eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Usługi cloud computing: 3 warstwy w modelu dostaw

Usługi cloud computing: 3 warstwy w modelu dostaw

2013-08-05 12:03

Usługi cloud computing: 3 warstwy w modelu dostaw

Coraz większe zainteresowanie ITaaS © buchachon - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Koncepcja IT jako Usługa (IT as a Service [ITaaS]) przez wiele lat nie była w pełni realizowana. Nie ze względu na brak możliwości wdrożenia tego modelu, ani nie ze względu na brak korzyści tego modelu. Głównie ze względu na rolę i oczekiwania, jakie rynek i firmy zdefiniowały w tym zakresie. IT to były przede wszystkim maszyny, moc, infrastruktura. Wydawało się, że sama infrastruktura ma być to samogrająca szafą, do której wrzuca się monetę, wybiera ulubioną piosenkę i wszystko ładnie gra. Rola zespołu IT ograniczona została w wielu przypadkach do obsługi tej maszyny, konserwacji, doskonalenia, a głównie do tego żeby przeciwdziałać i reagować na awarie. Może to też wina maszyny, która faktycznie idealna nie była.

Przeczytaj także: Cloud computing: historia "energii obliczeniowej" dopiero na starcie

Cóż, zmieniły się oczekiwania rynku, musiał więc zacząć się zmieniać także model dostaw IT. Organizacje potrzebowały większej szybkości, elastyczności, zwinności, za mniejsze koszty. Sama maszyna już nie wystarczała. Naprawianie awarii też nie absorbowało wszystkich pracowników IT, bo maszyny były coraz lepsze, software bardziej dostosowany, a wszystko to powodowało, że cały system był mniej zawodny.

Realia rynku są dziś nieubłagane. Przypomina mi się parafraza darwinowskiej tezy: ‘dostosuj się, albo zgiń’. Chyba nigdy wcześniej to stwierdzenie tak bardzo nie odzwierciedlało współczesnej konkurencji rynkowej. Dostosuj się. Żeby się dostosować trzeba posiadać elastyczną, plastyczną organizację. Organizacja to system informacyjny, a system informacyjny to IT. I tu dochodzimy do sedna sprawy.

Według raportu ESG Research, oczekiwania (według gradacji znaczenia) przedsiębiorstw, są następujące: redukcja kosztów operacyjnych, usprawnienie procesów biznesowych, wyższy zwrot z inwestycji, poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie ryzyka oraz redukcja czasu z dotarciem ze swoimi produktami/usługami do rynku.

Przedsiębiorstwa chcą być zdolne do natychmiastowej reakcji na zmiany rynku lub znacznie poprawić konkretne procesy biznesowego. Wiele organizacji zaczyna zmieniać, albo już zmieniło swoje oczekiwania inwestycyjne. Każdy nowy zakup technologii jest nastawiony na poprawę procesów biznesowych. Ale koncentracja na poprawie procesów biznesowych to tylko część równania. Działy IT również chcą przekształcić swoje modele operacyjne i infrastrukturę w środowiska bardziej elastyczne i odpowiadające zmiennym potrzebom klientów. Kluczem do sukcesu jest ustalanie kryteriów usprawniających zdolność do szybkiego wykonania usługi, której wymaga klient. Niemniej ważne są oczywiście także aspekty związane z bezpieczeństwem i ochroną danych, ograniczaniem ryzyka, standaryzacją oraz z nowymi modelami współpracy z klientem.

ITaaS wymaga transformacji organizacji IT, która umożliwi jej włączenie sie w procesy biznesowe organizacji klienta. Aktywatorem tej transformacji są wysoce zautomatyzowane technologie wirtualizacji, w powiązaniu z dostarczaniem na żądanie zasobów obliczeniowych w modelu samoobsługowym. Niestety, często niedoceniane są aspekty związane z kompetencjami, umiejętnościami i zmianami modelu pracy na model współpracy. Ostatnie dane wyniki analiz ESG zwracają uwagę na problematyczny niedobór wykwalifikowanych zasobów do budowania wirtualnych środowisk. IT to już nie tylko maszyny, to przede wszystkim wysokiej klasy specjaliści, którzy muszą zmienić swój kontekst relacyjny z technologicznego na biznesowy. Organizacje IT muszą wejść głębiej w procesy biznesowe i struktury organizacyjne swoich klientów. Rodzi się potrzeba symbiotycznego związku opartego na kooperacji i współzależności. Zarówno organizacje IT, jak i sami klienci biznesowi muszą zmienić swoje nastawienie do kooperacji opartej na współzależności. Ten nowy rodzaj współzależnej kooperacji jest dziś niezbędny do tworzenia przewagi konkurencyjnej na rynku.

fot. buchachon - Fotolia.com

Coraz większe zainteresowanie ITaaS

Model ITaaS wymaga wirtualizacji zasobów, a ten proces daje możliwość najpierw efektywniejszego wykorzystania infrastruktury IT, w konsekwencji możliwości ‘zachmurzenia się’ organizacji, i znowu w konsekwencji - efektywniejszego wykorzystania zasobów.


Coraz większe zainteresowanie ITaaS ma swoje uzasadnienie w korzyściach, jakie niesie ze sobą ten właściwie wdrożony model dostaw. Poniżej przedstawiam krótką listę korzyści stworzoną w oparciu o zestawienie Jeffa Hine i Boba Laliberte.

 

1 2 ... 4

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: