eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak międzynarodowy jest e-commerce?

Jak międzynarodowy jest e-commerce?

2014-04-05 00:23

Jak międzynarodowy jest e-commerce?

Jak międzynarodowy jest e-commerce? © ecommerce_52686860_ Gajus - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Niespełna 30 procent polskich sklepów internetowych umożliwia wysyłkę towaru poza granice naszego kraju. Jednak e-przedsiębiorcy poważnie myślący o biznesie już wkrótce będą musieli wyjść naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, którzy chcą dokonywać transgranicznych transakcji - wynika z badań przeprowadzonych przez porównywarkę cen www.idealo.pl

Przeczytaj także: Sprzedaż e-commerce ruszyła za granicę. Skąd ten pęd?

Trangraniczne zakupy dokonywane poprzez platformy e-handlu są najlepszym dowodem na to, że konsumenci w sieci coraz częściej chcieliby uzyskać dostęp do szerszej gamy produktów w lepszych cenach. Sprzedawcy internetowi powinni zacierać ręce - tendencja ta ma ogromny potencjał i może okazać się bardzo zyskowna zarówno dla nich, jak i ich klientów. Dostarczenie gotowych rozwiązań logistycznych może bowiem ułatwić e-sklepom zdobycie nowych międzynarodowych klientów, o ile zostaną im zaoferowane dostosowane do ich potrzeb możliwości, których dotychczasowy brak zniechęcał kupujących do nabywania produktów poza granicami kraju.

Na podstawie przeprowadzonych przez eBay badań przepowiada się, że do 2020 roku sprzedaż transgraniczna ma stanowić jedną trzecią handlu internetowego na świecie, zaś jej znaczenie ma się zwiększyć trzykrotnie już w przeciągu najbliższych czterech lat.

Obecnie drugim największym światowym rynkiem internetowej detalicznej sprzedaży zagranicznej jest Wielka Brytania, ustępując pod tym względem jedynie Stanom Zjednoczonym. W poniższych badaniach krajobraz sprzedaży transgranicznej został rozszerzony o inne europejskie kraje współpracujące z porównywarką cen idealo: Polskę, Niemcy, Francję, Włochy i Hiszpanię. Analiza 50 najchętniej odwiedzanych przez użytkowników każdej z platform sklepów internetowych służy przyjrzeniu się, jak wielu sprzedawców internacjonalizuje swój serwis tak, by móc przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów z zagranicy.

Zagraniczny ruch na idealo.pl

Punktem wyjścia dla badań porównywarki cen idealo był procentowy udział kliknięć na stronę www.idealo.pl wśród użytkowników spoza Polski. W przypadku polskiej strony idealo stanowią one 4% wszystkich wizyt.

fot. mat. prasowe

Procentowy podział kliknięć ze względu na lokalizację użytkowników

Punktem wyjścia dla badań porównywarki cen idealo był procentowy udział kliknięć na stronę www.idealo.pl wśród użytkowników spoza Polski. W przypadku polskiej strony idealo stanowią one 4% wszystkich wizyt.


Ten pozornie mało imponujący wynik – szczególnie w porównaniu z 32%-owym udziałem kliknięć z zagranicy odnotowanym przez brytyjską stronę idealo – wskazuje jednak na znaczny potencjał, jaki mają do wykorzystania polscy sprzedawcy. Polska pozostaje bowiem tylko nieznacznie w tyle za francusko- oraz niemieckojęzycznymi portalami idealo oraz osiąga rezultat zbliżony do wyników uzyskanych przez Hiszpanię i Włochy. Czteroprocentowy udział użytkowników spoza Polski powinien być jednak również uznany za szczególne wyzwanie i bodziec do dalszych starań o pozyskanie przez polskie sklepy zagranicznych klientów.

Naprzeciw potrzebom międzynarodowych klientów: Czy sklepy internetowe są nastawione na sprzedaż transgraniczną?

Bez wątpienia zagraniczni klienci od dawna są już obecni na stronach internetowych sklepów na całym świecie. Spojrzenie na różne podejście poszczególnych krajów do ich międzynarodowych klientów jest jednak istotne, by zrozumieć niektóre z powodów, dlaczego poszczególne rynki radzą sobie z tą grupą docelową lepiej niż inne.

Porównywarka cen idealo zbadała po 50 najpopularniejszych współpracujących z nią sklepów internetowych w Polsce, Niemczech, Francji, Wielkiej Brytanii, Włoszech i Hiszpanii w poszukiwaniu oznak zainteresowania sprzedawców pozyskaniem międzynarodowych klientów. W badaniach sprawdzono, ile sklepów oferuje przesyłkę zagraniczną, możliwość zmiany wersji językowej swojej strony internetowej lub osobną witrynę URL innego obszaru językowego oraz ilu sprzedawców decyduje się oferować swoim zagranicznym klientom zakupy w ich rodzimej walucie.

Przesyłka zagraniczna: Geograficzna i lingwistyczna bliskość mają znaczenie

Zaledwie 28% z 50 najpopularniejszych polskich sklepów współpracujących z idealo oferuje swoim klientom przesyłkę zagraniczną. W ponad połowie przypadków, gdy taki rodzaj obsługi jest oferowany, kupujący muszą jednak liczyć się z kosztami przesyłki, podczas gdy dostawa krajowa nie jest objęta opłatą. W pozostałych przypadkach darmowa przesyłka oferowana jest przy zakupach od pewnej kwoty i/lub tylko do niektórych krajów. Bezwarunkowo bezpłatna dostawa jest w przypadku polskich sklepów wciąż bardzo rzadka.

fot. mat. prasowe

Procentowy podział sklepów oferujących przesyłkę zagraniczną

W ogólnoeuropejskim zestawieniu sklepy internetowe z Polski znajdują się na przedostatnim miejscu z niewielką przewagą nad włoskimi e-sprzedawcami. Nie są to jednak wyniki zaskakujące.


W ogólnoeuropejskim zestawieniu sklepy internetowe z Polski znajdują się na przedostatnim miejscu z niewielką przewagą nad włoskimi e-sprzedawcami. Nie są to jednak wyniki zaskakujące. Okazuje się bowiem, że niektóre uwzględnione w analizie kraje znajdowały się na pozycji uprzywilejowanej, jeśli chodzi o sprzedaż zagraniczną. Przykładem tego są Niemcy, które ze względu na przynależność do tego samego obszaru geograficznego i językowego automatycznie oferują również przesyłkę do Austrii. Podobną tendencję dało się zauważyć w przypadku hiszpańskich sklepów, które najczęściej dostarczały swoje towary na teren Portugalii i Andory, jak również we Francji, skąd przesyłki najczęściej trafiają do Belgii, Luksemburga i Szwajcarii – ponownie z powodu zbliżonego położenia geograficznego. Idąc tym tropem, w przypadku Polski i Włoch uzasadnienie ich ostatnich miejsc zdaje się być jasne – ponieważ w obu tych krajach mówi się w językach nieużywanych nigdzie indziej, nie jest zaskakującym fakt, że najrzadziej oferują one przesyłkę zagraniczną.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: