eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Codzienne zakupy według Polaków

Codzienne zakupy według Polaków

2012-06-13 11:26

Codzienne zakupy według Polaków

Jakiego rodzaju produkty kupuje Pan/Pani najczęściej z myślą wyłącznie o sobie? © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Ona dla siebie kupuje owoce i warzywa, on papierosy i alkohol. Ona przywiązuje wagę do estetyki sklepowego wnętrza, bacznie przygląda się wartościom odżywczym produktów i ich pochodzeniu. On, wbrew powszechnie panującej opinii, ma bardzo podobne zwyczaje. Choć zakupy robią zwykle oddzielnie, to aż ponad 40% mężczyzn potrzebuje kobiecego towarzystwa. Jeden aspekt ich wspólnych zakupów nie podlega jednak dyskusji - obydwoje na pierwszym miejscu stawiają świeże produkty i serdeczną obsługę wynika z raportu ODIDO.

Przeczytaj także: EURO 2012 a zakupy Polaków

Zgodnie w wynikami raportu „ODIDO – Rodzinne zakupy za rogiem” aż 61% kobiet deklaruje, że kupuje z myślą o sobie owoce i warzywa. Tylko 31% Pań przyznało się do słodyczy. Za to ponad połowa badanych Panów (53%) pamięta o sobie podczas zakupów i kupuje dla siebie papierosy lub alkohol.

fot. mat. prasowe

Jakiego rodzaju produkty kupuje Pan/Pani najczęściej z myślą wyłącznie o sobie?

61% kobiet deklaruje, że kupuje z myślą o sobie owoce i warzywa


fot. mat. prasowe

Z kim najczęściej robi Pan/Pani zakupy spożywcze w sklepie osiedlowym?

Kobiety i mężczyźni w większości robią zakupy samodzielnie


Kobiety i mężczyźni w większości robią zakupy samodzielnie. Prawie 60% kobiet oraz blisko 50% mężczyzn chodzi na zakupy bez osoby towarzyszącej. Na pewno przyczyną tego stanu rzeczy jest wprowadzony podział obowiązków domowych i chęć zaoszczędzenia czasu, ale czy tylko? Może po prostu szukamy „świętego spokoju”?

Mimo to 42% Panów potrzebuje obecności żon lub partnerek i woli się wybrać na zakupy razem z nimi. To dobra informacja dla Pań – mężczyźni liczą na ich pomoc i wsparcie, a także szanują ich opinię.

fot. mat. prasowe

W jakim stopniu zgadza się Pan/Pani z następującym stwierdzeniem?

Mężczyźni okazali się również uważnymi i racjonalnymi konsumentami

Kobiety bardzo cenią sobie przejrzystą ekspozycję asortymentu w sklepie, czytają etykiety produktów i używają toreb ekologicznych – każda kobieta zgodzi się z tym stwierdzeniem. Czy mężczyźni mogą powiedzieć o sobie to samo? Wbrew pozorom…tak!

Mężczyźni okazali się również uważnymi i racjonalnymi konsumentami. Blisko połowa męskiej części respondentów zwraca uwagę na kraj pochodzenia, skład produktów, czy ich rozstawienie na sklepowych półkach. Aż 45% mężczyzn zadeklarowało używanie ekologicznych toreb.

Jednak pewne różnice między kobietami i mężczyznami są niezmienne. Znakomity przykład podaje Paco Underhill w swojej książce „Dlaczego kupujemy”: Wyobraźmy sobie mężczyznę kupującego pomidory. Stoi przed stoiskiem i patrzy na wyłożone w koszyku produkty. Bierze do ręki pierwszego pomidora, odkłada. Następnie bierze drugiego, odkłada. Potem trzeciego – ten mu się podoba, więc ląduje w koszyku. Pozostałe pomidory przestają dla niego istnieć.

fot. mat. prasowe

Czym Pana/Pani zdaniem powinny się charakteryzować osiedlowe sklepy spożywcze?

Niemalże połowa ankietowanych wybiera sklepy, które wabią ich nowoczesnym wyglądem i estetycznym wnętrzem

Teraz wyobraźmy sobie w tej samej sytuacji kobietę. Pierwszy pomidor: odkłada. Drugi: odkłada. Trzeci (też jej się podoba)… odkłada, by sprawdzić jeszcze czwartego, piątego i szóstego. Dopiero kiedy upewni się, że w koszyku naprawdę nie ma nic bardziej interesującego, ogląda jeszcze raz – dla pewności – trzeciego pomidora i wkłada go do koszyka.

Jeżeli chodzi o charakterystykę lokalnych sklepów spożywczych, mężczyźni i kobiety okazali się wyjątkowo zgodni. Oczekują bogatej oferty świeżych produktów oraz serdecznej obsługi. Niemalże połowa ankietowanych wybiera także sklepy, które wabią ich nowoczesnym wyglądem i estetycznym wnętrzem – wszak zakupy to nie tylko obowiązek, ale i przyjemność.

Informacje o badaniu
Raport „ODIDO – Rodzinne zakupy za rogiem” został opracowany na podstawie badania Omnibus na reprezentatywnej grupie Polaków (n=968), kwiecień 2012 r.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: