eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Usługi dla biznesu oferują wynagrodzenia wyższe o nawet 20%

Usługi dla biznesu oferują wynagrodzenia wyższe o nawet 20%

2020-03-02 10:47

Usługi dla biznesu oferują wynagrodzenia wyższe o nawet 20%

Centrum usług dla biznesu ©  06photo - Fotolia.com

Usługi dla biznesu to niezwykle prężny i - jak się okazuje - dość hojny pracodawca. Z czwartej edycji opracowanego przez Grafton Recruitment raportu Business Services 2020 wynika, że w najbliższych miesiącach na nawet 20-procentowe podwyżki wynagrodzenia mogą liczyć m.in. rekruterzy i specjaliści od bankowości. Lepsze są nie tylko zarobki, ale i oferowane benefity.

Przeczytaj także: Usługi dla biznesu potrzebują pracowników. Podwyżki planuje 50% firm

Jak czytamy w komunikacie z badania, jeszcze w 2018 roku usługi dla biznesu zatrudniały w naszym kraju 279 tys. osób, w minionym roku zatrudnionych było już 307 tys. Branża zatem ciągle rośnie, a wraz z nią rosną również wynagrodzenia. Kto może liczyć na podwyżkę w nadchodzących miesiącach?

Z danych zawartych w raporcie wynika, że skoku pensji powinni spodziewać się m.in. rekruterzy z Poznania i Gdańska, w przypadku których podwyżki mogą sięgnąć odpowiednio 18 i 23%. Prognozowane podwyżki wynagrodzenia dotyczyć mają również tych pracowników usług dla biznesu, którzy obsługują procesy powiązane z bankowością lub klientów z sektora bankowego. Na wyższe o 12% pensje mogą liczyć również szeregowi pracownicy telemarketingu. W przypadku stanowisk kierowniczych podwyżki mają wynieść nawet 20%.

Co istotne z punktu widzenia pracowników, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę zawodową, najwięcej zyskać mają właśnie osoby zdobywające swoje pierwsze zawodowe doświadczenia w usługach dla biznesu. Najniższe pensje w branży mają bowiem wzrosnąć o 20%, co z jednej strony jest efektem podniesienia płacy minimalnej, a z drugiej - zwolnienia młodych pracowników z podatku dochodowego PIT.

fot. 06photo - Fotolia.com

Centrum usług dla biznesu

Zarobki w sektorze usług dla biznesu nadal rosną.


W sektorze BSS szczególnie widać premię za znajomość języków - czytamy w komunikacie. Za posługiwanie się każdym językiem obcym, poza angielskim, którego znajomość uważana jest za standardową umiejętność, pracodawcy oferują proporcjonalnie wyższe pensje. Na wysokość wynagrodzenia największy wpływ ma znajomość języków skandynawskich oraz niderlandzkiego. Dodatek językowy może wynieść do 90% pensji, szczególnie w branżach takich jak sprzedaż i obsługa klienta. W przypadku pracowników pierwszej linii wsparcia w IT może to nawet być 100% pensji podstawowej. „Opłaca się” mówić po niemiecku i francusku. Niezależnie od specjalizacji wynagrodzenie wzrasta od 20 do 50%. Na wzrost pensji o 10-30% mogą liczyć osoby mówiące po: rosyjsku, węgiersku, czesku, słowacku, włosku oraz hiszpańsku.

W najnowszym raporcie BSS 2020 ciekawą zmianę widać na liście benefitów, które firmy oferują pracownikom. Najpopularniejsze wśród kandydatów to: praca zdalna i ruchome godziny pracy. A także dodatkowe dni dodane do urlopu wypoczynkowego. Dużą popularnością cieszą się nadal: dofinansowanie kursów i szkoleń, karty lunchowe czy rozszerzona opieka medyczna i pakiet stomatologiczny. Nowością w pakiecie benefitów jest dostęp do platform takich, jak: Netflix, Spotify, HBO czy Tidal.

Dziś ponad połowa miejsc pracy w CUW w Polsce mieści się w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. Kolejne miasta, które mają spory udział w tej branży to: Trójmiasto, Poznań, Katowice, a także Łódź.

Liczą się nie tylko wynagrodzenia, ale i benefity


Co jeszcze liczy się dla pracowników sektora usług dla biznesu poza: pensją, dobrym i empatycznym szefem oraz benefitami? Coraz częściej zwracają uwagę na jakość miejsca pracy i jego odległość od miejsca zamieszkania. Jan Banasikowski, Associate Director, HR & Location Advisory CBRE komentuje:
– Centra Usług Biznesowych oferują wysoki standard biurowy we wszystkich miastach regionalnych, dzięki czemu powstaje coraz więcej nowoczesnych projektów biurowych, a środowisko pracy staje się jednym z kryteriów konkurencyjności firm na rynku pracy.

Czy usługi dla biznesu będą zatrudniać?


Czy miejsc pracy w branży BSS będzie przybywać w 2020 roku? Jak zauważa Wiktor Doktór, CEO Pro Progressio:
W ostatnich pięciu latach zmianie uległ profil nowych inwestycji i obecnie jesteśmy świadkami projektów o średniej wielkości, między kilkadziesiąt a trzysta etatów. Kolejne lata raczej nie przyniosą tu większych zmian. Dodatkowo, coraz więcej procesów automatyzacji i robotyzacji powoduje, że jest nieco mniejsze zapotrzebowanie na pracowników w sektorze BPO/SSC – zauważa Doktór.
Czy to oznacza, że pracownicy z sektora BSS zostaną niebawem wyparci przez swoich cyfrowych „kolegów”?
Niekoniecznie. Zapotrzebowanie na pracowników jest nadal ogromne, co więcej nic nie wskazuje na to, aby miało w najbliższych miesiącach, a nawet latach zmaleć. Mimo znacznych postępów w automatyzacji procesów, to człowiek nadal odgrywa kluczową rolę w obsłudze wielu procesów, zarówno tych prostych, jak i bardziej zaawansowanych. Firmy z sektora usług dla biznesu też walczą o talenty, i żeby jak najdłużej ich w firmach zatrzymać – podsumowuje Doktór.

Walka o talenty to jedno z wyzwań obecnego rynku pracy w Polsce. Dla pracowników ważne jest już nie tylko wynagrodzenie, choć zwykle plasuje się na czele oczekiwań, ale liczy się też atmosfera, możliwość rozwoju, a przede wszystkim - dobry lider.

Potwierdza to Radosław Drzewiecki, założyciel Leanpassion, który w komentarzu w raporcie przytacza TOP 10 oczekiwań pracowników wobec samego lidera. Według respondentów prowadzonego przez Leanpassion badania wybitny lider:
  1. szanuje innych ludzi (68%),
  2. zapewnia przestrzeń do popełniania błędów i uczenia się (67%),
  3. ma wysokie standardy moralne i etyczne (65%),
  4. stwarza warunki do otwartego mówienia o problemach,
  5. wspiera pracowników w rozwiązywaniu problemów,
  6. buduje poczucie przynależności do organizacji,
  7. jest otwarty na nowe pomysły i inicjatywy pracowników,
  8. otwarcie i często komunikuje się,
  9. bazuje na faktach, a nie opiniach,
  10. angażuje się w rozwój pracowników i utożsamianie się z organizacją.

Jak podkreśla Drzewiecki wszystkie wskazane oczekiwania nie dotyczą wiedzy merytorycznej lidera, lecz jego postawy jako człowieka, relacji, które buduje z pracownikami, oraz sposobu, w jaki zarządza zespołem od poniedziałku do piątku. I dodaje: – Warto przyjrzeć się temu już na etapie wyboru, a właściwie odpowiedniej selekcji osób na to stanowisko i wziąć pod uwagę, czy kandydat będzie liderem tylko dla siebie, czy też dla innych ludzi.

Znaczenie dobrego lidera, przełożonego to dziś najważniejszy czynnik budowania zespołów. Potwierdza to Iwona Grochowska, CEO Nais, platformy do nagradzania, motywowania i doceniania pracowników. Jak sprawić, by zespół pracujący w sektorze BSS był zaangażowany?
– Wiele lat, na polskim rynku firmy inwestowały w rozwój umiejętności zarządzania przez cele, nie doceniając umiejętności miękkich szefów. Zatrudniamy menedżerów na podstawie ich umiejętności twardych, ale zwalniamy ich z powodu braku umiejętności miękkich. Inteligencja emocjonalna i empatia są dzisiaj wiele warte i otwierają drogę do skutecznego budowania angażującej kultury. Są warunkiem tworzenia emocjonalnej, szczerej i wiarygodnej relacji z pracownikiem – mówi Grochowska.

Jej zdaniem wiele firm przeznacza na motywowanie pracowników duże budżety, nie mierząc korzyści, jakie te wydatki przynoszą. Nie obserwuje wyborów pracowników i nawet nie próbuje, w związku z tym dostosować do ich preferencji swojej oferty, choćby w zakresie benefitów. Wiele do życzenia pozostawia także sama prezentacja pozapłacowych korzyści, które także mają wpływ na poziom satysfakcji pracowników. Ci z kolei, często nawet nie wiedzą, co firma ma im do zaproponowania.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: