eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaŚwiat › Świat: wydarzenia tygodnia 27/2012

Świat: wydarzenia tygodnia 27/2012

2012-07-08 10:43

Przeczytaj także: Świat: wydarzenia tygodnia 26/2012

  • Fed obniżył prognozę tegorocznego wzrostu gospodarczego USA do 2,4 proc. i zapowiedział, że na koniec roku bezrobocie wyniesie 8,2 proc.
  • Planowany jest wzrost wydobycia gazu w irackim Kurdystanie i jego eksport przez Turcję do Europy. Skutkiem tych planów może być wzrost temperatury sporów politycznych wewnątrz Iraku i wzmocnienie relacji Kurdystanu z Turcją. Na terenach Kurdystanu są też dotąd nieeksploatowane złoża ropy szacowane na ok. 45 mld baryłek.
  • By obniżyć poziom bezrobocia amerykański Kongres przeznaczył 105 mld USD na budowę i remonty dróg oraz kolei do końca 2014 r. Ma to przyczynić się do stworzenia 3 mln dodatkowych miejsc pracy. Rząd przeznaczył też 6 mld USD na dopłatę do oprocentowania kredytów dla studentów federalnych uczelni.
  • Chińska gospodarka zwalnia i po raz drugi w ciągu ostatnich dwóch miesięcy centralny Bank Chin zdecydował o obniżeniu stóp procentowych. To jeden z czynników, który ma pobudzić do wzrostu chińską gospodarkę.
  • W czerwcu Amerykanie kupili 1,28 mln nowych samochodów. To wzrost o prawie jedną piątą licząc r/r.
  • W Japonii włączono do eksploatacji pierwszy reaktor. Po katastrofie w Fukushimie wywołanej falą tsunami wyłączono wszystkie reaktory, w celu dokonania kontroli ich pracy.
  • Kosztem 600 mln USD Airbus zbuduje pierwszą swoją fabrykę montażową w USA. Od 2018 roku fabryka będzie wytwarzać 50 samolotów rocznie, zatrudniając około tysiąca osób. Będą tam montowane samoloty Airbusa A319 i A321. Zwiększy to szansę europejskiego koncernu na skuteczną rywalizację z Boeingiem. W ciągu najbliższych 20 lat amerykański rynek złoży zamówienia na 4600 samolotów.
  • Chiny wytwarzają 45 proc. stali produkowanej na świecie. W Chinach działa 2700 hut, a obecny poziom produkcji szacowany jest na 940 mln ton. Rząd planuje konsolidację przemysłu stalowego i w 2015 r. ponad 60 proc. produkcji skoncentrować w 10 największych przedsiębiorstwach.
  • Chińska gospodarka zwalnia i po raz drugi w ciągu ostatnich dwóch miesięcy centralny Bank Chin zdecydował o obniżeniu stóp procentowych.
  • Łączny majątek chińskich gospodarstw domowych w 2010 r. osiągnął najwyższą wartość wśród wszystkich krajów świata i wyniósł 69,1 bln USD. Na drugim miejscu jest USA z łącznym majątkiem w wysokości 57,1 bln USD.
  • Według MFW środki na walkę z kryzysem wzrosły do 456 mld USD.

Komentarz do wydarzeń gospodarczych

AMERYKAŃSKI RYNEK MOTORYZACYJNY

Od wielu dekad przemysł motoryzacyjny napędza amerykańską gospodarkę. Jednak czasie ostatniego kryzysu amerykańskie koncerny tej branży przed upadkiem uratowały miliardy pomocy rządowej. Jaka jest dziś sytuacja w tej branży?...

Amerykańska gospodarka w dalszym ciągu nie może ustabilizować się na ścieżce wzrostowej. Prognozy na najbliższą przyszłość nie są dobre. Ostatnio Fedobniżył prognozę tegorocznego wzrostu gospodarczego USA z 2,9 proc. do 2,4 proc. licząc r/r i zapowiedział, że na koniec roku bezrobocie wyniesie 8,2 proc...

Branża motoryzacyjna to dziś jeden z głównych obszarów, który napędza amerykańską gospodarkę i ma duży wpływ na sytuację na rynku pracy. Ostatnio z tego rynku nadchodzą optymistyczne informacje. W czerwcu Amerykanie kupili 1,28 mln nowych samochodów. To wzrost o prawie jedną piątą licząc r/r.

Nie ulega wątpliwości, że pierwsze półrocze 2012 roku było bardzo dobre dla firm motoryzacyjnych, bo w sumie sprzedano 7,25 mln nowych aut. To ok. 16 proc. więcej licząc r/r. W rezultacie jest szansa na zmianę średniego wieku zarejestrowanych samochodów, które jeżdżą po amerykańskich drogach. W 2007 roku średnia wieku aut wynosiła 8 lat, a teraz po pięcioletnim kryzysie ta średnia wynosi ok. 10 lat. To skutek dużej niepewności co do kierunku rozwoju gospodarki i ostrożności potencjalnych klientów, bo jednak w dalszym ciągu odczuwają oni skutki kryzysu.

Ostatnie miesiące pokazują, że u Amerykanów wracają nadzieje na lepsze czasy, a widać to po wzroście zakupów na rynku motoryzacyjnym. Jednak nie ulega wątpliwości, że te nadzieje wzmacniają promocje o wysokości nawet ponad 2 tys. USD na kupowany samochód. Zakupy ułatwiają też łatwiejsze i tańsze kredyty (w ciągu roku oprocentowanie kredytów spadło z 6,98 proc. do 4,5 proc.). Zainteresowanie motoryzacją wzrosło też z powodu spadku cen paliw (w ciągu ostatnich 5 miesięcy ceny ropy spadły o 1/3).

Z tej sprzyjającej sytuacji korzystają amerykańskie koncerny motoryzacyjne, które zwróciły otrzymaną na początku kryzysu pomoc rządową i zapomniały niedawne zagrożenie bankructwem. Obecnie na amerykańskim rynku motoryzacyjnym kolejność bez zmian, wielkością sprzedaży prowadzi GM (w ubiegłym miesiącu sprzedał 249 tys. samochodów, wzrost o 16 proc. r/r) przed Fordem (sprzedał 204 tys. samochodów, wzrost o 7 proc. r/r) i Chryslerem (sprzedał 144 tys. aut, wzrost o ok. 20 proc. r/r).

Powoli na tym rynku odzyskują też swoją rynkową pozycję japońskie koncerny. Po katastrofie w 2011 roku wynikającej z tsunami i z powodzi w Tajlandii powraca zainteresowanie japońskimi autami, powodzenie mają samochody Toyoty i Hondy. Chociaż bazą do ocen wzrostu sprzedaży są słabe wyniki ubiegłego roku, to jednak wyniki z ubiegłego miesiąca są imponujące. Toyota sprzedała w czerwcu w USA ok. 180 tys. aut (jest to wzrost o 60 proc.r/r), a Honda zwiększyła miesięczną sprzedaż do ponad 124 tys. sztuk (wzrost o ponad 40 proc. r/r). Na szczyt listy najbardziej popularnych samochodów wróciły Toyota Camry i Honda Civic. Analitycy prognozują, że tegoroczna sprzedaż aut w USA wzrośnie do ok. 14 mln sztuk.

oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy Global Economy

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: