eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Pisanie skutecznych tekstów

Pisanie skutecznych tekstów

2011-08-02 13:11

Przeczytaj także: SEO copywriting


PO CO?
  • Po pierwsze, można pisać aby kogoś o czymś poinformować, by wzbogacić wiedzę odbiorcy.
  • Po drugie, można kogoś do czegoś przekonać: przyjęcia określonego sposobu widzenia, myślenia lub działania.
  • Po trzecie, można wywołać emocje: zabawić, wzruszyć, zachwycić pięknem słowa.

Przyjęty cel powinien być jednoznacznie zakomunikowany czytelnikowi jak najwcześniej się da – nawet w tytule tekstu. Nie powinien też zmieniać się w trakcie tekstu.

W JAKICH OKOLICZNOŚCIACH?

Akt komunikacji pisanej składa się z dwóch całkowicie oddzielnych faz: w innym miejscu i czasie odbywa się konstruowanie tekstu przez autora, w innym – jego odbiór przez czytelnika. Miejsca i czasu odbioru tekstu nie da się do końca przewidzieć, co nastręcza wielu trudności autorowi. Dziennikarz tworzy ważny i wymagający refleksji reportaż problemowy, ale czytelnik przegląda go, stojąc w zatłoczonym tramwaju. Na ile zatem autor powinien dopasować trudność tekstu?

Kontekst komunikacyjny to także kontekst kulturowy, czyli właściwy danej grupie ludzi świat pojęć, znaczeń i wartości, symboli i stereotypów, obyczajów i scenariuszy zachowań. Autor tekstu może zakładać, że pisze do osób z tego samego kręgu kultury, ale w rzeczywistości może trafić do zupełnie innego kręgu. Za jaskrawy przykład tej rozbieżności niech posłuży naukowiec tworzący tekst w tygodniku czytanym przez pracowników fizycznych. Takie pojęcia jak sukces, rozwój czy nawet dobro grupy są inaczej rozumiane przez naukowca (który może przekładać dobro grupy nad dobro jednostki) i inaczej przez pracownika-czytelnika (który stawia swoje dobro nad dobrem grupy).

Opisane cztery pytania dotyczące tekstu pomogą ci przygotować tekst zgodny z twoimi celami oraz będący łatwy w odbiorze dla czytelników.

fot. mat. prasowe





Więcej wskazówek przydatnych podczas tworzenia tekstów pisanych, rozwijających sposób myślenia o sobie, o swojej wiedzy i o narzędziach jej przekazywania, znajdziesz w książce „Jak dobrze pisać. Od myśli do tekstu” Jolanty Maćkiewicz (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN Wydawnictwo Naukowe PWN

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: