eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wskaźnik optymizmu VIII 2011

Wskaźnik optymizmu VIII 2011

2011-09-01 09:44

Wskaźnik optymizmu VIII 2011

Wskaźnik optymizmu VIII 2011 © fot. mat. prasowe

Według najnowszego badania Ipsos sierpień przyniósł niewielkie pogorszenie nastrojów konsumenckich: Wskaźnik Optymizmu Konsumentów osiągnął poziom 85,03 pkt. Zmiana względem ubiegłego miesiąca jest nieznaczna i nie przekracza 1 pkt, oznacza jednak zatrzymanie trendu wzrostowego, który trwał przez po-przednie 4 miesiące. Załamanie dotychczasowego trendu oraz napływające z mediów wypowiedzi ekspertów zapowiadające spowolnienie gospodarcze mogą oznaczać dalszy spadek nastrojów w przyszłości.

Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu VII 2011

Do niższego wyniku WOK przyczyniły się gorsze oceny Klimatu Gospodarczego, który spadł o 1,2 pkt osiągając poziom 72,5 pkt. Skłonność do Zakupów spadła natomiast tylko o 0,5 pkt uzyskując wynik 93,4 pkt. Na obecne obniżenie tych wskaźników mają przede wszystkim wpływ oceny sytuacji bieżącej, za-równo jeśli chodzi o ocene sytuacji krajowej gospodarki, jak i sytuację materialną gospodarstw domowych (Wskaźnik Bieżący spadł o 2 pkt).

W momencie dokonania pomiaru, czyli w pierwszej połowie sierpnia, oczekiwania względem przyszłości były jeszcze dość optymistyczne. Wskaźnik Oczekiwań zanotował nawet nieznaczny wzrost w stosunku do lipca (+1,2 pkt), co jest związane z tym, że nieco więcej osób liczyło na poprawę sytuacji materialnej swoich gospodarstw domowych w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Z drugiej jednak strony konsumenci częściej niż w lipcu obawiali się szybszego wzrostu cen w ciągu roku i aż 72% Polaków uważało, że nie uda im się w tym czasie odłożyć jakichkolwiek pieniędzy (+ 3,7 pkt proc.w stosunku do lipca). Jeśli te obawy będą nadal wzrastać, z pewnością przewidywania dotyczące przyszłej sytuacji materialnej gospodarstw domowych również ulegną wkrótce pogorszeniu.

fot. mat. prasowe

Wskaźnik optymizmu VIII 2011

Wskaźnik optymizmu VIII 2011


Informacje o badaniu

Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 4 a 11 sierpnia 2011 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.

Przeczytaj także: Wskaźnik optymizmu XII 2013 Wskaźnik optymizmu XII 2013

oprac. : Kamila Urbańska / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: