eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Pisanie skutecznych tekstów

Pisanie skutecznych tekstów

2011-08-02 13:11

Pisanie skutecznych tekstów

© fot. mat. prasowe

Tworząc tekst, pragniemy, aby był on we właściwy sposób odebrany przez czytelnika. Co to oznacza? Po pierwsze, że czytelnik zrozumie tekst. Po drugie, że go zinterpretuje zgodnie z intencją piszącego. Po trzecie, że zareaguje na niego w sposób zaprojektowany przez autora.

Przeczytaj także: SEO copywriting

W podręcznikach pisania tekstów PR-owych, autorzy często przedstawiają kanon dziennikarskich pytań: kto? co? gdzie? kiedy? jak? dlaczego? Istnieje jednak drugi zestaw pytań, znacznie ważniejszy niż pierwszy. Ten zestaw to: kto? do kogo? po co? w jakich okolicznościach?

Pierwszy zestaw pytań jest ważny, ponieważ dotyczy zawartości merytorycznej tekstu, informacji lub newsa. Jeśli czytelnik nie uzyska odpowiedzi na te pytania na samym początku tekstu, nie będzie potrafił uporządkować nowej informacji w swoich zasobach wiedzy. W efekcie tekst wyda się jemu/jej nużący, skomplikowany, męczący, nudny i irytujący. Takie same też odczucia powstaną w stosunku do autora tekstu – a żaden autor nie siada do pisania z zamiarem wywołania takiego wrażenia.

Jednak drugi zestaw pytań jest znacznie ważniejszy niż pierwszy – wpływa na otwartość i motywację czytelnika do lektury tekstu, zarówno w trakcie jego czytania, jak i przed rozpoczęciem lektury. Drugi zestaw zachęca do zatrzymania się wzrokiem na tekście W OGÓLE.

Drugi zestaw pytań to:
  1. Kto?
  2. Do kogo?
  3. Po co?
  4. W jakich okolicznościach?

W przypadku niektórych tekstów, odpowiedzi na te pytania są oczywiste.

Dla raportu z projektu dla dyrektora:
  1. menedżer projektu
  2. do dyrektora
  3. aby przedstawić zestawienie budżetowe, przebieg projektu i jego efekty
  4. dyrektorzy są zobligowani do zatwierdzania raportów z projektów, jednak niezbyt to lubią – w końcu po to zlecają ich wykonanie na niższe szczeble zarządzania.

Z takiej prostej analizy wynika, że raporty powinny skupić się na zestawieniu budżetowym, zaś przebieg, efekty i wnioski powinny pojawić się w formie skróconej (chyba że w danej firmie panują inne zwyczaje – wtedy koniecznie trzeba się do nich dostosować).

W przypadku innych tekstów tworzonych na potrzeby biznesu (tekstów reklam, ofert sprzedażowych, informacji prasowych) odpowiedzi na drugi zestaw pytań nie są tak oczywiste. Kilka poniższych wskazówek pomoże ci dobrać bardziej trafne odpowiedzi i dzięki temu tworzyć bardziej skuteczne teksty.

 

1 2 3

następna

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo Naukowe PWN

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: