eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia

Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia

2013-05-24 10:58

Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia

Jak kupuje nowe pokolenie Polaków? © Eisenhans - Fotolia.com

Agencja Rubikom Strategy Consultants, przy współpracy zespołu Movedo Shopper&Trade Marketing, zrealizowały badanie konsumenckie "Jak kupuje nowe pokolenie Polaków", które skupiło się na: zwyczajach, zachowaniach, postawach i oczekiwaniach zakupowych Polaków "nowego pokolenia".

Przeczytaj także: Polski konsument lojalny w kryzysie

“Nowe pokolenie” Polaków to inaczej definiowana przez badaczy, klasa średnia. To osoby, które całkowicie przystosowały się do nowej rzeczywistości handlowej i chętnie korzystają z wszelkich oferowanych usług i wydają sporą część swoich dochodów na dobra konsumpcyjne.

Obserwacje zostały przeprowadzone metodą niejawną i polegały na “podglądaniu” tych, którzy o różnych porach, w różnych dniach robili zakupy. Kontynuacją badania były rozmowy z konsumentami “ad hoc”. Takie rozmowy potoczne miały na celu uzyskanie niedeklaratywnych opinii, ale prawdziwych wzorców i motywów, którymi Polacy kierują się na co dzień kupując setki produktów.

„Być może udało nam się jedynie uzyskać swego rodzaju podstawy do wysunięcia wielu hipotez do ich potwierdzenia w szerszym ujęciu, np. w badaniu ilościowym, ale jesteśmy przekonani, że jakościowe podejście i zwyczajne rozmowy są ciekawsze i wniosły wiele więcej interesujących, a czasami zaskakujących informacji. Dlatego postanowiliśmy w raporcie zestawić podsumowanie naszych obserwacji na zmianę z wypowiedziami rozmówców. Wrażeń, jakie odnieśliśmy podczas wszystkich rozmów, były czasami wręcz emocjonujące i zaskakujące – wyjaśnia Marcin Gieracz, autor i realizator badania.

I tak z raportu “ShoppingShow – Jak kupuje nowe pokolenie Polaków” można dowiedzieć się, że kupujemy w tych samych, co zawsze miejscach. Pijemy kawę, tylko w swojej ulubionej kawiarni. A za wszystko odpowiadają nawyki konsumenckie. Codzienne nawyki każdego z nas, tak naprawdę kształtują nasze życie i odwrotnie. Codzienne powtarzamy te same rytuały. Nasze nawyki stają się utartym schematem w niezauważalny sposób. Bo jeśli coś nie przeszkadza, a wręcz sprawia, że jest takie, jak chcemy, żeby było to, dlaczego mamy to zmieniać.

Wynikiem utartych nawyków konsumenckich oraz indywidualnych preferencji są ścieżki zakupowe. Można wyodrębnić ścieżki zakupowe produktów podstawowych, tych codziennych oraz ścieżki zakupowe ofert nadzwyczajnych, takich jak dom, samochód, grunt lub wyjątkowa wycieczka zagraniczna, etc. Z obserwacji “ShoppingShow” wnioskujemy, że klienci coraz częściej chodzą własnymi, indywidualnymi ścieżkami. Żeby to przełamać producenci muszą najpierw dowiedzieć się, dlaczego ich potencjalni konsumenci wybierają serek homogenizowany konkretnej marki, następnie zastanowić się czy jest szansa na zmianę tego wyboru oraz co w takim razie muszą zrobić, aby ci sami konsumenci spróbowali ich serka. I tu zaczyna się rywalizacja rynkowa w oparciu o cenę, jakość, pojemność, smak, zawartość produktową, itp.

fot. Eisenhans - Fotolia.com

Jak kupuje nowe pokolenie Polaków?

Z raportu “ShoppingShow – Jak kupuje nowe pokolenie Polaków” można dowiedzieć się, że kupujemy w tych samych, co zawsze miejscach. Pijemy kawę, tylko w swojej ulubionej kawiarni. A za wszystko odpowiadają nawyki konsumenckie.


Respondenci zostali również zapytani o kwestie związane z poza finansowymi barierami zakupowymi - o trudności, jakie napotykają robiąc codzienne zakupy. Okazuje się, że te niewidoczne, ukryte bariery mogą mieć wpływ na prawie 30% mniejszą sprzedaż. Dotyczy do niedostępności towaru, słabej, albo nad wyraz nachalnej obsługi lub innych ograniczeń, które de facto sprawiają, że konsumenci odchodzą do konkurencyjnych sklepów lub sięgają po konkurencyjne marki. Klientom przeszkadzają różne rzeczy: trudno dostępny dojazd do galerii lub notoryczny brak miejsc parkingowych, zbyt długa procedura zwrotu zakupionego towaru, kiedy dany sklep wręcz sam zachęca aby kupować “w ciemno”, żeby później bezproblemowo zwrócić, czy konieczność odwiedzenia agencji ubezpieczeniowej, aby wykupić polisę - w dobie internetu.
Przeczytaj także: Zwyczaje zakupowe Polaków Zwyczaje zakupowe Polaków

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: