eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Start-up: 25 lat wolności

Start-up: 25 lat wolności

2014-07-07 10:24

Przeczytaj także: Millenialsi w MŚP. Jak oni leasingują?


Co trzeci polski, młody start-upowiec sprawdza, czy jego produkt lub usługa z sukcesem przyjmą się na rynku. Wiedzę na temat potrzeb odbiorców czerpie głownie z analiz konkurencji i testowania pierwszych wersji produktu/usługi. Już 44 proc. przedsiębiorców ma pierwsze wdrożenia i testuje model biznesowy, a co czwarty ma już sprawdzony model biznesowy w Polsce. Niektórym trudno będzie w to uwierzyć, ale Polacy mają sukcesy na polu międzynarodowym. Aż 8 proc. ankietowanych osiągnęło globalny sukces. Startupy to jednak nie tylko Ci, którym już się udało. Na rynku nie brakuje inwestorów, którzy gotowi są zobaczyć innowacyjne projekty już w fazie samego pomysłu. Dopracowany pomysł bez wdrożenia deklaruje 17 proc. ankietowanych.

PATRIOTYZM GOSPODARCZY

Od lat 90., poprzez umocnienie się pozycji Unii Europejskiej, zniesienie granic i wejście kilkunastu krajów w strefę euro mamy do czynienia z problemem definicji patriotyzmu gospodarczego. Kapitalizm w wersji globalnej szczególnie przypadł do gustu młodym przedsiębiorcom. Blisko 60 proc. tych, którzy prowadzą swój biznes w młodym wieku czuje się patriotami gospodarczymi. Czym dla nich jest sedno tego sformułowania? Z raportu Business Link, akceleratora biznesu dla start-upów, wynika, że co drugi polski start-up będzie
promował Polskę za granicą. Duży odsetek młodych biznesmenów nie chce uchylać się od płacenia podatków w kraju (33 proc.), zdobyte za granicą doświadczenie przełoży na rozwój biznesu w Polsce (31 proc.) oraz zatrudni rodaków (22 proc.).

fot. mat. prasowe

Czym jest patriotyzm gospodarczy?

Duży odsetek młodych biznesmenów nie chce uchylać się od płacenia podatków w kraju (33 proc.), zdobyte za granicą doświadczenie przełoży na rozwój biznesu w Polsce (31 proc.) oraz zatrudni rodaków (22 proc.).


Widać ogromny potencjał ducha przedsiębiorczości wśród młodych ludzi. Aż 90 proc. z nich ocenia ten moment w historii, jako dobry czas na zakładanie własnego biznesu. Pozytywnie myślą także o samej Polsce. Być może do lamusa odchodzi postawa Polaka-marudy. W to, że ojczyzna jest dobrym miejscem dla rozwoju start-upu wierzy aż 70 procent ankietowanych. Wśród wymienionych argumentów pojawia się m.in. poprawiająca się sytuacja ekonomiczna państwa, nienasycony rynek, dostęp do wielu wykształconych
specjalistów, wielość inicjatyw wpierających rozwój młodych biznesów, duży dostęp do kapitału, otwartość granic. Wciąż jednak nie jest to pomoc rządu – tylko 32 proc. osób ankietowanych uważa, że to państwo pomaga start-upom w osiągnięciu sukcesu.

BARIERY ROZWOJU WCIĄŻ OBECNE

Pośród barier rozwoju, z którymi spotkały się w Polsce start-upy do najczęściej wybieranych należały ich zdaniem wysokie obciążenia podatkowe (67 proc.) i ograniczenia prawne (42 proc.). Nie zauważalne są bariery innowacyjno-technologiczne (11 proc.) lub brak ludzi do współpracy w kraju (16 proc.).

Są takie start-upy, które uważają, że przedsiębiorczość w Polsce jest na wyciągnięcie ręki, trzeba jedynie
chcieć sukcesu.

Wymiernym rezultatem sukcesu w kraju może być ilość kontrahentów w Polsce, a co za tym idzie otwartość dużych firm na współpracę ze start-upami. Tutaj młodzi przedsiębiorcy mają podzielone zdanie. Równo po tyle samo ankietowanych twierdzi, że polskie korporacje są i nie są otwarte na zastrzyk innowacji. To, co zdaniem młodych przedsiębiorców przekonuje jednak rynkowe tuzy do współpracy z mniejszymi jest świeżość w podejściu do zagadnienia (37 proc.), elastyczność w budowaniu oferty (23 proc.) i atrakcyjne ceny (23 proc.).

- Współpraca z dużymi korporacjami nie jest łatwa i wymaga dużo cierpliwości, zwłaszcza w procesie sprzedaży. Ponadto trzeba być elastycznym w kwestii oferty oraz przygotowanym na długie terminy płatności. Ostatecznie jednak mamy tutaj sytuację "win-win" - wygrywają obie strony. My możemy korzystać z efektu skali, a korporacyjni klienci otrzymują rozwiązania, których na takim poziomie jakości i dopasowania do potrzeb nie dostaną od dużego, mniej elastycznego dostawcy - mówi Marcin Sobczak, prezes Libentis.

CZYM RÓŻNI SIĘ START-UP

Czym jest start-up? Słowo, które zawrotną karierę zrobiło w świecie nowych technologii. Wymieniane z nutką nabożności przez wielu młodych ludzi, którzy z zazdrością przyglądają się, jak ich rówieśnicy zaczynają prowadzić swój własny biznes. Ile w polskich start-upach powagi, innowacji i szansy na rozkwit polskiej gospodarki?

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: