eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaInwestycje › Gdzie powstają centra handlowe?

Gdzie powstają centra handlowe?

2019-11-20 09:42

Gdzie powstają centra handlowe?

Centrum handlowe © zhu difeng - Fotolia.com

Centra handlowe w Polsce to rynek, który charakteryzuje się już dość dużą dojrzałością i - co za tym idzie - sporym nasyceniem. Deweloperzy nie przestają się nim interesować, ale nie jest zaskoczeniem, że ich uwaga koncentruje się dziś na czymś innym, niż jeszcze kilka lat temu. Obecnie w jej centrum znajdują się głównie mniejsze rynki oraz nieco inne formaty, a wśród nich obiekty spełniające więcej funkcji niż tylko handlowa.

Przeczytaj także: Powierzchnia handlowa wciąż na fali

U schyłku września br. powierzchnie handlowe w Polsce zajmowały już ponad 15 mln mkw. - podaje Cushman & Wakefield w najnowszym raporcie „MARKETBEAT – Polski rynek handlowy – III kw. 2019 r.” Jednocześnie trwała realizacja ponad 100 000 mkw., które trafić mają na rynek jeszcze w tym roku i ustabilizować tegoroczną nową podaż na poziomie nieco ponad 400 000 mkw. Duże centra handlowe powstają jednak z rzadka. Prace prowadzone przez deweloperów koncentrują się w dużej mierze na przebudowach lub modernizacjach, obejmując często zredukowanie powierzchni zajmowanej przez hipermarket spożywczy na rzecz większej galerii handlowej czy też wprowadzenie mniejszego operatora spożywczego, jak ma to miejsce np. w przypadku Tesco KEN Warszawa.

Pod koniec września nowa podaż osiągnęła około 45 000 mkw., za co w dużej mierze odpowiadały świeżo ukończone centrum handlowe Stara Ujeżdżalnia w Jarosławiu (25 000 mkw.) oraz park handlowy N-Park (5 300 mkw.). Za pozostałą część podaży odpowiadały takie realizacje jak Centrum Janki, Galeria Słowiańska w Zgorzelcu czy Galeria Głowno w województwie łódzkim, w których efekcie rozbudowano już istniejące centra handlowe.

W ramach obiektów convenience (poniżej 5 000 mkw.) na rynek trafiło ok. 20 000 mkw., m.in.: Atut Bełchatów, Vendo Park w Pułtusku i Ostrołęce, czy centrum handlowe przy ul. Młodzianowskiej w Radomiu.

W III kwartale br. nie zabrakło debiutów marek. Swoje pierwsze sklepy w warszawskim Klifie otworzyły koreańska LG Brand Store i holenderska marka modowa 100Days Amsterdam. W Pasażu Łódzkim pojawiła się hiszpańska marka modowa La’Mona w Pasażu Łódzkim, a w krakowskiej Bonarce - Monki – samodzielna marka odzieżowa z Grupy H&M. W budynku Ethos w Warszawie zadebiutowały z kolei dwie włoskie marki modowe: Corneliani i Fabiana Filippi. Jednocześnie polskie centra handlowe nie będą gościć już sklepów Cubus i Forever 21 - te marki zdecydowały się bowiem wycofać z naszego rynku.

fot. zhu difeng - Fotolia.com

Centrum handlowe

Sytuacja na rynku powierzchni handlowych sprzyja najemcom.


Oferowane przez centra handlowe czynsze „prime” pozostają stabilne, liderem pozostaje Warszawa, gdzie za lokale o powierzchni 100 mkw. w najlepszych centrach handlowych stawki wahają się w granicach 100-130 EUR/mkw./miesiąc, a na pozostałych rynkach utrzymują się na poziomie 35-50 EUR/mkw./miesiąc. Jednocześnie mniej popularne centra handlowe, z mniej atrakcyjną ofertą lub gorszą lokalizacją, odczuwają zwiększoną presję na obniżenie czynszów.

- Najemcy coraz częściej podpisują umowy, w których wysokość czynszu uzależniona jest od wysokości obrotów, a także oczekują innych zachęt w postaci okresów bezczynszowych, krótszych okresów najmu, pokrycia części kosztów wykończenia i aranżacji wynajętej powierzchni, czy zamrażania kosztów eksploatacyjnych. Polaryzacja rynku będzie się z czasem pogłębiać wpływając na coraz większe różnice w średnich stawkach czynszu w poszczególnych obiektach – mówi Małgorzata Dziubińska, Associate Director w dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield, autorka raportu.

W Polsce nadal będziemy obserwować dalszy rozwój wielokanałowej strategii sprzedaży ze sklepami internetowymi otwierającymi tradycyjne lokale handlowe oraz dużymi sieciami wzmacniającymi i doskonalącymi sprzedaż w kanale on-line.
- Coraz większe poczucie bezpieczeństwa, bezpłatne dostawy i stała poprawa jakości obsługi konsumentów pozytywnie wpływają na rozwój handlu internetowego w Polsce. Polacy cenią e-commerce dodatkowo za wygodę, duży wybór produktów i bardzo często konkurencyjne ceny. Najczęściej kupujemy w sieci sprzęt elektroniczny i artykuły gospodarstwa domowego oraz odzież i obuwie. W przypadku sprzedaży produktów spożywczych największym wyzwaniem wciąż pozostaje transport i dostarczenie produktów w jak najkrótszym czasie przy zachowaniu ich świeżości – dodaje Małgorzata Dziubińska.

Przeczytaj także: Rynek handlowy z potencjałem Rynek handlowy z potencjałem

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: