eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Koniunktura konsumencka XI 2004

Koniunktura konsumencka XI 2004

2004-12-30 00:01

Od 1997 r. program badań polskiej statystyki publicznej uwzględnia (obok koniunktury w przemyśle, budownictwie i handlu) także, pod nazwą "Kondycja gospodarstw domowych", badanie koniunktury konsumenckiej, prowadzone od 2004 r. z częstotliwością miesięczną. W artykule przedstawiamy najnowsze wyniki badania opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny.

Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka I 2005

Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w listopadzie 2004 r.

Na podstawie wyników badania przeprowadzonego w listopadzie można stwierdzić, że utrzymywała się trwająca od lipca b.r. wzrostowa tendencja konsumenckich ocen zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych, zarówno w odniesieniu do ostatnich 12 miesięcy, jak i planowanych na najbliższe 12 miesięcy.

W listopadzie 2004 r. konsumenci polscy znacznie lepiej niż w październiku oceniali zmiany, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych w okresie ostatnich 12 miesięcy : wskaźnik ocen zwiększył się z –32,8 (w październiku) do -30,5 w listopadzie (w październiku zaobserwowano nieznaczne pogorszenie). Oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) w listopadzie 2004 r. były natomiast tylko nieznacznie lepsze od ocen październikowych: wskaźnik ocen zwiększył się z -16,9 do -16,7.

Nadal poprawiały się również oceny konsumenckie zmian ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju, zarówno w ostatnich 12 miesiącach, jak i dotyczące najbliższych 12 miesięcy. W odniesieniu do ostatnich 12 miesięcy, wskaźnik konsumenckich ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju wyniósł w listopadzie b.r. -41,6 i był wyraźnie wyższy, niż w październiku i wrześniu, kiedy wynosił -44,5. Również wskaźnik ocen oczekiwanych przez konsumentów zmian sytuacji gospodarczej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) ukształtował się w listopadzie 2004 r. na poziomie -20,1 i był znacznie wyższy niż w październiku (-22,6).

W listopadzie 2004 r. - po raz pierwszy tak znacząco od czerwca br. - poprawiły się konsumenckie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów: wskaźnik ocen w tym zakresie zwiększył się z poziomu -25,3 w październiku do -21,4 w listopadzie, osiągając wartość wyższą od notowanej w maju (-23,9), jednakże niższą od notowanej w kwietniu (-17,6).

W listopadzie 2004 r. nie odnotowano dalszego spadku obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia, obserwowanego w ciągu ostatnich trzech miesięcy: wskaźnik zwiększył się z poziomu 23,3 w październiku do 24,5 w listopadzie, osiągając wartość zbliżoną do zanotowanej we wrześniu (24,6). Mimo różnokierunkowych zmian wskaźnika, jego wartości zanotowane w miesiącach maj - listopad świadczą o utrwalaniu się oczekiwań społeczeństwa polskiego odnośnie redukcji poziomu bezrobocia w porównaniu z sytuacją utrzymującą się jeszcze w pierwszych miesiącach 2004 r. (w okresie styczeń - kwiecień 2004 r. przeciętny wskaźnik wynosił 42,8).

 

1 2

następna

oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: