eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek pracy: oczekiwania specjalistów

Rynek pracy: oczekiwania specjalistów

2013-12-03 10:01

Przeczytaj także: Praca za granicą: Holandia niepopularna?


„Wyniki badań wynagrodzeń w Polsce w latach 2012/2013 pokazują, że pracodawcy nie unikają podwyżek. W tym okresie aż 87% firm przyznało je swoim pracownikom, a ich przeciętna wysokość wynosiła 5,8%. Jednym z sektorów, w którym najliczniej zaoferowano wyższe wynagrodzenie jest sektor ubezpieczeniowy (91% firm)” – mówi Anna Jabłońska-Trepka, Menedżer Konsultingu w Hay Group Polska.

„W odpowiedzi na trudniejszą sytuację gospodarczą PZU zmieniło strukturę wynagrodzeń. Wprowadziliśmy system premiowy, który pozwolił na utrzymanie satysfakcji pracowników i nagradzanie osób najefektywniej realizujących postawione przed nimi cele, przy niezmienionej podstawie wynagrodzeń” – dodaje Olga Zarachowicz.

Możliwość rozwoju zawodowego i atmosfera równie ważne co zarobki

Wynagrodzenie nie jest jedynym motywatorem zmiany pracy. Ważnymi czynnikami pozapłacowymi, które powinien oferować pożądany pracodawca jest również stabilność zatrudnienia, możliwość rozwoju zawodowego oraz odpowiednia atmosfera i kultura pracy. Stabilność zatrudnienia jest najważniejsza dla pracowników obsługi klienta. Możliwości awansu i większego zakresu obowiązków oczekują księgowych. Natomiast rozwój zawodowy oraz atmosferę i kulturę pracy najwyżej cenią informatycy.

„Specjaliści na rynku pracy preferują pracodawców, którzy zapewniają perspektywy rozwoju zawodowego. Co ciekawe, wyniki badania pokazały, że rozwój jest w badanych grupach zawodowych różnie rozumiany: wśród księgowych, analityków finansowych i pracowników obsługi klienta, jako awans i podwyżka, a wśród specjalistów IT i marketingu, jako wzrost kompetencji i doświadczenia. PZU, dzięki innowacyjnym i prowadzonym na szeroką skalę projektom, pozwala na stałe podnoszenie kompetencji i umiejętności swoich pracowników oraz rozwój w wielu obszarach” – podkreśla Olga Zarachowicz.

„Również dla osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy możliwość rozwoju w firmie jest kluczowym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze pracodawcy. Odpowiednio dobrana ścieżka kariery pozwoli ukształtować kompetentnego pracownika, najlepiej odpowiadającego potrzebom firmy. Dla młodych ludzi bardzo ważna jest również dobra atmosfera w pracy. Dlatego pracodawcy rywalizujący o najlepszych pracowników powinni zwrócić uwagę również na oczekiwania pozapłacowe zatrudnionych, tworząc przyjazne i atrakcyjne miejsce pracy” – podsumowuje Piotr Palikowski.

Dobre perspektywy rozwoju

Większość specjalistów, którzy wzięli udział w badaniu wysoko ocenia perspektywy rozwoju zawodowego. Uważa tak ponad 70% księgowych, specjalistów IT, analityków finansowych oraz marketingowców, a także ponad połowa pracowników obsługi klienta.

„Z badań Hay Group wynika, że firmy inwestują i oferują swoim pracownikom różne możliwości podnoszenia kompetencji. Najczęściej są to programy dedykowane do tzw. talentów, oferowane przez około 15% firm w Polsce. W celu podniesienia kompetencji pracowników wykorzystują również tzw. rotacje na stanowiskach, a także oferują udział w projektach międzynarodowych i interdyscyplinarnych” – mówi Anna Jabłońska-Trepka.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: