Zakupy pod wpływem impulsu
2004-12-30 08:10
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sklepy na lekkim minusie w 2023 roku. Hipermarkety z największym spadkiem ruchu
W badaniu: Produkty impulsowe – nieplanowane zakupy, TNS OBOP zapytał Polaków o zwyczaje związane z dokonywaniem nieplanowanych zakupów.Wyniki wskazują, że kupowanie pod wpływem impulsu jest częściej spotykane wśród ludzi młodych. Zdarza się ono 88% osób w wieku 15-19 lat i tylko 46% ludzi powyżej 60 roku życia. Nieplanowane zakupy częściej zdarzają się ludziom pracującym oraz posiadającym wyższe wykształcenie.
Impulsywny zakup jest najczęściej związany z niską ceną produktu lub też z promocją cenową. Czynniki te przyczyniają się do nieplanowanych zakupów odpowiednio u 58% i 50% Polaków. Na niską cenę lub promocje cenowe częściej wskazywali ludzie oceniający swoją sytuację materialną jako złą lub średnią. Natomiast wśród osób oceniających ją jako dobrą odsetek ten był zdecydowanie mniejszy.
Jedna piąta respondentów przyznaje, że na dokonanie przez nich impulsowego zakupu wpłynęła dostępność produktu w zasięgu ręki, np.: przy kasie. Nieznacznie mniejsza liczba osób wskazywała z kolei na promocję w miejscu sprzedaży, prowadzoną przez prezenterkę, jako przyczynę dokonania zakupu.
Z badania TNS OBOP wynika ponadto, że jedynie co dziesiąty Polak przyznawał, że na dokonanie przez niego nieplanowanego zakup mogło mieć wpływ atrakcyjne opakowanie produktu.
Rys. 1: Powody nieplanowanych zakupów
fot. mat. prasowe
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Czy polski rynek "dark store" jest zagrożony?
-
7 produktów, które wolimy kupić stacjonarnie zamiast online
-
Jush! wyprzedza Liska. Nowy ranking dark stores
-
Impulsywne zakupy nie tylko w Black Friday
-
Tłok, kolejki, błędne ceny. Co jeszcze serwuje nam handel?
-
Usługi typu "mashop" zyskują na znaczeniu
-
Tradycyjne sklepy sprzedają alkohol i papierosy
-
Świąteczny kilmat skłania do zakupów
-
Gdzie na zakupy?