eGospodarka.pl
wiadomość od św. Mikołaja

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Usługi dla biznesu. Perspektywy i wyzwania

Usługi dla biznesu. Perspektywy i wyzwania

2018-02-05 12:54

Usługi dla biznesu. Perspektywy i wyzwania

Biuro © denisismagilov - Fotolia.com

Usługi dla biznesu rozwijają się na polskim gruncie z dość dużym impetem. I, czego dowodzi najnowszy z raportów opracowanych przez Hays Poland, nic nie wskazuje na to, aby ta sytuacja miała w najbliższym czasie ulec zmianie. Obecnie zatrudnienie w tej branży znajduje już niemal 250 tysięcy pracowników z wielu specjalizacji, a rocznie sektor oferuje około 40 000 nowych miejsc pracy. Pracodawcy poszukują zarówno absolwentów, jak i doświadczonych pracowników z zupełnie niekorporacyjną przeszłością zawodową.
Usługi dla biznesu w liczbach? To już przeszło 1000 firm, niemal ćwierć miliona pracowników i praca, która świadczona jest w 38 językach. Co więcej, sektor najwyraźniej nie zamierza osiąść na laurach, pozostając jedną z najbardziej dynamicznych gałęzi rodzimego biznesu. Jeżeli chodzi o ilość zatrudnionych, Polska niezmiennie plasuje się na pierwszym miejscu w Europie i trzecim w rankingu światowym. I wprawdzie w minionym roku "zainstalować się" nad Wisłą postanowiło mniej firm niż w latach poprzednich, to jednak nie hamuje to wzrostu sektora, napędzanego przez rozbudowy istniejących już centrów usług. Efektem tego są nie tylko nowe miejsca pracy, ale również przenoszenie nad Wisłę funkcji o charakterze międzynarodowym oraz coraz to bardziej zaawansowanych procesów biznesowych.

Nowe role charakteryzuje coraz mniejsza powtarzalność i rutyna. Dużo większy nacisk kładziony jest na podejmowanie samodzielnych decyzji w oparciu o dostępne dane. Pracodawcy w rosnącym stopniu oczekują, że pracownicy centrów będą dostarczać biznesowi realnego wsparcia na partnerskich zasadach. Sektor oferuje około 40 000 nowych miejsc pracy rocznie – zarówno na tradycyjnych stanowiskach operacyjnych, jak również w ramach testowania innowacyjnych rozwiązań przy użyciu sztucznej inteligencji i automatyzacji procesów. Coraz większe wykorzystanie technologii i nowych rozwiązań oznacza dla pracowników ekscytujące możliwości rozwoju. Co więcej, coraz częściej wraz z rozwojem istniejących centrów, w Polsce lokowane są stanowiska z odpowiedzialnością za cały region EMEA, a nawet glob.

fot. denisismagilov - Fotolia.com

Biuro

Z najnowszego raportu Hays Poland wynika, że w nadchodzących miesiącach sektor nowoczesnych usług dla biznesu utrzyma pozycję jednego z największych pracodawców w Polsce.


POSZUKIWANI PRACOWNICY


Polska to od wielu lat ulubiony kierunek inwestorów, którzy doceniają dobrą komunikację, zaplecze biurowe, przychylność włodarzy miast oraz – co najważniejsze – dostęp do wykształconych, znających języki obce pracowników. Jednocześnie Polska to rynek pozwalający na rozwój istniejących już inwestycji. Zmienia to charakter obsługiwanych procesów, które stają się coraz bardziej zaawansowane i kompleksowe. Trendem jest także lokowanie w kraju stanowisk, które wiążą się z objęciem odpowiedzialności za realizację danego procesu w skali globalnej.

Najczęściej poszukiwanymi kandydatami są specjaliści ze znajomością różnorodnych języków obcych. Język angielski jest językiem korporacyjnym w niemal wszystkich firmach, co czyni jego znajomość obowiązkową. Coraz większe znaczenie ma ponadto język niemiecki. Aż 75% inwestorów lokujących biznes w Polsce kieruje swoją ofertę do znających go kandydatów. Inne poszukiwane języki to francuski, włoski oraz języki skandynawskie. Na popularności zyskuje także język węgierski, czeski oraz rumuński.

Rosnące zapotrzebowanie na pracowników i rosnąca konkurencyjność firm działających na rynku nowoczesnych usług wymuszają na pracodawcach coraz mniej standardowe działania w obszarze rekrutacji. Dzięki temu zmienia się średnia wieku pracowników sektora, wzrasta lojalność, spada rotacja i pojawia się wielokulturowość.
– Przykładem są programy dla osób w wieku 50+, czyli aktywizacja osób z doświadczeniem, które do tej pory nie było postrzegane jako korporacyjne. Dotyczy to m.in. nauczycieli języków obcych oraz osób z branży turystycznej. Do współpracy zapraszane są także coraz częściej osoby posiadające podstawowe kompetencje językowe, którym pracodawcy oferują intensywne kursy doszkalające. Jest to rozwiązanie bardzo skuteczne zwłaszcza w przypadku zespołów finansowych, gdzie stosunkowo łatwo można znaleźć kandydatów z wiedzą branżową i merytoryczną, ale niewystarczającym poziomem znajomości języków obcych – tłumaczy Agata Piątek, ekspert branży nowoczesnych usług biznesowych w Hays Poland.

KWESTIA LOKALIZACJI


Dostępność wykwalifikowanej kadry i coraz mniejsza różnica w oferowanych w ramach sektora wynagrodzeń między Warszawą a innymi dużymi miastami sprawia, że Polska centralna coraz częściej wygrywa bezpośrednie inwestycje zagraniczne. Jednak niezależnie od rosnącej pozycji stolicy, miasta takie jak Katowice, Trójmiasto czy Poznań niezmiennie przyciągają inwestorów i pozwalają na utrzymanie kosztów na atrakcyjnym poziomie. Zainteresowaniem cieszą się także miasta takie jak Lublin, Rzeszów i Opole – zwłaszcza wśród inwestorów poszukujących lokalizacji na operacje wymagające znajomości języków obcych bez nacisku na konkretne doświadczenia. Na korzyść tych lokalizacji działa z pewnością fakt, iż konkurencja w walce o pracowników jest tam wciąż mniejsza niż w większych miastach.

Problem niedoboru pracowników w poszczególnych miastach jest czasem rozwiązywany poprzez zachęcanie Polaków do powrotów z zagranicy lub relokacji specjalistów z innych regionów. Wówczas bardzo skuteczne okazują się tzw. weekendy na zapoznanie, kiedy to wybrany kandydat na koszt pracodawcy odwiedza swoje przyszłe miasto pracy. Pozwala to na weryfikację czy lokalizacja spełni oczekiwania i potrzeby pracownika oraz jego rodziny.

Zbudowanie oferty elastycznej pod kątem wymiaru etatu, ruchomych godzin pracy, pełnej lub częściowej pracy zdalnej to kolejny sposób na zwiększenia poziomu zatrudnienia – tym razem głównie o studentów oraz młode mamy. To właśnie te grupy pracowników częściej niż inne zwracają uwagę na oferty pozwalające zachować elastyczność.

WYZWANIE DLA PRACODAWCÓW


Pozyskanie doświadczonych i wykwalifikowanych kandydatów coraz częściej jest dla pracodawców wyzwaniem, a sam proces rekrutacyjny wymaga wcześniejszego zaplanowania.
– Koniecznością staje się przygotowanie zakresu i ram projektów rekrutacyjnych, m. in. poprzez jasne określenie profili poszukiwanych specjalistów. Nie bez znaczenia pozostaje także oferta kierowana do potencjalnych i obecnych pracowników, przy czym liczne wakaty oraz napływ nowych inwestorów sprawiają, że oczekiwania specjalistów rosną – komentuje Anna Czyż, menedżer w Hays Poland.
Odpowiedź na wymagania rynku przy jednoczesnej realizacji celów budżetowych stanie się więc największym wyzwaniem dla pracodawców z sektora nowoczesnych usług dla biznesu.

O RAPORCIE
Raport płacowy Hays dotyczący sektora nowoczesnych usług dla biznesu zawiera zestawienie poziomów wynagrodzeń na 30 stanowiskach oraz wnioski i komentarze ekspertów. Raport w wersji elektronicznej jest dostępny tutaj. Dostępny jest również ogólnopolski raport płacowy Hays, a także raport poświęcony IT contractingowi. Zapraszamy do lektury.

oprac. : eGospodarka.pl

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Ok, rozumiem Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych, marketingowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Jeśli nie chcesz, aby pliki cookies były zapisywane w pamięci Twojego urządzenia, możesz to zmienić za pomocą ustawień przeglądarki.