wyniki badania. Przede wszystkim wydatnie wzrosła ilość osób korzystających z assistance. Świetlaną przyszłość tej usługi wydaje się też wskazywać profil użytkowników. Z jednej strony wzrost liczby osób młodych, które raz przekonane pozostaną – mamy nadzieję - z assistance w przyszłości. Z drugiej strony większa liczba użytkowników z kadry kierowniczej i menedżerskiej - to zazwyczaj osoby opiniotwórcze i szanowane w swoich środowiskach. Cieszy nas też wzrost w grupie dużych rodzin – wyniki badania komentuje Tomasz Frączek, prezes zarządu Mondial Assistance.

fot. mat. prasowe

Powody nie korzystania z usług assistance w ciągu ostatniego roku

W porównaniu z ubiegłym rokiem zmalała liczba osób nieświadomych posiadania usług assistance.


Assistance w bankach coraz lepsze


Najczęściej z usług assistance korzystano w 2014 roku w ramach produktów ubezpieczeniowych (93% odpowiadających, nieznaczny spadek w stosunku do 2013 roku). Istotny wzrost nastąpił natomiast w grupie korzystającej z assistance w ramach produktów bankowych - z 7 do 13 % r/r. To wskazuje na skuteczność kampanii promocyjnych tych banków, które z assistance uczyniły w swych spotach reklamowych ważny dodatkowy benefit zachęcający do uruchomienia danego produktu bankowego. Pakiety assistance dodawane do kart i kont są też coraz lepiej wyposażone.

fot. mat. prasowe

Usługi assistance o największej wartości

Popularność assistance turystycznego wzrosła niemal dwukrotnie.


- Badania wskazują, że assistance jest produktem lojalizującym, docenianym przez klientów w bankach. Aż 76% użytkowników usług assistance posiadających je w ramach usług bankowych uważa, że takie dodatki podnoszą atrakcyjność produktów, którym towarzyszą. To wzrost aż o 19 punktów procentowych r/r – mówi Tomasz Frączek.

Optymistyczne dla branży wydają się być też... powody niekorzystania z usług assistance. Z 78% do 65% spadła bowiem liczba osób, kóre nie miały takich usług lub nie wiedziały, że je posiadają. Wzrosła za to liczba osób, które nie korzystały, bo po prostu nie miały takiej potrzeby.

Rośnie zainteresowanie kobiet


Wszystkie rodzaje assistance zyskały w ocenie swojej przydatności dla klientów instytucji finansowych. Najwięcej assistance turystyczne, które jako najbardziej wartościowe wskazało 58% pytanych. To wzrost aż o 26 p.p. w porównaniu z 2013 rokiem. Podobnie jak w poprzednich latach najczęściej wymienianym w tej kategorii pozostało assistance samochodowe (64%), które najlepiej ugruntowało się w świadomości konsumentów. Medyczne odnotowało wzrost o 18 p.p., a domowe o 15 p.p. Charakterystyczne są duże wzrosty pozytywnych ocen szczególnie w grupie pytanych kobiet: samochodowe o 27 p.p., turystyczne o 31 p.p., domowe o 26 p.p.
- Kobiety coraz powszechniej korzystają z assistance, a w ślad za tym w coraz wyższym stopniu zauważają ich wartość. To bardzo pozytywna zmiana, bo do tej pory to mężczyźni byli bardziej zainteresowani tymi usługami, również oni są głównymi użytkownikami. Wyrównywanie pomiędzy płciami uważamy za pozytywny sygnał wskazujący na upowszechnianie się usługi – dodaje Tomasz Frączek.

Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Mondial Assistance przez Nielsen Polska w dniach 7 – 26 stycznia 2015 roku. Metoda realizacji badania to wywiady ilościowe przeprowadzone techniką CATI. Uwzględniono ogólnopolską próbę miejską reprezentatywną ze względu na płeć, wiek i wielkość miejscowości (N = 2000). Badanie zrealizowano czwarty raz z rzędu według tych samych parametrów badawczych, będące źródłem wiedzy na temat trednów i tendencji dla usług assistance na rynku finansowym.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (2)

  • Ekspert_link4 / 2015-02-24 11:16:11

    Dobrze, że coraz więcej ludzi jest świadomych wsparcia assistance w przypadku szkody. Koszt takiego ubezpieczenia możesz sprawdzić dzięki naszemu kalkulatorowi:

    http://bit.ly/1miIwHK odpowiedz ] [ cytuj ]

  • Kotarson / 2015-02-28 05:54:55

    No ja też już sobie od paru lat wykupuję, za często autem poza Polskę jeżdżę, żeby ryzykować jakąś awarię i rękę w nocniku. odpowiedz ] [ cytuj ]

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: