Koniunktura konsumencka I 2005
2005-02-02 01:11
Przeczytaj także: Koniunktura konsumencka XII 2004
Podobny trend obserwuje się w odniesieniu do wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej, który osiągnął poziom –27,2. Poprawę względem poprzednich miesięcy charakteryzuje wprawdzie nieco mniejsza dynamika (wzrost o 2,2 pkt. procentowego w relacji do grudnia), jednak obserwacja w perspektywie rocznej (wartość wskaźnika w styczniu 2004 roku wyniosła –41,5) wskazuje już znaczący przyrost o 14,3 pkt. procentowego.Wybrane wskaźniki koniunktury konsumenckiej w styczniu 2005 r.
Ocena zmian, jakie zaszły w sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w okresie ostatnich 12 miesięcy) uległa w styczniu 2005 roku względnej stabilizacji, wyrażając się wartością –28,3. Oznacza to niewielki spadek – o 0,3 pkt. procentowego – w stosunku do grudnia. Na tle wyniku ze stycznia 2004 roku wartość omawianego wskaźnika sytuowała się korzystniej, przy czym różnica wyniosła 3,6 pkt. procentowego.
Wskaźnik odwołujący się do oceny oczekiwanych zmian sytuacji finansowej gospodarstw domowych (w najbliższych 12 miesiącach) również nie wykazał w ostatnim czasie większych wahań, utrzymując poziom zbliżony do grudnia (–14,7 wobec –14,9). Odnotowany wzrost zamknął się zatem wielkością 0,2 pkt. procentowego względem poprzedniego miesiąca. Nadal można więc mówić o dość wysokich notowaniach wartości tego współczynnika, szczególnie że w obliczu danych ze stycznia 2004 roku stwierdzono poprawę rzędu 10,0 pkt. procentowego.
W miesiącu styczniu zaobserwowano poprawę wskaźnika ocen zmian ogólnej sytuacji gospodarczej kraju (w ostatnich 12 miesiącach). Zwiększył się on do –40,5, a więc o 2,8 pkt. procentowego względem grudnia. Także w tym przypadku widoczne jest znaczne polepszenie wartości wskaźnika (o 10,1 pkt. procentowego) w porównaniu do analogicznego miesiąca poprzedniego roku.
Podobny przebieg, lecz z wyraźnie wyższym tempem wzrostu, charakteryzuje nastawienie konsumentów w zakresie oczekiwanych (w najbliższych 12 miesiącach) zmian sytuacji gospodarczej kraju. Wskaźnik ocen osiągnął wartość –18,1, co oznacza poprawę w odniesieniu grudnia o 4,9 pkt. procentowego. Ponadto zwraca uwagę bardzo duża różnica (20,2 pkt. procentowego) pomiędzy styczniowymi notowaniami tego współczynnika, jak również fakt, że przekroczył poziom –20,0 po raz pierwszy od 1998 roku.
W bieżącym miesiącu znaczna poprawa nastrojów wystąpiła także w zakresie oceny obecnych możliwości dokonywania poważniejszych zakupów. Wskaźnik ocen, wynoszący w grudniu –23,5, zwiększył się w styczniu do –18,7, (różnica wyniosła zatem 4,8 pkt. procentowego). Porównanie z wynikami ze stycznia 2004 roku (wzrost o 1,3 pkt. procentowego) nie wykazuje już tak wyraźnych zmian.
Obserwując wskaźnik obaw społeczeństwa polskiego przed wzrostem poziomu bezrobocia, ulegający niewielkim wahaniom w ostatnich miesiącach ubiegłego roku, stwierdzono dalszy spadek jego wartości z poziomu 22,9 w grudniu do 21,5 w obecnym miesiącu (różnica wynosi zaledwie 1,4 pkt. procentowego). Zaznaczmy przy tym, że w kontekście notowanych dotychczas wyników jest to wartość relatywnie niska, a poprawa w odniesieniu do stanu sprzed roku sięga 21,1 pkt. procentowego. Jest to najniższy wskaźnik odnotowany po 1997 roku.
Z kolei przewidywania konsumentów, w zakresie oceny możliwości oszczędzania pieniędzy w okresie najbliższych 12 miesięcy, wyrażające się w 2004 roku ustabilizowanym przebiegiem z zauważalną tendencją wzrostową, poprawiły się także w bieżącym miesiącu. Wartość wskaźnika oceny wzrosła do –54,0, przewyższając zeszłoroczne notowania o 2,2 pkt. procentowego względem grudnia oraz o 5,6 pkt. procentowego w relacji do stycznia.
Z analizy wynika, że wszystkie najważniejsze wskaźniki koniunktury konsumenckiej były w styczniu 2005 r. znacznie lepsze niż w styczniu 2004 r.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Koniunktura konsumencka XI 2004
-
Wskaźnik optymizmu - IX 2004
-
Nastroje konsumenckie zdecydowanie lepsze
-
Jakie nastroje konsumentów w kwietniu 2024?
-
Nastroje konsumentów w marcu 2024 nieco lepsze
-
Nastroje konsumentów bez zmian w lutym 2024
-
70 proc. Polaków spodziewa się dalszego wzrostu cen żywności
-
Nastroje konsumentów lepsze w styczniu 2024
-
Nastroje konsumenckie nieco gorsze w końcówce roku