eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Projektowanie struktury organizacyjnej

Projektowanie struktury organizacyjnej

2011-09-09 13:09

Przeczytaj także: Wizja firmy


Dobrze prowadzony proces planowania – uwzględniający zasoby kompetencyjne ludzi w firmie, korekty celów i strategii – powinien także zawierać zmiany struktury. Raz w roku dobrze zrobić taki przegląd – poza dopasowaniem struktury od razu można zaplanować działania rozwojowe dla pracowników, które będą miały uzupełnić ich kompetencje.

Poza takim corocznym dopasowaniem, ważne jest też reagowanie na bieżąco. Dobrym elementem kultury wewnątrzfirmowej są zebrania (np. cotygodniowe) kadry kierowniczej, na których można też stawiać kwestię korekty struktury i wprost zapytać, kto z pracowników w firmie najlepiej nadawałby się do danego zadania.

Projektowanie struktury organizacyjnej krok po kroku

Opracowanie struktury organizacyjnej jest zadaniem, które na pierwszy rzut oka wydać się może skomplikowane. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie plan działania w formie dziewięciu kroków projektowania struktury organizacyjnej. Trzymaj się ich, a proces ten zajmie Ci niewspółmiernie mało czasu, biorąc pod uwagę wynikające z niego korzyści:

Krok 1. Zbierz informacje – cele strategiczne, kluczowe kompetencje (wynikające ze strategii), opis otoczenia konkurencyjnego oraz zasobów, jakie masz do dyspozycji
Krok 2. Rozrysuj proces składający się na tworzenie wartości przez przedsiębiorstwo, mając na uwadze zebrane w punkcie pierwszym informacje
Krok 3. Dopasuj do procesu poszczególne stanowiska wymagane do jego realizacji
Krok 4. Stwórz lub zweryfikuj i ewentualnie skoryguj opisy stanowisk oraz uzgodnij je z ich właścicielami
Krok 5. Pogrupuj stanowiska (na przykład według funkcji, obszaru geograficznego czy też produktu) tworząc komórki oraz jednostki organizacyjne
Krok 6. Określ kompetencje w ramach poszczególnych komórek i jednostek organizacyjnych, a także zależności między nimi zapisując je w projekcie regulaminu organizacyjnego
Krok 7. Rozrysuj schemat organizacyjny
Krok 8. Poddaj regulamin i schemat organizacyjny konsultacji wśród kadry kierowniczej
Krok 9. Dokonaj poprawek i uzupełnień, zatwierdź i ogłoś, aby wszyscy znali organizację firmy.

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: