eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka XI 2004

Koniunktura konsumencka XI 2004

2004-12-30 00:01

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2005


W listopadzie 2004 r., podobnie jak w poprzednich dwóch miesiącach (wrześniu i październiku) poprawiły się oceny możliwości oszczędzania pieniędzy przez konsumentów w okresie najbliższych 12 miesięcy: wskaźnik ocen w tym zakresie zwiększył się z -56,5 w październiku do -55,3. Wartości wskaźników możliwości oszczędzania pieniędzy przez konsumentów w 2004 r. utrzymują się na dużo wyższym poziomie niż w analogicznych miesiącach 2003 r.

Wskaźniki ufności konsumenckiej w listopadzie 2004 r.

Listopad 2004 r. był czwartym z kolei miesiącem, w którym zwiększał się bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej – do poziomu –26,1 (w październiku wynosił -28,4). Wartości zanotowane w miesiącach sierpień - listopad 2004 r. są jednocześnie najwyższymi wartościami notowanymi po 1999 r. Jest to wynik stałego wzrostu niemal wszystkich wskaźników cząstkowych w tym okresie. Poprawa ta jest szczególnie widoczna w przypadku salda oceny zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju w ostatnich 12 miesiącach (wzrost w stosunku do sierpnia 2004 r. o 7,6 pkt. procentowego) oraz salda zmian oczekiwanych w najbliższych 12 miesiącach (wzrost o 6,3 pkt. procentowego). Pozostałe współczynniki nie wykazywały wprawdzie podobnej tendencji wzrostowej – zarówno względem postrzegania przez konsumentów zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,5 pkt. procentowego przy ocenie poprzednich 12 miesięcy oraz o 3,3 pkt. procentowego w przypadku 12 kolejnych miesięcy), jak i konsumenckiej oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Jednakże, w odróżnieniu od pozostałych, wartość tego ostatniego wskaźnika oscylowała od sierpnia do października na niemal nie zmienionym poziomie, wzrastając znacznie (o 3,9 pkt. procentowego) dopiero w listopadzie.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej w listopadzie 2004 r. (czwarty miesiąc z kolei) zwiększył się i ukształtował na poziomie -29,3 (w październiku wynosił -30,0). Wartości tych wskaźników osiągnięte w ostatnich czterech miesiącach są najwyższymi wartościami notowanymi od 1999 r. Także i tutaj, w okresie od sierpnia do listopada 2004 r., można stwierdzić poprawę w obrębie każdego ze wskaźników cząstkowych. Największy wzrost wystąpił w przypadku oceny zmiany ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju (o 6,3 pkt. procentowego) oraz w zakresie oceny możliwości oszczędnościowych (4,8 pkt. procentowego). Współczynnik określający obawy konsumentów związane z zagrożeniem bezrobociem wzrósł w omawianym okresie o 0,7 pkt. procentowego.

Wskaźniki ufności konsumenckiej oscylują wokół wartości -30, ale w okresie ostatnich trzech miesięcy obserwuje się wzrost tej miary, co świadczy o zmniejszeniu pesymizmu respondentów w ocenie zmian sytuacji własnych gospodarstw domowych oraz ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju. Poprawa jest zauważalna zarówno w ocenie aktualnej sytuacji jak i przewidywań co do przyszłych zmian, chociaż bardziej wyraźna w przypadku bieżącego wskaźnika ufności. Korzystną zmianę w opiniach konsumentów obserwuje się też w stosunku do ubiegłego roku. Średnia z bieżących wskaźników ufności konsumenckiej dla 2003 r. wyniosła -35,8, podczas gdy w 2004 r. (obliczona z 11 miesięcy) była istotnie wyższa (-32,3).

poprzednia  

1 2

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: