eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Zwyczaje zakupowe: gdzie kupują Polacy?

Zwyczaje zakupowe: gdzie kupują Polacy?

2011-09-14 09:12

Zwyczaje zakupowe: gdzie kupują Polacy?

Rysunek1.Odsetek gospodarstw domowych kupujących droższe kategorie elementów wyposażenia mieszkania © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (6)

Acxiom Polska sp. z o.o. przygotował raport na temat wyników analizy dotyczącej zasięgu wpływu handlowego miast. Miernikiem wpływu handlowego są w analizie zakupy gospodarstw domowych dokonywanych w danym mieście przez osoby, które mieszkają poza nim. Typowy przedstawiciel tej grupy to osoba w wieku ponad 40 lat, chętnie kupująca i/lub sprawdzająca oferty przez Internet, wybierając towary ze sklepów, które nie są obecne w jej miejscu zamieszkania. Charakterystyka tej szczególnej grupy to tylko jeden z wielu wniosków przedstawionych w raporcie Acxiom.

Przeczytaj także: Polscy konsumenci na zakupach

Jako grupę najbardziej reprezentatywną dla przedmiotu analizy, wybrano zakupy droższych kategorii – w tym wypadku elementów wyposażenia mieszkania, sprzętu RTV i AGD. , Pytanie sprawdzało główne miejsce zakupu sprzętu domowego takiego jak np. meble, lodówka, pralka, telewizor. Respondenci mieli do wyboru kilka opcji dotyczących miejsca zakupu: mogli wskazać, że dokonują takich zakupów w miejscowości zamieszkania, mogli wpisać miejscowość, w której dokonują zakupów najczęściej, ewentualnie wskazać, że zwykle kupują już za pośrednictwem Internetu, albo wybrać odpowiedź „w inny sposób”.

Wymienione w pytaniu kategorie dóbr są kupowane powszechnie przez gospodarstwa domowe; jednocześnie są to produkty, których zakup wiąże się ze stosunkowo wysokim ryzykiem finansowym, pociągającym za sobą dość duże wydatki, które mogą być znacznym obciążeniem.Tym większym, jeśli produkty nie będą spełniały oczekiwań. Zakupy produktu z tej kategorii są też dokonywane stosunkowo rzadko. Wszystko to sprawia, że konsumenci są zwykle skłonni poświęcić więcej czasu na takie zakupy irównież pokonywać większe odległości, w celu dokonania satysfakcjonującego wyboru niż ma to miejsce w przypadku decyzji zakupowych dotyczących wielu innych kategorii produktowych.

Analizę wykonano wykorzystując odpowiedzi udzielonych w ankiecie internetowej w okresie od sierpnia 2009 roku do lipca 2011 roku przez przedstawicieli 160 tysięcy różnych gospodarstw domowych, oraz odpowiedzi na ankietę pocztową udzielone przez przedstawicieli 10 tysięcy różnych gospodarstw domowych. Ten drugi zbiór posłużył za „filtr”, za pośrednictwem którego, przy użyciu metod propensity score modeling, oszacowano wartości zmiennych dla całej populacji polskich gospodarstw domowych, obejmującej także te gospodarstwa, których członkowie nie korzystają z Internetu. Ostateczne wyliczenia na poziomie gmin zostały obliczone z użyciem metod statystyki małych obszarów i są wypadkową szacunków cząstkowych wynikających z modelu grawitacyjnego oszacowanego w oparciu o zgromadzone dane oraz samych danych zebranych na określonym obszarze.

W efekcie dla każdej gminy w Polsce oszacowano odsetki gospodarstw domowych, które kupują droższe kategorie elementów wyposażenia gospodarstwa domowego przede wszystkim:
  • na miejscu
  • w innej miejscowości – w zbiorze finalnym wyszczególniono miejscowości, w których zakupu co najmniej 1% gospodarstw domowych z danej gminy
  • przez Internet
  • w innym miejscu lub w inny sposób.

 

1 2 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: