eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Skąd mamy telefony

Skąd mamy telefony

2005-07-27 13:11

Skąd mamy telefony

© fot. mat. prasowe

Zaledwie co drugi (52%) telefon komórkowy w Polsce został zakupiony wraz z aktywacją od operatora - wynika z badania TNS Telecoms Index & Interbus prowadzonego przez TNS OBOP. Skąd w takim razie pochodzą pozostałe aparaty telefoniczne?

Przeczytaj także: Miliard "komórek" rocznie

13% badanych wskazało, że swój aktualnie użytkowany telefon dostało lub nabyło od kogoś z rodziny, 11% od znajomych, dalsze 13% respondentów wymieniło sklep z elektroniką użytkową i/lub akcesoriami GSM, zaś 7% - komis GSM. Aukcje internetowe okazały się stosunkowo mało popularnym sposobem nabycia komórki –wskazał je zaledwie co setny badany.

Wykres. Źródło nabycia telefonu komórkowego – główny telefon komórkowy.
Podstawa: Posiadacze telefonu komórkowego. N=569

fot. mat. prasowe



Rodzinę i znajomych jako źródło pochodzenia telefonu częściej podawały kobiety (19%) niż mężczyźni (7%). Z kolei zakup w komisie częściej deklarowali mężczyźni (7%) niż kobiety (4%).

Na różnice dotyczące źródła pochodzenia „słuchawki” ma także wpływ sytuacja zawodowa respondentów – osoby aktywne zawodowo zazwyczaj nabywały telefony na abonament, otrzymując aparat wraz z aktywacją. Natomiast niepracujący, czyli zazwyczaj młodzi ludzie pozostający na utrzymaniu rodziców częściej wymieniali rodzinę (16%) i znajomych (15%).

Z miesiąca na miesiąc rośnie w Polsce liczba telefonów komórkowych rozliczanych w systemie pre-paid, czyli potocznie określanych jako „na kartę”. Większość aktywacji w tym systemie dokonano poprzez zakup zestawu startowego bez aparatu telefonicznego, składającego się jedynie z karty SIM z przypisanym jej numerem telefonu i kilkoma złotymi na usługi. Ten element ma znaczny wpływ na liczby dotyczące sprzedaży aparatów telefonicznych. Użytkownicy komórek na kartę bardzo często wskazują, że obecny aparat otrzymali lub kupili od kogoś z rodziny (19%) lub od znajomego (18%). W ich przypadku częściej niż w innych grupach wskazywano na komisy GSM (11%). Natomiast zakupu aparatu razem z usługą dokonało zaledwie 37% respondentów - dla porównania w systemie post-paid wskaźnik ten jest blisko dwukrotnie wyższy i sięga 71%.

„Większość Polaków odnawiając umowę z operatorem woli dostać nowy aparat telefoniczny, niż dodatkowe usługi, takie jak np. darmowe minuty, przez co podaż słuchawek ciągle rośnie. Część z tych osób zapewne sprzeda aparat tuż po wyjściu z salonu, inni będą woleli pozbyć się raczej starego telefonu – mówi Konrad Magdziarz, badacz rynku Telecom z TNS OBOP. – W zestawach pre-paidowych operatorzy umieszczają znikające z rynku, mało zaawansowane technicznie modele, podczas gdy oczekiwania klientów rozbudzane są reklamami nowoczesnych aparatów oferowanych w taryfach abonamentowych. Ponadto użytkownicy telefonów na kartę nie mogą - tak jak korzystający z rozliczania abonamentowego - liczyć na wymianę aparatu przez operatora, więc co jakiś czas muszą wymienić go we własnym zakresie. W związku z tym zapotrzebowanie na stare i nowe aparaty jest ciągle duże” – dodaje Konrad Magdziarz.

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Samochody używane VI 2005

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: