eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Jak międzynarodowy jest e-commerce?

Jak międzynarodowy jest e-commerce?

2014-04-05 00:23

Przeczytaj także: Sprzedaż e-commerce ruszyła za granicę. Skąd ten pęd?


Polskie sklepy stawiają na wersje językowe

W raporcie Komisji Europejskiej dotyczącym stosunku kupujących w sieci do handlu zagranicznego i ochrony konsumentów 56% ankietowanych przyznało, że nie czuli się oni przygotowani do nabywania produktów i usług korzystając z innego europejskiego języka. Czy sprzedawcy internetowi są w stanie sprostać zapotrzebowaniu kupujących na dopasowane do ich umiejętności wersje językowe swoich platform?

Porównywarka cen idealo zbadała procentową ilość sklepów oferujących różne wersje językowe swoich stron internetowych. W analizie uwzględniono zarówno możliwość zmiany języka strony internetowej danego sklepu, jak również przypadki, w których dany sprzedawca internetowy posiadał witrynę URL innego obszaru językowego. Mimo wciąż stosunkowo niskiego zainteresowania zagranicznych klientów, polskie sklepy znalazły się na drugim miejscu w zestawieniu najczęściej oferujących różne wersje językowe sklepów.

fot. mat. prasowe

Procentowy podział sklepów oferujących różne wersje językowe

Mimo wciąż stosunkowo niskiego zainteresowania zagranicznych klientów, polskie sklepy znalazły się na drugim miejscu w zestawieniu najczęściej oferujących różne wersje językowe sklepów.


Fakt, że 46% polskich sklepów udostępnia swoim użytkownikom różne wersje swoich stron internetowych również nie jest zaskakujący. Język polski na tle innych ujętych w badaniach obszarów językowych jest bowiem na automatycznie niekorzystnej pozycji ze względu na jego niską rozpoznawalność i rozumienie. Nic więc dziwnego, że polskie sklepy internetowe muszą dołożyć większych starań, by móc dotrzeć do konsumentów z innych krajów. Z badań idealo wynika jednak, że sprzedawcy z Polski są na to gotowi.

Wśród zbadanych przez idealo rynków prym pod względem najczęściej tłumaczonych na inne języki stron internetowych sklepów wiedzie Hiszpania, w której połowa z nich oferuje różne wersje językowe. Ostatnie miejsce Wielkiej Brytanii, w której zaledwie 10% sklepów proponuje inną niż angielska wersję językową, także nie należy do zaskakujących. W czasach, w których angielski pełni rolę języka komunikacji na całym świecie, brytyjskie sklepy internetowe są bez wątpienia w uprzywilejowanej sytuacji.

Waluta i konwersja: Faktory wciąż zapominane przez sklepy

Kolejnym czynnikiem, który zniechęca konsumentów do zakupów w sieci poza granicami kraju jest oprócz barier językowych także uznawana w danym państwie waluta. Według badań cytowanych przez portal ZDNet, aż 86% brytyjskich internautów i 57% klientów sklepów internetowych z Niemiec rezygnuje z zakupów w sieci, jeśli interesujący ich produkt można nabyć wyłącznie za amerykańskie dolary. W Polsce, w której płatności realizowane są w złotówkach, oznacza to, że właściciele sklepów internetowych powinni wykazać się szczególną elastycznością w oferowaniu zakupów w także innych walutach takich jak euro czy funt brytyjski.

fot. mat. prasowe

Procentowy podział sklepów oferujących płatności w obcych walutach

Według badań cytowanych przez portal ZDNet, aż 86% brytyjskich internautów i 57% klientów sklepów internetowych z Niemiec rezygnuje z zakupów w sieci, jeśli interesujący ich produkt można nabyć wyłącznie za amerykańskie dolary.


Jak wynika z badań porównywarki cen idealo, tego typu oczekiwaniom jest w stanie sprostać zaledwie 10% polskich sklepów internetowych. We wszystkich sklepach oferujących płatności w obcej walucie, oprócz złotego użytkownicy mają możliwość wyboru euro, zaś w niektórych także dolara, funta lub czeskiej korony. Okazuje się zatem, że mimo starań przy przekonaniu do siebie potencjalnych klientów z zagranicy poprzez oferowanie swojej witryny w różnych językach, polscy sprzedawcy powinni także uwzględnić wymagania konsumentów dotyczących wyboru preferowanej waluty.

Wyświetlenie cen w lokalnej walucie i zaoferowanie możliwości zapłaty w niej może być bowiem kolejną cechą e-sprzedawców, dzięki której uda im się przyciągnąć do siebie klientów z zagranicy. Mimo to okazuje się, że ilość współpracujących z idealo sklepów, w których taki serwis oferuje się kupującym, jest wciąż niewielka. Nawet w wiodącej pod tym względem Hiszpanii jest to zaledwie 9 z 50 zbadanych w analizie idealo e-sklepów.

Przed e-sklepami jeszcze długa droga do sukcesu w handlu transgranicznym

Dane zgromadzone podczas badań porównywarki cen idealo wyraźnie pokazują, że zakupy transgraniczne nie są niczym nowym dla kupujących w sieci, jednak analiza współpracujących z idealo sklepów każe przypuszczać, że sprzedawcy internetowi nie podjęli jeszcze wszystkich kroków, by odpowiednio przygotować się do zaspokojenia potrzeb swoich klientów. Okazuje się bowiem, że wiele sklepów nie wykorzystuje szansy na pozyskanie zagranicznej grupy docelowej przez częsty brak w swojej ofercie przesyłki zagranicznej, wyboru języka strony internetowej lub możliwości płacenia w obcej walucie.

Zagraniczni klienci są coraz częściej obecni na platformach e-commerce, jednak jeśli ich wymagania logistyczne lub dotyczące języka, w jakim dokonywać oni będą zakupów, nie zostaną dostosowane do ich oczekiwań, ten ogromny potencjał dla sklepów internetowych może pozostać niewykorzystany.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: