eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Rynek pracy: generacja Y zyskuje na sile

Rynek pracy: generacja Y zyskuje na sile

2014-08-19 12:28

Przeczytaj także: Studia wyższe nie przygotowują do pracy


Przebojowość, wykształcenie poświadczone dyplomem oraz wysokie ambicje, a także nastawienie na współpracę to istotne zalety młodych pracowników. Pokolenie Y ma jednak także swoje minusy. Autorzy książki „The Narcissism Epidemic” twierdzą, że pokolenie Milenium charakteryzuje narcyzm. Pewną niespójność tego podejścia wykazują liczne badania opinii studentów i absolwentów, wykazujące, że ambicje te nie zawsze mają pokrycie w rzeczywistości. Spośród badanych przez PARP posiadaczy dyplomów wyższych uczelni tylko 30,5% pracowało na stałym etacie. Co ciekawe, sami przedstawiciele generacji Y zdają sobie ze swojej trudnej sytuacji. Według PwC 52% absolwentów uważa, że uczelnie nie przygotowały ich do wejścia na rynek pracy. Dla pokolenia Milenium istotną rolę odgrywa w tej sytuacji przekonanie, że pracodawca umożliwi im rozwój kariery.

- W komunikacji firm z przedstawicielami Pokolenia Y ważne jest, aby przekonać kandydata, że to właśnie w tym miejscu mają oni szansę na stałe podwyższanie kwalifikacji, a także ciekawe wyzwania. Kandydaci najbardziej zwracają uwagę na marki, które chwytliwe hasła przekuwają w czyny. To właśnie w tym miejscu mają oni szansę na ciągły rozwój, zdobywanie i podwyższanie kwalifikacji, a także ciekawe wyzwania i projekty – podsumowuje Dominika Nawrocka, Recruitment & Employer Branding Manager w Capgemini Polska.

Dlatego firmy opracowują specjalne strategie z myślą o Generacji Y. Na przykład, rozwój zawodowy pracowników Capgemini jest oparty na jasno określonych ścieżkach - eksperckiej i liderskiej. W ramach każdej z nich znajdują się nie tylko dedykowane szkolenia i programy rozwojowe, ale również ustrukturyzowany proces specjalizacji w czasie pracy, m.in. poprzez pracę w międzynarodowych zespołach czy możliwość zmiany projektu.

W Polsce coraz częściej powstają inicjatywy, które stanowią dobre przykłady skutecznych działań skierowanych do przedstawicieli pokolenia Y. Warto się z nimi zapoznać – będąc zarówno kandydatem, jak i pracodawcą.

Streszczaj się!

Generacja Y od najmłodszych lat mogła cieszyć się dostępem do szeroko pojętej technologii, a dziś Internet towarzyszy im na każdym kroku. Na przykład, według badań Megapanel, w maju 2014 r. Facebook miał 16,7 mln użytkowników. Ponadto już w IV kwartale ubiegłego roku osoby w wieku 15-34 lat stanowiły ponad 50% jego gości. Portale i media społecznościowe sprawiają, że komunikacja staje się coraz bardziej skrótowa. W przeciągu ostatnich 20 lat ilość znaków w głównych w artykułach "Time'a" skurczyła się z 4,5 tysięcy do 2,8 tysięcy. Podobnie w przypadku radia - o ile w 1965 roku długość nadawanej reklamy wynosiła 42 sekundy, obecnie jest to zaledwie 8 sekund. Co to oznacza dla pracodawców pragnących dotrzeć do przedstawicieli Pokolenia Y? Chcąc skupić uwagę potencjalnych młodych pracowników na swoich kampaniach, firmy powinny dbać o klarowność przekazu, jego skrótowość oraz atrakcyjność.

- Młodzi ludzie z pokolenia Y bardzo aktywnie korzystają z nowinek technologicznych. Standardowa komunikacja marketingowa to za mało aby do nich dotrzeć. Aby móc być dostrzeżonym przez tą grupę trzeba istnieć także, a może nawet przede wszystkim, w sieci oraz być aktywnym w mediach społecznościowych. W związku z tym naszym kandydatom umożliwiamy m.in. ubieganie się o zatrudnienie w naszej firmie poprzez aplikację dołączoną do naszego profilu na Facebooku – prostą i łatwą w użyciu. Co więcej, zachęcamy także do polecania nam ciekawych kandydatów – za co otrzymać można gratyfikację pieniężną. Proces polecenia jest maksymalnie uproszczony i intuicyjny, gdyż tego oczekuje właśnie współczesny użytkownik internetu – mówi dr Ewelina Jurczak, socjolog.

Czyny, nie słowa

Przedstawiciele pokolenia Y cenią także w pracodawcach odwagę i otwartość na bezpośrednią konfrontację z – nieraz zadającymi trudne pytania czy nieufnymi – kandydatami. Na przykład, Luxoft na przełomie lipca i sierpnia już po raz drugi był obecny na Przystanku Woodstock, gdzie rozbił swój namiot. W organizowanych tam zajęciach brało udział ponad 1000 osób.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: