eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek pracy: generacja Y zyskuje na sile

Rynek pracy: generacja Y zyskuje na sile

2014-08-19 12:28

Rynek pracy: generacja Y zyskuje na sile

Generacja Y zyskuje na sile © vadymvdrobot - Fotolia.com

Generacja Y śmiało wkracza na rynek pracy. Obecnie tzw. "millennialsi" stanowią niemal 30 procent wszystkich pracujących. W ciągu kolejnej dekady ich udział w rynku ma sięgnąć 75 procent. Firmowe strategie HR powinny wziąć to pod uwagę - to pokolenie stawia bowiem przed pracodawcami dość wysokie wymagania.

Przeczytaj także: Studia wyższe nie przygotowują do pracy

Już dziś przedstawiciele pokolenia Y stanowią większość kandydatów na młodszych specjalistów. Nowoczesne, dynamiczne, pomysłowe – takie firmy zdobywają zainteresowanie pokolenia Milenium. Według ekspertów to cechy, które powinny także charakteryzować działania przedsiębiorstw w zakresie Employer Brandingu, skierowane do młodych kandydatów.

Według badania Deloitte „Trendy HR - jak przyciągnąć i utrzymać nowych pracowników” 60 proc. firm zrewidowało, albo aktualnie rewiduje i reorganizuje strategie pozyskiwania talentów. Następne 27 proc. rozważa takie zmiany. To kolejny z wielu sygnałów świadczących o tym, że przedsiębiorstwa, wraz ze zmieniającą się rzeczywistością, modyfikują swoje podejście do strategii zarządzania zasobami ludzkimi. Generacja Y, która zgodnie z analizami Deloitte w ciągu najbliższej dekady urośnie do 75% wszystkich pracujących, stawia przed pracodawcami duże wymagania.

Generacja Y, wychowana na szybkich przekazach medialnych i kulturze obrazkowej, oczekuje od pracodawców nowego typu komunikacji: dynamicznego, klarownego i atrakcyjnego, a jednocześnie – ukazującego rzeczywiste możliwości rozwoju zawodowego.

- Młodzi wkraczający na rynek pracy chcą rozwijać kariery w zgodzie ze sobą, mając poczucie wyjątkowości. Przedstawiciele Pokolenia Millenium są bowiem otwarci na nowe wyzwania oraz ambitne zadania. Z drugiej jednak strony, jak wykazują badania University of New Hampshire, cechuje ich wysokie mniemanie o własnych wyjątkowych umiejętnościach, a także niechęć do krytyki. Pracodawcy muszą brać pod uwagę wszystkie te cechy, chcąc zwrócić na siebie uwagę przedstawicieli pokolenia tworzącego fundamenty, na których będzie opierał się biznes za kilka - kilkanaście lat - przekonuje Katarzyna Cyran, Specjalista ds. HR w Shell Business Centre Kraków, zatrudniającym ponad 2000 osób, w którym średnia wieku pracowników wynosi 29 lat.

fot. vadymvdrobot - Fotolia.com

Generacja Y zyskuje na sile

Już dziś przedstawiciele pokolenia Y stanowią większość kandydatów na młodszych specjalistów. Nowoczesne, dynamiczne, pomysłowe – takie firmy zdobywają zainteresowanie pokolenia Milenium.


Portret własny Generacji Y

Aby poznać potrzeby Pokolenia Y, na które odpowiedzi powinny znajdować się w komunikacji firm, należy zidentyfikować podstawowe cechy jego przedstawicieli. Specjaliści chwalą przede wszystkim wysoki poziom kompetencji i wykształcenia pokolenia Y.

- Wkraczający obecnie na rynek pracy kandydaci są dobrze wykształceni – według GUS tylko w samym roku akademickim 2012/2013 mury uczelni opuściło 450 tysięcy absolwentów. Znają dobrze języki - jak podaje Hays Poland, 90% kandydatów aplikujących o pracę zna język angielski, 46% - niemiecki, a co piąty – francuski. Te kompetencje to jedna z głównych przyczyn indywidualizmu i ambicji, charakteryzujących Pokolenie Y. Działy HR muszą przygotować swoje organizacje na to wyzwanie. Dotyczy to nie tylko procesów i narzędzi wewnętrznych, lecz także menedżerów, którzy muszą być przeszkoleni i gotowi na zarzadzanie tą bardzo cenną grupą kandydatów – mówi Wojciech Mach, Dyrektor Zarządzający w Luxoft Poland, firmie będącej międzynarodowym dostawcą usług programowania, zatrudniającej w Polsce ponad 500 informatyków.

Pokolenie Y preferuje konkretny styl pracy – ogromną wartość stanowi dla niego interakcja z innymi pracownikami, ważna jest także przestrzeń do pracy kreatywnej. Tezy te potwierdzają badania przeprowadzone wśród pracowników centrów usług przez Mikomax Smart Office.

- W grupie wiekowej do 26 lat za najważniejsze w swoim biurze pracownicy z polskich centrów usług biznesowych uznali uczenie się od innych (83%), indywidualną pracę (78%), kreatywną pracę w grupie (65%), relaks (59%) oraz kreatywne myślenie (58%) – mówi Zuzanna Mikołajczyk, Dyrektor Marki i członek Zarządu Mikomax Smart Office.

 

1 2 3

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: