eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia

Zwyczaje zakupowe Polaków: klasa średnia

2013-05-24 10:58

Przeczytaj także: Polski konsument lojalny w kryzysie


Bardzo istotną i interesujacą kwestią, była obserwacja rodziców z dziećmi podczas zakupów. Na wielu portalach można znaleźć raczej informacje, które sugerują, że najlepiej oddać dziecko do “bawialni” i zrobić zakupy na spokojnie bez udziału dzieci. I trochę w tym racji, bo największym problemem, jaki został zauważony podczas badań, to czasami bezradność rodziców wobec zachowania swoich dzieci na nudnych, z ich punktu widzenia, zakupach. Na podstawie obserwacji tych zachowań, badający pokusili się o stworzenie “umownego” podziału rodziców – konsumentów, na trzy najbardziej charakterystyczne typy wedle zachowania podczas zakupów: rodzice bezradni, rodzice ulegli, rodzice rozsądni.

Przeprowadzona obserwacja jakościowa “ShoppingShow – Jak kupuje nowe pokolenie Polaków” skłania do refleksji nad tym, jak mało wiedzą o potrzebach swoich klientów, albo jak mało robią dla nich, zarządzający i managerowie segmentu Fashion&Retail. Wielość przywołanych z obserwacji spostrzeżeń badanych odwołuje się do realnych oczekiwań konsumentów. Poznanie nawyków konsumenckich, ich ścieżek zakupowych, ich zwyczajów mogłoby skutecznie podnieść efektywność działań operacyjnych.

„Chyba nie ma nic gorszego, jak świadomość, że co dziesiąty kupujący wychodzi z naszego sklepu, gdyż napotyka na jakieś bariery, przez co tracimy w przeliczeniu: średni paragon dla branży odzieżowej 60 zł. x 10 osób x ilość dni w miesiącu, bagatela jakieś 18 tys. złotych. To oczywiście umowne, ale jeśli mamy obecnie czasy naddoboru i klientocentryzmu, to samą reklamą nie wygramy z konkurencją “walki” o względy klienta.” – komentuje M. Gieracz

“Nowe pokolenie” Polaków - co można o nas, jako konsumentach powiedzieć po zrealizowaniu badania “ShoppingShow”:
  • coraz więcej z nas liczy pieniądze, ale też nie odnieśliśmy wrażenia, że kiedykolwiek było inaczej; przynajmniej z naszych obserwacji wynika, że jako Polacy w ogóle cechujemy się, jako klienci cenorozsądni, choć dało się odczuć w rozmowach, że ceny dominują nad innymi walorami różnych ofert przy ich wyborze;
  • mamy bardzo mocno zakorzenione nawyki konsumenckie, a także sentymenty; faktem jest, że ulegamy emocjom i raczej w sposób stadny “rzucamy się” na kupowanie rzeczy modnych, ale sporo w nas także wstrzemięźliwości zakupowej;
  • jesteśmy trochę oporni i nieufni wobec ofert, których nie rozumiemy (zaawansowana technologia TV) lub usług, które wydają nam się na pozór niepotrzebne, a przecież dostarczają nam wiele konkretnych korzyści (przeglądarki cenowe, e-sklepy)
  • zdecydowanie mamy swoje przemyślenia zakupowe i przekonanie, że nie dajemy się wciągać w jakieś “gierki” z oferentami; kupujemy to, co jest nam potrzebne, a nie to, co nam ktoś chce “wcisnąć”;
  • nasze zakupy chętnie robimy w galeriach handlowych, ponieważ widzimy w tym sens - mnóstwo zgromadzonych produktów w jednym miejscu; jednak nie tylko tym się kierujemy, kiedy myślimy o kupowaniu - wygodne są dla nas także sklepy przy-osiedlowe;
  • liczą się dla nas: czas, dostępność i wybór oferty
  • mamy swoje ulubione marki, choć zdajemy sobie sprawę z tego, że każda z nich oferuje bardzo zbliżone produkty w podobnej cenie.



Przeczytaj także: Zwyczaje zakupowe Polaków Zwyczaje zakupowe Polaków

poprzednia  

1 2

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: