eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Lokalne różnice w wydatkach na zakupy online

Lokalne różnice w wydatkach na zakupy online

2019-09-19 10:37

Lokalne różnice w wydatkach na zakupy online

Zakupy online © leungchopan - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Przed nami wyniki opracowanego przez GfK Polonia raportu „Omnichannel 2019”, w którym przeanalizowano profile konsumentów korzystających głównie z oferty sklepów tradycyjnych, jak i tych, którzy preferują zakupy online. Okazuje się, że pierwsza z grup liczy sobie 15 mln kupujących, a druga to blisko 11 milionów osób. W sklepach internetowych najczęściej kupują młodzi, zamożni mieszkańcy dużych miast. Po 35. roku życia skłonność do e-zakupów istotnie się kurczy.
Jak wynika z przeprowadzonej analizy, czynnikiem determinującym zakupy w internecie jest zamieszkiwanie na terenie dużego ośrodka miejskiego. Autorzy raportu przyjrzeli się, jak Polacy, w zależności od położenia geograficznego, różnicują wydatki na zakupy online względem wydatków w handlu ogółem. Pod lupę wzięto 379 powiatów (w tym miasta powiatowe) i zweryfikowano, jak przedstawia się tam potencjał do zakupów w e-commerce oraz skala jego koncentracji w największych miastach.

Nie jest zaskoczeniem, że suma wydatków w handlu wzrasta wraz z liczbą ludności zamieszkującej dane miasto. Duże miasta oznaczają bowiem wyższe zarobki, szeroki wachlarz przyciągających konsumentów ofert handlowych oraz konsumpcyjny styl życia. Z tych też powodów duże miasta, ze swoją koncentracją popytu konsumenckiego, stają się głównymi beneficjentami rozwoju e-handlu. Z danych raportu „Omnichannel 2019” wynika, iż nie jest jednak tak, że mniejsze miasta z mniejszą ofertą handlowo-usługową oraz mniej zasobnym portfelem konsumentów nie zaopatrują się w handlu online. Dane wskazują, że przeciętne wydatki na zakupy online są bardzo zróżnicowane geograficznie. Najmniej na zakupy w sklepach internetowych przeznaczaną mieszkańcy powiatu przemyskiego. Najwyższy Indeks Siły Nabywczej online jest natomiast w Sopocie, którego przeciętny mieszkacie wydaje dwa razy więcej niż przeciętny Polak na zakupy online.

Mapa prezentuje zróżnicowanie siły nabywczej online w powiatach. Kolorem niebieskim na mapie oznaczono powiaty o najniższej wartości rynku e-commerce, z kolei kolorem czerwonym wyróżniono powiaty o wysokiej wartości rynku online. Zaobserwowano duże dysproporcje w wartości sumarycznej przeznaczanej przez mieszkańców na zakupy produktów online.

fot. mat. prasowe

Zróżnicowanie siły nabywczej online w powiatach

Kolorem niebieskim na mapie oznaczono powiaty o najniższej wartości rynku e-commerce.


Źródła danych
GfK Siła Nabywcza Online to pierwsza edycja danych opisującą wartości zakupów mieszkańców poszczególnych powiatów i miast na zakupy online. GfK Indeks Siły Nabywczej należy do najważniejszych regionalnych wyliczeń potencjału ekonomicznego klientów. Szacunki dokonywane są w oparciu o zestawienie danych z oficjalnej statystyki państwowej z wynikami badań GfK Polonia oraz prognozami instytutów ekonomicznych. Przekrojowy raport „Omnichannel 2019 w Polsce” oraz „Siła Nabywcza na E-commerce” bazują na ogólnopolskim badaniu CAPI na próbie 2000 respondentów oraz na danych panelowych. Te syndykatowe raporty to kompleksowa analiza rynku e-commerce w naszym kraju. Analizują nie tylko zwyczaje zakupowe, skalę zjawiska, zakupu online i offline w 13 kategoriach, ale i perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: