eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Coś więcej niż work-life balance

Coś więcej niż work-life balance

2018-05-16 12:18

Coś więcej niż work-life balance

Work-life balance © Andrey Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Zachowanie równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym jest kluczowe dla jakości naszego życia. Dziś jednak wyraźnie widać, że work life-balance coraz częściej zastępuje zjawisko work-life integration, czyli zacierania się granic pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. Co na to pracownicy? Z opracowanego przez Gumtree.pl raportu pt. „Aktywni + Praca w życiu, życie w pracy” wynika, że 1/3 z nas integracja pracy z prywatnością nawet się podoba.
Najnowszy raport Gumtree.pl wskazuje nie tylko na pojawienie się trendu work-life integration, ale również dowodzi zmianie relacji na linii pracownik-pracodawca. Coraz częściej nie jest to już tylko stosunek służbowy - aż 42% pracodawców deklaruje bowiem, że ze swoimi pracownikami utrzymuje również relacje prywatne. Z drugiej strony pracownicy wśród trzech najważniejszych czynników decydujących o wyborze firmy wymieniają - obok wynagrodzenia - atmosferę w miejscu pracy oraz osobowość przełożonego.

Integracja czy zachowanie balansu?


Okazuje się również, że święcący do niedawna triumfy work-life balance ustępuje dziś miejsca zjawisku work-life integration, a więc niejako integracji życia zawodowego z prywatnym. Już co trzeci polski pracownik podnosi, że zachowanie granicy pomiędzy tym dwoma sferami jest niepotrzebne. Podobnego zdania są zresztą pracodawcy, pośród których 31% popiera taki tryb aktywności zawodowej.

fot. mat. prasowe

Czas prywatny vs czas w pracy

Już ponad 2/3 pracowników przyznaje, że praca jest w ich życiu bardzo ważna.


– Nowe zjawisko, jakim jest work-life integration, zaczyna być zauważalne na polskim rynku pracy – stwierdza Katarzyna Merska, Koordynator ds. Komunikacji Gumtree.pl i autor raportu – Nie oznacza to, że zaczynamy pracować dłużej – czas przeznaczony na pracę i życie prywatne nie jest już po prostu w sztywnym podziale. Obecność tego trendu pokazuje, że zarówno pracodawcy, jak i pracownicy, stają się w dzisiejszych czasach bardziej elastyczni i niejako idą na wzajemne ustępstwa. Dla pracodawców nie stanowi już problemu odbieranie prywatnego telefonu w pracy, a jednocześnie współpracownicy i przełożeni nie widzą niczego niestosownego w wysyłaniu maili czy dzwonieniu poza ustalonymi godzinami pracy.

Praca w życiu, życie w pracy


Sprawy prywatne w czasie i w miejscu pracy ma w zwyczaju załatwiać 36% ankietowanych. Na co najczęściej pozwalają sobie Polacy w pracy?
  • Rozmowy przez telefon lub komunikatory społecznościowe, z rodziną lub znajomymi (22%)
  • Czytanie artykułów, przeglądanie stron www, czy oglądanie krótkich filmów, niezwiązanych z zadaniami zawodowymi (19%)
  • Odbieranie prywatnych przesyłek od kurierów, zamówionych na adres miejsca pracy (16%)

fot. mat. prasowe

Życie prywatne w pracy

22% pracowników w czasie pracy zwykło rozmawiać przez telefon z bliskimi.


Jednym ze zjawisk, które są oznaką zaburzonego podziału sfery zawodowej i prywatnej, jest praca po godzinach. Co czwarty Polak przyznaje, że nadgodziny wykonuje zdalnie, poza miejscem pracy. Jakie inne czynności, zdaniem badanych, najczęściej powodują, że życie zawodowe wkracza w sferę prywatną?

fot. mat. prasowe

Praca w czasie prywatnym

Co piąty badany (22%) odbiera w czasie wolnym telefony od przełożonych.


Tylko 13% aktywnych zawodowo Polaków wyznaje, że odczuwa wyrzuty sumienia w związku z wykonywaniem tych czynności poza miejscem i czasem pracy.
– Powszechnie wiadomo, że większość pracowników, aby wykonywać swoje zadania efektywnie musi mieć chwilę odpoczynku. I właśnie w tym kontekście prywatne sprawy mogą być załatwiane w czasie pracy – zauważa Jakub Gontarek, Specjalista ds. rynku pracy z Konfederacji Lewiatan. – To podejście wydaje się być zasadne w gospodarce 4.0, gdzie często konieczne jest szybkie reagowanie na nowe zadania czy problemy, które mogą pojawić się poza normalnym czasem pracy. Skoro pracodawcy oczekują zaangażowania po godzinach, powinni bardziej elastycznie podchodzić do wykonywania zadań prywatnych w godzinach pracy. Najważniejsze jest jednak, by sprawy osobiste nie utrudniały i nie dezorganizowały pracy całego zespołu.

Technologie przekleństwem czy ułatwieniem?


Wpływ nowych form komunikacji na realia zarządzania czasem pracy jest niewątpliwy. Co czwarty badany w raporcie Gumtree.pl uważa, że przeszkadza mu postępujące zacieranie się różnic pomiędzy życiem a pracą spowodowane rozwojem technologicznym. Co ciekawe, prawie połowa (46%) jest jednak z tego zjawiska zadowolona. Problemem może być fakt, że do kontaktu służbowego często używane są np. prywatne konta na portalach społecznościowych – połowa badanych uważa, że nie powinno się ich wykorzystywać do takich celów. Z drugiej strony jednak, co czwartemu Polakowi to nie przeszkadza.

Z jakich kanałów prywatnych Polacy najczęściej korzystają w celach zawodowych?
  • E-mail (69%)
  • Skype (44%)
  • Apple Face Time (31%)
  • Facebook Messenger (21%)
  • Whatsapp (19%)

fot. mat. prasowe

Prywatne kanały w sprawach zawodowych

Do kontaktów natury służbowej służy przede wszystkim poczta elektroniczna.


Około ¼ respondentów (26%) badania Gumtree.pl „Aktywni+ Praca w życiu, życie w pracy” stwierdziło, że nie przeszkadza im, gdy ich pracodawca lub bezpośredni przełożony ma dostęp do informacji zawartych na ich prywatnych profilach w mediach społecznościowych.
– Nasze badanie potwierdziło, że pracownikom i pracodawcom zależy na dobrej relacji, nie tylko jeśli chodzi o kwestie zawodowe – mówi Katarzyna Merska z Gumtree.pl – Jednocześnie przesunięcie granicy w tej relacji powoduje, że już ponad połowa pracodawców oczekuje od pracownika stałej dostępności i możliwości kontaktu niezależnie od kanału komunikacji, dlatego używa prywatnych kanałów do komunikacji z pracownikami.

Podejście do pracy zależne od pokolenia


Raport Gumtree.pl wykazał, że najmłodsza grupa na rynku pracy, czyli Pokolenie Z, rzadziej od starszych generacji ceni sztywny podział życia zawodowego i prywatnego (40% vs 64% ). Według opinii 64% pracodawców, Pokolenie Z wyróżnia chęć pracy zdalnej. Natomiast Millenialsi, czyli Pokolenie Y, częściej niż inne generacje marzy o karierze freelancera (49%). Co trzeci pracodawca uważa, że Pokolenie Y wysoko ceni możliwość integracji czasu pracy i czasu prywatnego. Najstarsi na rynku pracy, czyli Pokolenie X, rzadziej niż młodsze generacje ocenia work-life integration jako zjawisko pozytywne.
– Dla jednych work-life integration jest rzeczywistością, w której funkcjonują i świetnie się realizują, zarówno prywatnie, jak i zawodowo, z kolei dla innych skończenie pracy o określonej godzinie i wyłączenie wszystkich narzędzi służbowych jest jedyną słuszną metodą, aby odpocząć, złapać dystans i osiągnąć równowagę – podsumowuje Alina Michałek, ekspert HR, HRlink – Wyzwaniem dla pracodawców jest poznanie potrzeb pracowników i przy odpowiednim doborze narzędzi i organizacji znalezienie właściwych rozwiązań. Lepiej więc nie narzucać pracownikom wyboru między rodziną i karierą, ale dać wybór pomiędzy work-life balance a work-life integration.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Handel zagraniczny I-III 2018

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.