eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Polskie firmy planują inwestycje w rozwój

Polskie firmy planują inwestycje w rozwój

2013-09-25 13:26

Polskie firmy planują inwestycje w rozwój

Polskie firmy planują inwestycje w rozwój © alphaspirit - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (7)

W polskiej gospodarce widać coraz więcej optymistycznych sygnałów. Z ostatnich danych opublikowanych przez GUS wynika że sprzedaż detaliczna i hurtowa rośnie, a spadek liczby nowych zamówień w przemyśle wyraźnie hamuje. Znacząco wzrasta również polski eksport. Deutsche Bank PBC postanowił sprawdzić, czy w związku z polepszającymi się wskaźnikami, przedsiębiorcy planują realizację jeszcze w tym roku działań rozwojowych, zwiększających m.in. ich możliwości produkcyjne, zakup nowych technologii, czy ekspansję zagraniczną.

Przeczytaj także: Polskie firmy ekspansywne

W najnowszym badaniu Deutsche Bank PBC poprosił o opinię prezesów, właścicieli oraz członków zarządu firm o obrotach od 5 do 10 mln zł rocznie, a także osób kierujących przedsiębiorstwami osiągającymi obroty w wysokości od 40 do 80 mln zł w skali roku. Okazuje się, że prawie połowa z osób kierujących przedsiębiorstwami (48,9 proc.) deklaruje, że ich firma ma w planach konkretne inwestycje jeszcze w tym roku. Sprawdzono także, czy w zależności od wielkości obrotu, firmy różnią się między sobą pod tym względem. Okazuje się, że plany rozwojowe znacznie częściej deklarowały osoby kierujące małymi firmami (59,4 proc.), niż te z przedsiębiorstw o większych obrotach (39,9 proc.).

- Porównywaliśmy nasze wyniki z badaniami koniunktury prowadzonymi przez NBP. I o ile większe przedsiębiorstwa utrzymują skłonność do inwestycji na podobnym poziomie ok. 40 proc., o tyle w mniejszych firmach widać prawdziwe ożywienie. – mówi Andrzej Krzemiński, Wiceprezes Deutsche Bank PBC. Według danych NBP z czerwca tylko ok. 20 proc. małych i średnich firm deklarowało plany rozwojowe. Z badania Deutsche Bank PBC z końca sierpnia wynika, że już 60 proc.

fot. mat. prasowe

Czy firma ma na ten rok plany rozwoju?

Okazuje się, że prawie połowa z osób kierujących przedsiębiorstwami (48,9 proc.) deklaruje, że ich firma ma w planach konkretne inwestycje jeszcze w tym roku.


- Małe i średnie firmy na ogół jako pierwsze reagują na pozytywną zmianę warunków ekonomicznych dzięki bardzo krótkiemu procesowi decyzyjnemu – uważa Andrzej Krzemiński. Gdy nadchodzi spowolnienie, szybciej rezygnują z zakupów nowego sprzętu czy wymiany maszyn. Ale gdy przychodzi ożywienie, takie decyzje podejmowane są prawie natychmiast. Taki odsetek małych i średnich firm, które panują konkretne inwestycje w tym roku najlepiej świadczy o tym, że polska gospodarka jest na prostej drodze do wzrostu.

fot. mat. prasowe

Jakie inwestycje planują firmy?

Badane firmy ogółem zdecydowanie najczęściej planują inwestycje zwiększające możliwości produkcyjne (52,6 proc.). Na drugim miejscu, choć ze zdecydowanie mniejszą częstością wskazań uplasował się zakup nowych technologii (32,7 proc.).


Szczegółowe wyniki pokazują również, że większa chęć ponoszenia kosztów inwestycji służących rozwojowi występuje wśród osób zarządzających firmami działającymi w skali globalnej (niemal trzy-czwarte takich firm opracowało już takie plany). Badane firmy ogółem zdecydowanie najczęściej planują inwestycje zwiększające możliwości produkcyjne (52,6 proc.). Na drugim miejscu, choć ze zdecydowanie mniejszą częstością wskazań uplasował się zakup nowych technologii (32,7 proc.). Taką opcje chętniej wskazywali respondenci z mniejszych przedsiębiorstw (56,4 proc.), natomiast firmy o obrocie 40-80 mln zł zdecydowanie częściej planują inwestycję w badania i rozwój (25 proc.).

fot. mat. prasowe

Kierunki rozwoju polskich firm

Z przeprowadzonych przez Deutsche Bank PBC analiz wynika, że 62,9 proc. firm, które wzięły udział w badaniu ma w planach ekspansję na rynkach zagranicznych. Spośród tych firm, które poczyniły takie założenie, najbardziej popularny jest eksport na rynek wschodni. Takiej odpowiedzi udzielał niemal co piąty badany (23 proc.).


Z przeprowadzonych przez Deutsche Bank PBC analiz wynika, że 62,9 proc. firm, które wzięły udział w badaniu ma w planach ekspansję na rynkach zagranicznych. Spośród tych firm, które poczyniły takie założenie, najbardziej popularny jest eksport na rynek wschodni. Takiej odpowiedzi udzielał niemal co piąty badany (23 proc.).

 

1 2

następna

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: