eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowe technologie: EY sprawdza, w co zainwestują firmy

Nowe technologie: EY sprawdza, w co zainwestują firmy

2020-12-28 00:20

Nowe technologie: EY sprawdza, w co zainwestują firmy

Internet rzeczy © Egor - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

EY przedstawia wyniki opracowania Digital Investment Index 2020. Okazuje się, że nowymi technologiami, które na przestrzeni ostatnich dwóch lat cieszyły się największą popularnością wśród firm, były internet rzeczy, sztuczna inteligencja oraz rozwiązania chmurowe. Zdecydowało się na nie odpowiednio 55%, 52% i 53% ankietowanych. Te same technologie wymieniane są w kontekście przewidywanych na najbliższe dwa lata inwestycji technologicznych.

Przeczytaj także: Najnowsze technologie zwiększą twoje zyski o 80% szybciej

Z tego tekstu dowiesz się m.in.:


  • Które z nowych technologii cieszą się największą popularnością?
  • Jakie działania są rozważane przez firmy w odniesieniu do odporności przedsiębiorstwa?
  • Dlaczego zdarza się, że inicjatywy cyfrowe firm „grzęzną”?


Z badania zrealizowanego przez EY wynika, że w nadchodzących dwóch latach na wdrożenie rozwiązań z zakresu internetu rzeczy ma zamiar zdecydować się aż 67% przebadanych firm. Implementację sztucznej inteligencji planuje 64% ankietowanych, a 61% myśli o rozwiązaniach chmurowych. Inne z nowych technologii, jak np. blockchain, cyberbezpieczeństwo, inteligentna automatyzacja procesów czy rozszerzona rzeczywistość, odsuwane są na nieco dalszy plan.

Cyfrowa transformacja pozwala nie tylko na dynamiczny rozwój, ale i zwiększenie odporności przedsiębiorstw na szereg ryzyk. Firmy przekonały się o tym w ostatnich kwartałach, kiedy pandemia niejako wymusiła na nich adaptację nowych technologii. W tym przełomowym czasie wykorzystanie narzędzi cyfrowych wielu firmom pozwoliło działać podczas lockdownu, a najnowsze rozwiązania technologiczne usprawniły m.in. analizę, transfer i przechowywanie danych, pozwalając reagować na dynamicznie zmieniające się wyzwania. Liderzy cyfrowej transformacji zwiększyli swoją odporność, a tym samym przewagę rynkową wobec tych, którzy transformację cyfrową wciąż realizują na niewielką skalę, bądź decydują się wyłącznie na implementację pojedynczych technologii i rozwiązań – mówi Michał Kopyt, Partner EY, Lider Działu Doradztwa Technologicznego.

fot. mat. prasowe

Inwestycje w nowe technologie

Rozwiązania IoT planuje wdrożyć 67% badanych przez EY.


Jak więc firmy walczą o odporność swoich przedsiębiorstw? Liderzy cyfrowej transformacji stawiają przede wszystkim na rozwój cyfrowych kompetencji na drodze fuzji, przejęć czy partnerstw. Takie podejście prezentuje 64% firm. Ponad połowa transformacyjnych liderów zamierza koncentrować się na uzyskaniu szybkich zwrotów z wdrożonych rozwiązań, 49% chce porzucić inicjatywy, które nie są konieczne, a 46% przyspieszyć rozwój nowych, cyfrowych produktów i usług, a także modeli biznesowych.

Wyniki badania EY Digital Investment Index 2020 pokazują jednak, że choć większość firm rozumie potrzebę cyfrowej transformacji, to skalowanie inicjatyw cyfrowych, wciąż pozostaje wyzwaniem. 79% ankietowanych przez EY deklaruje, że ich działania cyfryzacyjne „grzęzną” w początkowej fazie. Dzieje się tak ze względu na brak odpowiednich umiejętności pracowników (na tę kwestię wskazuje 65% ankietowanych), brak wystarczającego budżetu i finansowania (59%), czy brak odpowiedniego modelu operacyjnego (45%). Jedna trzecia nie ma z kolei dostępu do danych.

fot. mat. prasowe

Działania rozważane przez firmy w odniesieniu do odporności przedsiębiorstwa

49% badanych chce porzucić inicjatywy, które nie są konieczne.


Co istotne, 45% firm nie ma odpowiedniego modelu operacyjnego zakładającego procesy cyfryzacji, a 38% mierzy się z brakiem strategii w tym zakresie. W 36% firm brakuje kultury innowacji i eksperymentowania, a 34% mierzy się z coraz większym naciskiem na cięcie kosztów. To może tłumaczyć dlaczego mniej niż 10% respondentów badania EY (w tym również liderzy cyfrowej transformacji) deklaruje, że nie jest w stanie odczuć w pełni efektu swoich wysiłków podjętych na rzecz cyfryzacji przedsiębiorstw.

fot. mat. prasowe

Dlaczego inicjatywy cyfrowe w Twojej firmie „grzęzną”?

Inicjatywy cyfrowe grzęzną przez brak odpowiednich umiejętności pracowników (na tę kwestię wskazuje 65% ankietowanych).


W środowisku ograniczonych z różnych względów budżetów, udowadnianie wartości wszystkich inwestycji - w tym cyfrowych - ma coraz większe znaczenie. Chociaż ponad trzy czwarte kadry kierowniczej twierdzi, że inicjatywy cyfrowe miały kluczowe znaczenie dla sukcesu ich organizacji w ciągu ostatnich dwóch lat, ustalenie dokładnych danych, pokazujących skalę i mierzalne efekty tego sukcesu wciąż trwa. Mniej niż jedna czwarta zarządzających ankietowanych przez EY przyznaje, że aktywnie mierzy zwrot z cyfrowych inwestycji (RODI), podczas gdy inne wskaźniki KPI dotyczące wyników finansowych czy wydajności operacyjnej są powszechnie stosowane – dodaje Michał Kopyt, Partner EY, Lider Działu Doradztwa Technologicznego.

O badaniu Digital Investment Index
Zespoły EY i Oxford Economics przeprowadziły ankietę wśród 1001 menedżerów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji technologicznych (CEO, CDO - Chief digital officer, CFO, CSO, CIO) w firmach z różnych branż na całym świecie. Badanie przeprowadzone zostało wśród firm o rocznych przychodach powyżej 1 mld USD, jedna trzecia to respondenci z firm o rocznych przychodach powyżej 10 mld USD. 60% respondentów pochodziło z obu Ameryk, 20% z Europy, 20% z regionu Azji i Pacyfiku. Badanie przeprowadzone zostało w okresie wrzesień – listopad 2020.

Przeczytaj także


Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: