Usługi Premium Rate
2011-09-22 10:10
Przeczytaj także: Do czego służy telefon komórkowy?
Masz prawa, więc z nich korzystaj
Jeśli sami nie chcemy korzystać z tego rodzaju usług lub uważamy, że taka możliwość będzie dużą pokusą dla naszych dzieci, zawsze możemy poprosić operatora sieci komórkowej o zablokowanie nam takiej możliwości. Z raportu kampanii „Masz komórkę – masz swoje prawa”, zrealizowanego na zlecenie InternetQ Poland, co czwarty Polak (25%) deklaruje, że wie dokładnie co zrobić, żeby zablokować w swoim telefonie możliwość otrzymywania niechcianych reklam oraz informacji o konkursach. Reszta badanych twierdzi, że raczej lub zdecydowanie nie potrafi tego zrobić. Jeśli chcemy subskrybować treści informacyjne, korzystamy z serwisów społecznościowych, czy bierzemy udział w konkursach i loteriach sms, sięgnijmy po ich regulamin, w którym organizator jest zobowiązany umieścić informację o możliwości rezygnacji z takich usług. Może to być wysłanie wiadomości o określonej treści (np.: STOP) pod bezpłatny numer telefonu. Istnieją także narzędzia prawne, które pozwolą na unikanie niechcianych treści, dostarczanych za pomocą telefonu komórkowego. Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną daje konsumentowi ważne uprawnienie. Polega ono na tym, że każdy odbiorca takich usług może w formie pisemnej odwołać wszelkie (również dorozumiane) zgody na komunikowanie materiałów marketingowych. Pismo takie może być skierowane zarówno do dostarczyciela usług, jak i do operatora telefonii komórkowej, jeżeli te podmioty nie są tożsame – wyjaśnia Tomasz Grabarek i dodaje- Obecnie trwają prace nad nowelizacją prawa telekomunikacyjnego, które stwarzają abonentowi możliwość określenia maksymalnej ceny za usługę o podwyższonej opłacie czy też blokowania połączeń wychodzących na numery usług o podwyższonej opłacie. Dodatkowo nowela nakłada na dostawców usług dodatkowe obowiązki informacyjne w zakresie cen takich usług.
fot. mat. prasowe
SŁOWNICZEK POPULARNYCH W POLSCE USŁUG TYPU PREMIUM RATE
Kampania „Masz komórkę masz swoje prawa” – to ogólnopolski program edukacyjny mający na celu podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie korzystania z telefonu komórkowego. W ramach kampanii prowadzone zostało badanie opinii publicznej: „Masz komórkę-masz swoje prawa”, prowadzone są działania edukacyjne z udziałem ekspertów, powstają materiały informacyjne. Inicjatorem kampanii jest InternetQ Poland sp. z o.o.
1 2
oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Prawo telekomunikacyjne: zmiany w premium rate
-
Telecom Media, PTC i P4 naruszali prawa konsumentów
-
Loterie SMS dostępne i popularne
-
Nieuczciwe loterie i konkursy SMS - jak się bronić?
-
Pusty sms i data-smierci.pl ukarane przez UOKiK
-
Prawo komunikacji elektronicznej ograniczy uciążliwe regulacje
-
Telewizja Polsat i Teleaudio Dwa z zarzutami UOKiK za sylwestrowy konkurs
-
Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za usługi dodatkowe
-
Orange Polska wypłaci abonentom rekompensatę