eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Jak pisać teksty na stronę internetową

Jak pisać teksty na stronę internetową

2004-10-28 00:27

Jak pisać teksty na stronę internetową

© fot. mat. prasowe

Zapewne wiele osób zastanawia się nad tym, jaki jest sekret zapełniania serwisu internetowego treścią. Recepta wydaje się dość prosta - meritum to przejrzystość i uschematyzowanie. Jednak jest coś o czym nie można zapomnieć. Osoby, które wcześniej nie zajmowały się publikowaniem tekstów czy dokumentów poza siecią Internet, będą miały ułatwione zadanie. Ponieważ ucząc się nowej sztuki, nie będą musiały wyzbyć się przyzwyczajeń ze swojej dotychczasowej pracy.

Przeczytaj także: Grzechy polskich stron www

Z kolei doświadczeni publicyści muszą pogodzić się z tym, że prosto i przejrzyście nie znaczy tak jak dawniej. Zapełnianie treścią witryn internetowych musi się odbywać wbrew regułom, a także zasadom, które dotychczas często uznawali za mocne strony swojej publicystyki.

Wiedza na temat naszego audytorium

Przede wszystkim nie można zapominać, że strona internetowa to przekaz, który musi odpowiadać na potrzeby konkretnych osób. To zbiór treści przygotowany w ten sposób, aby zaspokoić głód informacji potencjalnych użytkowników naszego serwisu.

Im więcej wiemy na temat ludzi odwiedzających naszą witrynę tym lepiej jesteśmy w stanie dopasować teksty do ich potrzeb. Możemy na przykład:

• Dobrać tematy, które okażą się faktycznie interesujące dla naszego audytorium.

• Uporządkować te tematy w sposób czytelny i łatwy do odnalezienia na stronie.

• Konstruować tekst w oparciu o język używany przez ludzi odwiedzających naszą witrynę, a nie język naszych ekspertów.

• Dobrać styl pisanych tekstów, tak by był łatwy w zrozumieniu dla użytkowników.

• Ustalić stopień zażyłości z odbiorcą. Internet dopuszcza komunikaty bardziej nieformalne niż pozostałe media, jednak musimy przemyśleć czy i w jakim stopniu możemy sobie pozwolić na budowanie zażyłości. Do tego niezbędna jest gruntowna wiedza na temat odwiedzających naszą witrynę osób.

Na co dzień, rozmawiając z napotkanymi osobami zwracamy uwagę jak druga strona reaguje na nasze wypowiedzi. Dobieramy wtedy słowa, ton i styl wypowiedzi aby pokazać jak bardzo cenimy naszego rozmówcę. Tworzymy przekaz, który ma budzić zaufanie. Strona internetowa powinna budować dokładnie identyczną zażyłość, tylko zadanie przed nami o wiele trudniejsze. Musimy bowiem zgadywać co ludzie o nas myślą, jak powinniśmy się do nich odnosić i co chcieliby usłyszeć.

Skaner czy czytelnik

Tekst, który wyświetla się na ekranie monitora jest słabiej przyswajalny przez oko człowieka. Dlatego czyta się go około 25% wolniej w stosunku do treści przekazywanych na papierze. Dodatkowo, nadmierna ilość wyników wyszukiwania powoduje, że Internauci częściej trafiają pod niewłaściwy adres, a nie chcą czytać niczego, co nie jest związane z interesującym ich tematem. Stąd też porównanie Internauty do skanera. Zanim bowiem zacznie on czytać nasz tekst, przejrzy go od góry do dołu. Będzie zwracał uwagę na te fragmenty, które są wytłuszczone, na nagłówki i początki kolejnych akapitów. To ma przekonać go do zagłębienia się w lekturę. Dlatego musimy tak przygotować tekst, aby przekonał on już przy pierwszym kontakcie użytkowników naszej strony do dalszego czytania i szukania innych treści w obrębie naszego serwisu. Poniżej kilka porad na ten temat.

1. Strukturalne konstruowanie tekstu.

• Przygotowując teksty na potrzeby Internetu częściej zaczynamy się zastanawiać nad strukturą tego, co piszemy. Zadajemy sobie wtedy pytanie o to, jak będzie wyglądał szablon, który następnie będziemy wypełniać. Przykładowo redagując tekst o produktach naszej firmy przygotujmy sobie schemat opisu. Może on wyglądać tak:

fot. mat. prasowe


• Następnie opisujemy wszystkie produkty niejako wypełniając przygotowany szablon. Bądź konsekwentny i postaraj się, aby struktura stron określonego typu nie podlegała zmianom. Gdy czytelnik dostanie zestaw informacji o produkcie będzie oczekiwał takiego samego zestawu na każdej stronie opisującej kolejne produkty.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: