eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Świąteczna atmosfera oczami Polaków

Świąteczna atmosfera oczami Polaków

2012-12-24 08:35

Świąteczna atmosfera oczami Polaków

Świąteczne iluminacje © StockPixstore - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Świąteczne iluminacje, dekoracje centrów handlowych, niezapomniane muzyczne covery, hity filmowe czy są to elementy, bez których nie wyobrażamy sobie świątecznej atmosfery? A może natłok świątecznych dekoracji i symboli kultury masowej sprawia, że klimat świąt traci na swej sile?

Przeczytaj także: Jak Polacy spędzą Boże Narodzenie 2012?

W ramach akcji „Świeć Się z ENERGĄ”, organizowanej przez Grupę ENERGA, wśród Internautów przeprowadzono sondę w okresie od listopada do grudnia 2012 roku. W ankiecie zapytano, co tak naprawdę decyduje o świątecznej atmosferze i dlaczego niektóre symbole kultury masowej są od lat niezmiennie kojarzone ze świętami Bożego Narodzenia.

Świąteczne dekoracje, czyli co według ankietowanych buduje atmosferę świąt ?

Według przeprowadzonej ankiety, Polacy nie wyobrażają sobie świąt bez iluminacji świetlnych. Jak wynika z sondy „Świeć Się”, aż 92 % ankietowanych uważa różne formy dekorowania światłem za istotny element bożonarodzeniowej scenerii. To właśnie miejskie iluminacje budują wyjątkowy klimat i sprawiają, że grudniowe dni wyróżniają się na tle całego roku. A święta dzięki nim są bardziej radosne i kolorowe.

Tropem świątecznej dekoracji miast, pojawiają się także dekoracje w centrach handlowych. I tu postawiono pytanie: czy przedświąteczne zakupy w galeriach przepełnionych świąteczną dekoracją wpływają pozytywnie na nastrój Polaków? Okazuje się, że choć przyozdabianie sklepów spotyka się z pozytywną reakcją respondentów, to aż 59% z nich przyznaje, że dekoracje w obiektach handlowych pojawiają się zbyt wcześnie. A Boże Narodzenie bez komercyjnych dodatków na święta byłyby spokojniejsze, skromniejsze i tańsze!

fot. mat. prasowe

Czy lubisz miejskie iluminacje świąteczne?

Znakomita większość respondentów lubi świąteczne iluminacje.


„Last Christmas” zespołu Wham i film „Kevin sam w domu”, czyli symbole kultury masowej

Wiedząc, że atmosfera świąt od lat jest związana z wieloma symbolami kultury masowej, sprawdzono, jak dwa najbardziej popularne elementy pop-kultury, wpływają na świąteczną atmosferę. W pierwszej kolejności pojawiło się pytanie o zimowy szlagier zespołu Wham – Last Christmas, który od lat towarzyszy Polakom dzięki stacjom radiowym i telewizyjnym w domach, w samochodach czy na zakupach. Aż 75 % osób uczestniczących w sondzie „Świeć Się” zadeklarowało, że lubi świąteczny utwór i chętnie odtwarza go także w domowym zaciszu. Dlaczego? Większość internautów uważa, że to właśnie ten kawałek współtworzy atmosferę świąt. Częściej słuchają go kobiety, aż 80%. Natomiast wśród mężczyzn utwór cieszy się mniejszą popularnością, około 65%.

fot. mat. prasowe

Czy zgadzasz się z twierdzeniem, że świąteczne dekoracje pojawiają się zbyt szybko?

Niemal 60 procent respondentów uważa, że galerie handlowe dekorowane są zbyt wcześnie.


Obok dekoracji czy przebojów, w bożonarodzeniowych zwyczajach Polaków są także hity filmowe. Tutaj od lat króluje „Kevin sam w domu” i choć widział go już chyba każdy, to aż 68 % respondentów przyznaje, że to tradycja, bez której święta nie byłyby takie same. Porównywalną grupę stanowią osoby, które twierdzą, że święta z lub bez tej komedii nie różnią się od siebie.

fot. mat. prasowe

Czy kiedykolwiek zdarzyło ci się samemu włączyć "Last Christmas"?

Szlagier zespołu Wham jest lubiany szczególnie przez kobiety.


Z odpowiedzi respondentów wynika, że wyjątkowa atmosfera utrzymuje się zarówno przed, jak i w trakcie świąt – twierdzi tak aż 61% przepytanych internautów. Przeprowadzone ankiety na temat symboli kultury masowej pozwoliły stwierdzić, że dekoracyjna, komercyjna czy medialna oprawa świąt wspiera bożonarodzeniowego ducha i powoduje, że czas ten wyróżnia się, zwraca na siebie uwagę i jest bardziej radosny niż jakikolwiek inny świąteczny okres w roku !

fot. mat. prasowe

Czy oglądasz w święta Kevina?

Polacy nie mają nic przeciwko oglądaniu świątecznego pewniaka telewizyjnego.


Informacje o badaniu
Ankiety zostały przeprowadzone na przełomie listopada i grudnia 2012 r. wśród aktywnych użytkowników Facebooka (fanów profilu „Świeć Się” oraz ich znajomych). W sondzie uczestniczyło 176 osób, a średnia wieku wynosiła 23 lata.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: