eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zakupy za granicą: brytyjskie firmy najmniej uczciwe?

Zakupy za granicą: brytyjskie firmy najmniej uczciwe?

2017-03-17 00:22

Zakupy za granicą: brytyjskie firmy najmniej uczciwe?

Zakupy w sieci © Andrey Popov - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

E-commerce gna do przodu. Światowe wydatki na zakupy przez internet liczone są już w setkach miliardów dolarów. Więcej kupujących to również więcej reklamacji. O ile te krajowe nie przysparzają problemów, o tyle już spór z zagranicznym przedsiębiorcą może być trudniejszy. Problemy nie są odosobnione. W minionym roku z siecią Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) skontaktowało się przeszło 91 tys. konsumentów, którzy narzekali na zakupy za granicą. Lwia część i skarg (75%) dotyczyła umów zawieranych na odległość. Zobaczmy, jakie "trendy" dominują u nieuczciwych e-sprzedawców.

Przeczytaj także: Zakupy online za granicą: jak rozwiązać spór?

W ubiegłym roku do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (ECK) trafiło niemal dwukrotnie więcej skarg niż w 2015 r.
Rosnąca ilość problemów zgłaszanych przez konsumentów nie ma jednego źródła. To m.in. efekt dynamicznego rozwoju e-commerce, coraz większej popularności, jaką cieszą się zakupy za granicą, ale także rosnącej mobilności polskich konsumentów. Nie bez znaczenia jest również większa świadomość odnośnie przysługujących im praw – komentuje wyniki Piotr Stańczak, Dyrektor ECK. Wyzwaniem rysującym się przed nami w najbliższej przyszłości będzie na pewno rozkwit takich modeli biznesowych jak sharing economy czy dropshipping, które z punktu widzenie interesów klienta są z pewnością atrakcyjne, ale bywają też ryzykowne.

Ubiegłoroczne skargi polskich konsumentów w znacznym stopniu dotyczyły działalności prowadzonej przez brytyjskie firmy. Duża ich część tyczyła się obuwia.

fot. mat. prasowe

Kogo skarżył polski konsument w 2016 r.?

60 procent skarg dotyczyło firm brytyjskich i niemieckich.


Z kolei wśród konsumentów, którzy utyskiwali na polskich przedsiębiorców, widoczna jest dominacja Finów oraz Brytyjczyków. Skargi napływające z Finlandii dotyczyły przede wszystkim zakupów suplementów diety. Na polską firmę ani razu nie poskarżył się żaden Islandczyk, Portugalczyk ani Maltańczyk.

3/4 zażaleń na zakupy za granicą, które w minionym roku otrzymała sieć ECC-Net, dotyczyło problemów z umowami zawieranymi przez internet (sprzedaż towarów i usług). Zdecydowanie najwięcej skarg, wpłynęło na usługi z sektora transportowego.

fot. mat. prasowe

Kto najczęściej skarżył polskiego przedsiębiorcę w 2016 r.?

Wśród skarżących polskich przedsiębiorców zdecydowanie przodowały Finlandia oraz Wielka Brytania.

fot. mat. prasowe

Jakie sprawy najczęściej trafiały do sieci ECC-Net w 2016 r.?

Zdecydowanie najwięcej skarg, wpłynęło na usługi z sektora transportowego.


„Jego szczęście twój pech”, czyli najczęstsze triki nieuczciwych przedsiębiorców w 2016 r.:
  • Do ECK Polska zgłosił się konsument, który podpisał umowę z holenderską firmą energetyczną. Umowa sporządzona w języku niderlandzkim zawierała sformułowanie, które wskazywało, że klient jest przedsiębiorcą. A co za tym idzie zrzeka się swoich uprawnień jako konsument. Dlatego ECK przestrzega przed podpisywaniem umów w języku, którym się sprawnie nie posługujemy.
  • W 2016 r. z ECK Polska skontaktowało się wielu konsumentów, którzy bezskutecznie składali reklamacje na hiszpańską wypożyczalnię aut. Umowa zawarta z firmą zakładała, że opłacona przez konsumenta kaucja zostanie zatrzymana na poczet bezzwrotnego ubezpieczenia samochodu.
  • Do ECK Polska zwróciło się też wielu seniorów, którzy zakupili suplementy diety oraz produkty do pielęgnacji ciała od przedsiębiorcy zarejestrowanego na Gibraltarze. Strona firmy jest prowadzona w języku polskim, dopiero w regulaminie znajduje się informacja o tym, gdzie właściwie zamawiamy towar. Przedsiębiorca po otrzymaniu należności nie wysyła zakupionych produktów.
  • ECK otrzymuje wiele skarg od konsumentów, którzy oglądając telezakupy zakupili pozłacaną biżuterię. Po jej otrzymaniu okazuje się, że jest wykonana z tombaku. Konsumenci są dodatkowo błędnie informowani odnośnie kraju siedziby przedsiębiorcy, nie jest nim Polska a Węgry. ECK przygotowało zgłoszenie działalności przedsiębiorcy do UOKiK w ramach CPC-Net (sieć współpracy organów ochrony konsumentów państw członkowskich UE) jako zbiorowe transgraniczne naruszenie interesów konsumentów.

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Advertisement

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: