eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sektor budowlany w Polsce I poł. 2012

Sektor budowlany w Polsce I poł. 2012

2012-05-19 00:40

Sektor budowlany w Polsce I poł. 2012

Struktura produkcji budowlano-montażowej wg segmentów © fot. mat. prasowe

Polski rynek budowlany pod kątem wartości zrealizowanych robót w roku 2012 w dalszym ciągu prezentował się będzie korzystnie. Jednak mniejsza liczba nowych inwestycji drogowych znacząco wpłynie na wyniki budownictwa w latach 2013-2014. W dłuższym okresie to branża energetyczna, wspierana przez segment budownictwa kolejowego, będzie nadawała ton sektorowi inżynieryjnemu - wynika z opublikowanego przez PMR raportu "Sektor budowlany w Polsce I połowa 2012 - Prognozy rozwoju na lata 2012-2014".

Przeczytaj także: Sektor budowlany w Polsce bez optymizmu

Po prognozowanym, około 5% wzroście rynku budowlanego w 2012 r., lata 2013-2014 przyniosą znaczne spowolnienie w polskim budownictwie, na co wpłynie przede wszystkim mniejszy wolumen produkcji w budownictwie inżynieryjnym. Jak wynika z opublikowanego przez firmę badawczą PMR raportu „Sektor budowlany w Polsce I połowa 2012 – Prognozy rozwoju na lata 2012-2014”, kończące się przedsięwzięcia inwestycyjne z zakresu drogownictwa będą miały negatywny wpływ na wyniki segmentu inżynieryjnego już od 2013 r. Wiodącą rolę w sektorze inżynieryjnym obejmą w tym czasie inwestycje energetyczne oraz kolejowe, które częściowo zrekompensują spółkom budowlanym mniejszą liczbę kontraktów drogowych.

Budownictwo inżynieryjne w Polsce notowało nieprzerwane wzrosty od 2006 r. Rok 2011 był dla branży rekordowy – nominalnie segment ten wzrósł o ok. 16% i zamknął się kwotą przekraczającą 58 mld zł. Udział budownictwa inżynieryjnego w całości produkcji budowlano-montażowej osiągnął najwyższy dotychczas poziom, przekraczając po raz pierwszy 60%. Na doskonałe wyniki w 2011 r. duży wpływ miały finalizacje inwestycji przygotowywanych na potrzeby organizacji mistrzostw Euro 2012 oraz toczące się nadal inwestycje współfinansowane z budżetu unijnego przyznanego Polsce na lata 2007-2013.

Największy wkład w budownictwo inżynieryjne, na poziomie ponad 44%, miał w 2011 r. sektor drogowy, który w najbliższych latach utraci znaczną część swojego udziału. Już w roku 2011 zaobserwować można było mniejszą liczbę dużych przetargów drogowych. W dłuższym okresie rekompensatą dla branży inżynieryjnej będą inwestycje o innym charakterze – pojawiają się pierwsze rozstrzygnięcia w bardzo kosztownych przetargach energetycznych, a inwestycje kolejowe znajdują się w zaawansowanej fazie realizacji – i to one przez najbliższy czas będą nieco poprawiały kondycję segmentu inżynieryjnego.

Analitycy PMR oczekują, że w ciągu najbliżej dekady inwestycje w energetykę będą prawdziwym kołem zamachowym polskiego sektora budowlanego, podobnie jak dotychczas budowa sieci autostrad i dróg ekspresowych. Wynika to przede wszystkim z poważnego zapóźnienia inwestycyjnego branży energetycznej. „W latach 2010-2011 ruszyły przetargi na realizację niezbędnych mocy energetycznych o wartości co najmniej 60 mld zł, co powinno przełożyć się na rozbudowę infrastruktury energetycznej o moce rzędu 11 GW. Większość nowych bloków energetycznych planowanych jest do wybudowania w latach 2015-2016, jednak bardzo prawdopodobne są jedno-dwuletnie opóźnienia inwestycji, głównie z uwagi na przedłużające się procedury przetargowe”, ocenia Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego w PMR.

Co ważne dla długookresowych prognoz dla branży budowlanej, napływają również korzystne informacje dotyczące wstępnych wersji nowej unijnej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, które pozwalają przypuszczać, że do 2020 r. firmy budowlane nie będą mogły narzekać na brak pracy. Jednak kluczową w tym momencie kwestią jest przeczekanie prognozowanego okresu spowolnienia.

fot. mat. prasowe

Struktura produkcji budowlano-montażowej wg segmentów

Struktura produkcji budowlano-montażowej w Polsce wg segmentów 2006-2011

Zauważalnym trendem, jaki pojawił się na skutek oczekiwanych zmian w budownictwie inżynieryjnym, są przygotowania firm polegające na restrukturyzacji i przebranżowieniu się mającym na celu zaistnienie w segmentach budownictwa uważanych za bardziej rozwojowe. Niezaprzeczalnie będą do nich należały budownictwo kolejowe oraz energetyczne.

Kosztem budownictwa inżynieryjnego swój udział w całkowitej produkcji budowlano-montażowej w najbliższych latach zwiększy sektor budownictwa kubaturowego, zwłaszcza segmenty biurowy, przemysłowy, a także handlowy. Stabilne warunki rozwoju dla tych gałęzi budownictwa sprawią, że będą one także do pewnego stopnia niwelować przejściowo trudną sytuację na rynku obiektów inżynieryjnych.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: