Jak Polacy robią zakupy pierwszej potrzeby?
2018-04-17 09:33
Zakupy © Rido - Fotolia.com
Przeczytaj także: Po pierwsze jakość produktu, a po drugie? Jak wybierają konsumenci?
Miejscami, do których zdecydowanie najchętniej wybieramy się na zakupy pierwszej potrzeby są wskazywane przez 54% ankietowanych super- i hipermarkety. Co trzeci kupujący wybiera dyskonty, a zaledwie 6% sklepy osiedlowe. 63% respondentów deklaruje, że po artykuły pierwszej potrzeby udaje się do różnych miejsc, w zależności m.in. od tego, gdzie jest im po drodze (52%). Pozostali wybierają przeważnie te same miejsca, ponieważ wiedzą, gdzie i co mogą znaleźć lub też kierują się przyzwyczajeniem.I wprawdzie wygoda wydaje się być w zakupach pierwszej potrzeby czynnikiem kluczowym, to jednak na decyzje zakupowe konsumentów wpływ mają również inne czynniki, wśród których znajdują się chociażby:
- czystość i porządek (51%),
- brak kolejek do kas (48%),
- programy lojalnościowe (40%),
- miła obsługa (39%) oraz
- możliwość realizacji płatności w różnych formach (36%).
fot. Rido - Fotolia.com
Zakupy
Polak potrafi się dobrze zorganizować
Wybierając się na zakupy, nie chcemy tracić zbyt dużo czasu – blisko 60% uczestników badania PAYBACK poświęca na nie jednorazowo maksymalnie godzinę, a 30% spędza w sklepie od 1 do 2 godzin. Wiele osób stara się więc do nich odpowiednio przygotować. Ponad połowa respondentów (51%) sporządza listę produktów pierwszej potrzeby, natomiast pozostałe artykuły kupuje spontanicznie. Dodatkowo, 27% robi całą listę zakupową, a na miejscu dokonuje jedynie wyboru marek.
Siła promocji
Ogromny wpływ na nasze decyzje zakupowe mają promocje. Większości uczestników badania PAYBACK (78%) stwierdziła, że przykuwają one ich uwagę, a dla ponad 3/4 ankietowanych są ważnym czynnikiem przy zakupie artykułów pierwszej potrzeby. 1/4 respondentów przyznała, że nie przygotowuje listy produktów do kupienia, ponieważ ich wybory determinują aktualne promocje. Najlepsze formy promocji to według badanych redukcja ceny (79%), korzyści płynące z uczestnictwa w programie lojalnościowym (43%), kupony (30%) oraz darmowe produkty (30%). Kobiety lubią też dostawać próbki do przetestowania.
– Dobrze dobrane promocje i dopasowana oferta, bazująca na oczekiwaniach klientów, stają się kluczowe w walce o klienta. Program lojalnościowy pozwala sieciom handlowym z jednej strony poznać i zrozumieć preferencje konsumentów, z drugiej zaś umożliwia dotarcie ze zindywidualizowaną i atrakcyjną ofertą do poszczególnych klientów. Coraz więcej osób docenia takie podejście i wskazuje na programy lojalnościowe jako czynnik wpływający na ich zachowania zakupowe oraz wybór konkretnej sieci handlowej – komentuje Tomasz Głos, Classic Business Director w PAYBACK Polska.
Cena ma znaczenie, ale jakość gra coraz większą rolę
Co dziesiąty z ankietowanych przy wyborze sklepu zwraca uwagę na ceny produktów. 46% zawsze porównuje ceny artykułów, a 44% twierdzi, że zdarza im się to robić. Z kolei przy zakupach produktów pierwszej potrzeby ceną kieruje się aż 72% badanych. Okazuje się, że w tym przypadku największą wagę przywiązujemy jednak do jakości (aż 82% wskazań). Ważne są dla nas także: skład (51%), lokalne pochodzenie produktu (21%) oraz opinie innych użytkowników (14%), a w dalszej kolejności popularność marki (9%).
Marka ma znaczenie dla ponad 2/3 kupujących – wiąże się to głównie z pożądaną jakością produktów. W tej grupie 12% respondentów sięga tylko po wyroby znanych producentów, podczas gdy niemal co piąty wybiera marki własne danej sieci handlowej ze względu na ich bardzo dobrą jakość.
Domowy budżet na podstawowe produkty
Nasze tygodniowe wydatki na artykuły pierwszej potrzeby sięgają z reguły od 100 do 200 zł (41%). Co czwarty ankietowany przeznacza na nie kwotę w przedziale 200-500 zł, a 18% konsumentów wydaje do 100 zł maksymalnie. 14% kupujących, idąc na zakupy, nie zakłada żadnej kwoty.
Informacje o badaniu PAYBACK Opinion Poll
To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 5-8 marca 2018 r. metodą ankiety online na grupie 1145 osób. Grupa badawcza w wieku 16-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Czego szuka Polak na zakupach i czy to dostaje?
-
Czego pragną konsumenci? Kantar przedstawia trendy na 2024 rok
-
Duty free: dlaczego nie chcemy kupować w sklepie bezcłowym?
-
Polacy porzucili hipermarkety, teraz liczą się dyskonty?
-
Mobilne aplikacje zakupowe: jakie wady i zalety?
-
Odzież, obuwie, rozrywka i energia elektryczna. Na tym oszczędzają Polacy
-
Czy konsumenci chcą płacić więcej za zrównoważony rozwój?
-
Polacy kochają marki własne
-
Zrównoważony rozwój: czy tego chcą klienci i firmy e-commerce?
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)