eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Sekrety sondaży przedwyborczych

Sekrety sondaży przedwyborczych

2011-10-05 12:06

Przeczytaj także: Dzienniki ogólnopolskie a sondaże wyborcze


Na szybko – proste pytania i krótki czas realizacji

Większość sondaży przedwyborczych przeprowadzanych na zlecenie agencji badawczych zawiera kilka bardzo prostych pytań: czy ankietowany wybiera się na wybory i na kogo zamierza głosować. Jedna taka rozmowa nie trwa dłużej niż 1,5 - 2 minuty. Przeprowadzenie całości wywiadów (kilku tysięcy, aby uzyskać pełną próbę 1000 odpowiedzi od przedstawicieli różnych grup społecznych) zajmuje 50 wyspecjalizowanym ankieterom około 5 godzin. Bardzo ważna jest szybkość wykonania badania. Sondaże, szczególnie w gorącym okresie wyborczym, przeprowadzane są prawie codziennie, a już na pewno po przełomowych wydarzeniach w kampanii (skandale, transfery, konferencje), które mogłyby wpłynąć na zmianę preferencji obywateli. Dlatego też agencje badawcze, na zlecenie których jednostki call center realizują badania, podpisują z nimi umowy ramowe, z zastrzeżeniem elastyczności (możliwość realizowania sondaży ad hoc, w zależności od potrzeb). Dla profesjonalnego call center specyfika pracy przy sondażach wyborczych nie nastręcza większych trudności – w razie potrzeby przeprowadzenia badań na szybko, dysponują oni odpowiednią liczbą wykwalifikowanych konsultantów. Może jednak okazać się, że presja na krótki czas dostarczenia gotowych sondaży ma wpływ na ich wartość merytoryczną.

Pogłębione analizy powstają raczej na zlecenie partii politycznych – takie badania mogą trwać nawet do pół godziny. Komitety wyborcze mają jednak ścisłą i zawężoną siatkę społeczną i lepiej dobraną grupę docelową, do konkretnych pytań z polityki, ekonomii czy społeczeństwa.

Sensacyjne wyniki sprzedają się lepiej

W Polsce działa wiele profesjonalnych agencji badawczych i firm z obszaru call/contact center. Poprawia się również jakość i metodologia badań. Czasem jednak nawet i dla wiodących firm wyspecjalizowanych w sondażach wyzwaniem jest właściwie skonstruowana grupa docelowa i przede wszystkim sam respondent – jego preferencje, zachowania, prawdziwe intencje. A nawet jeśli okaże się, że dane badanie różni się w znacznym stopniu od innych sondaży, przynosi sensacyjne wyniki, to jest to gwarancja, że będzie szeroko omawiane i komentowane we wszystkich mediach. A to również sukces.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: