eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Nowe tendencje na rynku pracy: jumper i bumerang

Nowe tendencje na rynku pracy: jumper i bumerang

2012-07-06 12:47

Przeczytaj także: Polscy pracownicy coraz bardziej szczęśliwi


- Ludzie młodzi z natury są bardziej skłonni do zmian, podejmowania ryzyka i wykazują się niższą lojalnością w stosunku do pracodawcy – tłumaczy Joanna Borowicz, Dyrektor Departamentu Zasobów Ludzkich i Komunikacji Holicon - To, co jednak do niedawna było lekką tendencją, teraz stało się codziennością w pracy specjalisty HR, niekiedy wymagającą stworzenia nowych procedur.

Japończyk nie zatrudni jumpera

Rosnąca liczba jumperów to trend istotny z punktu widzenia współczesnych organizacji. Dotąd większość z nich unikała angażowania osób, których ścieżka kariery przebiegała przez zbyt wiele miejsc zatrudnienia. Dziś nie jest to tak oczywiste.

- W czasach, w których większość młodych kandydatów przedstawia życiorysy zawierające liczne zmiany miejsc pracy, nie możemy traktować tego czynnika jako decydującego – mówi Agnieszka Jackowska. - Życiowa i zawodowa mobilność często idzie w parze z takimi pozytywnymi cechami jak umiejętność swobodnego poruszania się w świecie nowych technologii, kreatywność i otwartość na zmiany. Są to cechy niezwykle pożądane w nowoczesnych firmach.

Specjaliści ds HR dopatrują się również pewnych pozytywnych cech u osób często zmieniających pracę, takich jak mobilność, otwartość na zmiany i odwaga w podejmowaniu decyzji. To cechy pożądane w firmach działających w różnych gałęziach współczesnej gospodarki.
Warto też zwrócić uwagę, że zmiany w stylu pracy młodych Polaków podążają za trendami w krajach zachodnich. Z podobnymi wyzwaniami spotykają się organizacje w innych krajach Unii Europejskiej oraz Stanach Zjednoczonych. Przekłada się to na sposób działania globalnych korporacji, a także wpływa na zmiany w programach HR. Przedsiębiorstwa na całym świecie budują strategie rekrutacyjne i zarządzania personelem odpowiadające na aktualne zjawiska na rynku pracy i zmiany generacyjne. Celem jest tutaj wykorzystanie wszystkich dobrych cech reprezentantów tzw. pokolenia Y, przy jednoczesnym zminimalizowaniu ewentualnych zagrożeń dla organizacji. Strategia HR związana z tzw. jumperami zależy w dużej mierze od typu organizacji i kultury, w jakiej firma jest zakorzeniona. W Stanach Zjednoczonych jest to zjawisko akceptowane pod warunkiem, że kandydat zmienia pracę na coraz lepszą, złożoną i prestiżową czyli konsekwentnie podąża wcześniej obraną ścieżką rozwoju. Podobnie dzieje się w innych krajach, w których, tak jak w USA panuje kultura indywidualizmu. Tymczasem w kulturach wysoce kolektywistycznych np. w Japonii, zjawisko jumpingu praktycznie nie występuje - wartości grupowe i wspólny interes przedkładane są nad partykularne potrzeby. Pracownik czuje się częścią organizmu, jaki stanowi firma. W pozostałych kulturach można mówić o podejściu mieszanym.

- Staramy się wyciągać wnioski i wprowadzać dobre praktyki z różnych technik zarządzania. Dobrą zasadą, którą stosujemy jest zindywidualizowane podejście do każdej z osób aplikujących do firmy. Zbyt częste zmiany zatrudnienia, np. coroczne, powodują, że rekruter szczegółowo pyta o ich powody. Zdarza się, że prosi również o referencje z poprzednich miejsc pracy – tłumaczy Paulina Basta, Menedżer Działu Rekrutacji w Globalnym Centrum Biznesowym HP we Wrocławiu.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: