eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Tajemniczy klient a e-zakupy w Europie

Tajemniczy klient a e-zakupy w Europie

2011-10-12 09:46

Przeczytaj także: Zakupy online: maleje zaufanie klientów


Dostosowanie witryny do potrzeb zagranicznych klientów: pierwotnie wytypowano do testu strony e-sklepów z krajów UE w oparciu o minimalne kryteria „przyjazności” wobec odbiorców z innych państw członkowskich (tj. kierowanie oferty do zagranicznych odbiorców, odpowiedni system płatności, strona w kilku wersjach językowych). W praktyce okazało się, że 60 proc. z tych witryn faktycznie uniemożliwia dokonanie zakupu zagranicznemu konsumentowi (np. dostawa do kraju zamawiającego nie była możliwa). W 2009 roku badania przeprowadzone przez Komisję Europejską także pokazały, że 60 proc. zakupów internetowych pomiędzy krajami UE nie doszło do skutku (IP/09/1564).

Na czym polega pomoc Europejskich Centrów Konsumenckich?

Sieć Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net) jest obecna 29 krajach (UE + Norwegia i Islandia). Centra są finansowane przez Komisję Europejską i kraje członkowskie.
Europejskie Centra Konsumenckie udzielają bezpłatnie pomocy i porad konsumentom, którzy kupują produkty i usługi od przedsiębiorców z innych krajów UE, Norwegii czy Islandii.
Oto przykład pokazujący, jak ECK pomagają konsumentom:

Polski konsument zamówił tablet w brytyjskim sklepie internetowym. Po otrzymaniu przesyłki postanowił jednak zrezygnować z zakupu i niezwłocznie odesłał urządzenie przesyłką rejestrowaną. Brytyjski sprzedawca nie chciał zwrócić klientowi pieniędzy, twierdząc, że ten nie odesłał urządzenia a jedynie pudełko. Po interwencji ECK w Wielkiej Brytanii, przedsiębiorca przyznał, że doszło co pomyłki z jego winy i zwrócił konsumentowi całą należną kwotę.

Planowane zmiany w prawie

Komisja Europejska zamierza pracować nad ułatwieniami dla kupujących w Internecie na obszarze UE. Pod koniec 2011 roku zaprezentuje opracowanie na temat potencjału korzyści i oszczędności, jakie zyskują konsumenci dzięki zakupom internetowym. Przyczyni się ono do wdrożenia w życie planu całkowicie poświęconego rozwojowi e-zakupów na jednolitym rynku i usunięcia istniejących barier.

Jako część planu Komisja chce wyjść z ambitną propozycją legislacyjną, która ma umożliwić konsumentom dokonującym e-zakupów rozwiązywanie sporów ze sprzedawcami z innych krajów UE całkowicie przez Internet, bez konieczności odwoływania się do sądu. Inicjatywa ma zostać ogłoszona przed końcem 2011.

poprzednia  

1 2

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: