eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Wzrasta rynek odzieży i obuwia w Polsce

Wzrasta rynek odzieży i obuwia w Polsce

2011-08-03 00:00

Wzrasta rynek odzieży i obuwia w Polsce

Wartość i dynamika rynku odzieży i obuwia; Źródło: PMR © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

W 2010 roku poziom wzrostu gospodarczego był wyższy niż rok wcześniej i sytuacja ta pozytywnie odbiła się na dynamice rynku odzieży i obuwia w Polsce. Pomimo wciąż odczuwalnej atmosfery kryzysu oraz trudnego okresu dla kraju, branża odzieży i obuwia odnotowała wzrost wartości sprzedaży wobec minimalnego spadku w roku poprzednim - podaje raport firmy PMR pt. "Handel detaliczny odzieżą i obuwiem w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2011-2013".

Przeczytaj także: Rynek odzieży i obuwia w Polsce 2011-2012

Według szacunków zawartych w raporcie, dynamika wzrostu sprzedaży na rynku odzieży i obuwia w 2010 roku była wyższa niż w roku poprzednim i wyniosła 4,6%. Na bieżący rok oraz kolejne okresy prognozy PMR przewidują dalszy, umiarkowany wzrost – 5,8% w roku 2011 i 6,3% w roku 2012. Wraz z polepszającymi się danymi makroekonomicznymi, poprawiać się będą nastroje konsumenckie, co powinno przełożyć się na zwiększone zakupy odzieży i obuwia. Dobra tendencja z pierwszej połowy 2011 roku powinna się utrzymać i w drugiej połowie, która z założenia zwykle jest lepsza dla branży obuwniczej i odzieżowej. W 2012 roku spodziewana jest ogólna stabilizacja gospodarcza i poprawa sytuacji finansowej Polaków.

fot. mat. prasowe

Wartość i dynamika rynku odzieży i obuwia; Źródło: PMR

Wartość i dynamika rynku odzieży i obuwia; Źródło: PMR


Wciąż odczuwalne są bariery w rozwoju rynku odzieży i obuwia w Polsce, związane z małą siła nabywczą konsumentów, dużą konkurencją na rynku, a także wzrostem kosztów utrzymania i produkcji – stąd sugerowany wzrost w najbliższych latach będzie dość umiarkowany, ale stabilny.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na potrzeby raportu PMR, respondenci wskazywali również na inne czynniki, mogące mieć negatywny wpływ na rynek, na przykład:
  • niestabilność walutowa, podatki, inflacja,
  • brak miejsc w galeriach,
  • nastawienie, świadomość społeczna.

fot. mat. prasowe

Bariery rozwoju firm; Źródło: PMR

Bariery rozwoju firm; Źródło: PMR


Spośród innych ciekawych odpowiedzi, nie uwzględnionych na powyższym wykresie, pojawiały się następujące bariery rozwoju:
  • napływ tańszej odzieży chińskiej,
  • przesycenie rynku,
  • wysokie koszty związane z reklamą,
  • niekorzystne warunki otwierania nowych sklepów,
  • sprzedaż przez internet zaniżająca ceny,
  • konsolidacja firm.

Według szacunków PMR, sprzedaż odzieży stanowi 77% wartości całego rynku odzieży i obuwia w Polsce. W 2010 roku wartość segmentu odzieżowego wyniosła ponad 21,4 mld zł, zaś obuwniczego – prawie 6,5 mld zł.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: