eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Najcenniejsze marki europejskie 2015

Najcenniejsze marki europejskie 2015

2015-06-03 00:32

Najcenniejsze marki europejskie 2015

W Europie czołową dziesiątkę zdominowały firmy telekomunikacyjne © georgejmclittle - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Ukazał się dziesiąty doroczny ranking najcenniejszych marek świata BrandZ. W Europie czołową dziesiątkę zdominowały firmy telekomunikacyjne (trzy pozycje), choć zwycięzcą została spółka technologiczna SAP z wartością marki na poziomie 38,2 mld USD. Deutsche Telekom zajął miejsce drugie, z kolei trzecie należy do Louis Vuitton. Badanie realizowane jest przez WPP oraz Millward Brown.

Przeczytaj także: Najcenniejsze marki świata 2015

Aż osiem marek z pierwszej dziesiątki rankingu dóbr luksusowych wywodzi się z Europy. Jest wśród nich francuska marka Louis Vuitton na miejscu trzecim w Top 10 dla Europy, z wartością na poziomie 27,4 mld USD (wzrost o 6%). Marka Hermès nadal jest w europejskiej pierwszej dziesiątce (miejsce nr 9) pomimo spadku wartości o 13% (do 18,9 mld USD). Chanel, który odnotował wzrost wartości o 15% i zbliżył się do poziomu niemal 9 mld USD, zajmuje w tym zestawieniu 4. miejsce. Spoza starego kontynentu pochodzą dwie nowe marki w rankingu – Michael Kors i Tiffany.
Zarówno Chanel, jak i Louis Vuitton, czyli te dwie spośród europejskich marek luksusowych, które w tym roku zyskały na wartości, to przykłady mistrzostwa w wyróżnianiu się na rynku i robienia tego samego po nowemu. Marketing marki Chanel – ikoniczny, samoświadomy, bez niepotrzebnej powagi – wspierany przez awangardowe modelki, takie jak Cara Delevingne czy Diane Kruger, tworzy inne spojrzenie na kobiecość. Louis Vuitton z powodzeniem odświeżył swoją markę, powracając do pierwotnego monogramu LV w nowy sposób, podczas gdy inne marki zaczęły odchodzić od klasycznego płótna na rzecz skóry i bardziej wyszukanych tkanin, aby uzasadnić swoją pozycję w segmencie luksusowym – stwierdził Peter Walshe, zajmujący stanowisko Global BrandZ Director w instytucie Millward Brown.

Wśród kontynentalnych marek europejskich dobrze radzi sobie też sieć dyskontów ALDI, która wywindowała wartość swojej marki o 22%, do poziomu 11,7 mld USD. Wysoko wspiął się również DHL, który bardzo dynamicznie rozwija się w Chinach (wzrost o 19%, do 16,3 mld USD). Ponadto w grupie tej znalazły się Deutsche Telekom i ING Bank – obie marki wzrosły o 18%, osiągając odpowiednio poziom 33,8 mld USD i 11,6 mld USD. Deutsche Telekom taki wynik zawdzięcza doskonałym wynikom w USA, natomiast ING Bank notuje dynamiczny wzrost po spłaceniu – na sześć miesięcy przed terminem – zobowiązań na rzecz holenderskiego rządu powstałych wskutek zastosowania pakietów ratunkowych.

BMW – jedna z czterech niemieckich marek z europejskiej pierwszej dziesiątki – zajmuje pozycję nr 4 i ma wartość 26,3 mld USD, którą obliczono w momencie, kiedy BMW miało za sobą premierę zarówno modelu Active Tourer Seria 2, jak i nowych modeli serii 4. Sprzedaż BMW wzrosła o 9%, natomiast wartość marki poszła w górę o 2%, czyli mniej więcej zgodnie z ogólnym poziomem wzrostu dla największych na świecie marek samochodowych.

Ostatnie miejsce w pierwszej piątce zajmuje inna marka francuska – L’Oréal Paris. Jej wartość okazała się statyczna i utrzymała się na poziomie 23,4 mld USD, ze względu na niższy od oczekiwań wzrost w segmencie artykułów konsumpcyjnych w USA.

fot. mat. prasowe

Najcenniejsze marki europejskie 2015

W czołowej 10 królują spółki technologiczne i telekomunikacyjne


O rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100


Ranking najcenniejszych marek świata BrandZ™ Top 100 Most Valuable Global Brands prowadzony przez firmę Millward Brown, która w ramach grupy WPP zajmuje się doradztwem marketingowym i badaniami marek, istnieje już od dziesięciu lat. Jest to jedyne badanie, które łączy w sobie wskaźniki wartości marek oparte na wywiadach przeprowadzanych z ponad 3 milionami konsumentów na całym świecie. Wywiady te dotyczą tysięcy globalnych marek konsumenckich oraz marek z segmentu business-to-business. Następnie przeprowadzana jest rygorystyczna metodologicznie analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Retail), aby wyodrębnić rolę marki w generowaniu sprzedaży i wartości dla akcjonariuszy. Kluczowym elementem przy określaniu wartości marki jest jej postrzeganie przez konsumentów, ponieważ marki są wypadkową wyników biznesowych, atrakcyjności produktu, klarownego pozycjonowania oraz pozycji lidera. W rankingu brane są pod uwagę różnice regionalne ponieważ – nawet w przypadku prawdziwie globalnych marek – wskaźniki udziału marek w budowaniu wartości mogą być znacząco odmienne w różnych krajach.



oprac. : Agata Fąs / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: