Zakupy pod wpływem impulsu
2004-12-30 08:10
© fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Czy niedziele handlowe są nam potrzebne?
W badaniu: Produkty impulsowe – nieplanowane zakupy, TNS OBOP zapytał Polaków o zwyczaje związane z dokonywaniem nieplanowanych zakupów.Wyniki wskazują, że kupowanie pod wpływem impulsu jest częściej spotykane wśród ludzi młodych. Zdarza się ono 88% osób w wieku 15-19 lat i tylko 46% ludzi powyżej 60 roku życia. Nieplanowane zakupy częściej zdarzają się ludziom pracującym oraz posiadającym wyższe wykształcenie.
Impulsywny zakup jest najczęściej związany z niską ceną produktu lub też z promocją cenową. Czynniki te przyczyniają się do nieplanowanych zakupów odpowiednio u 58% i 50% Polaków. Na niską cenę lub promocje cenowe częściej wskazywali ludzie oceniający swoją sytuację materialną jako złą lub średnią. Natomiast wśród osób oceniających ją jako dobrą odsetek ten był zdecydowanie mniejszy.
Jedna piąta respondentów przyznaje, że na dokonanie przez nich impulsowego zakupu wpłynęła dostępność produktu w zasięgu ręki, np.: przy kasie. Nieznacznie mniejsza liczba osób wskazywała z kolei na promocję w miejscu sprzedaży, prowadzoną przez prezenterkę, jako przyczynę dokonania zakupu.
Z badania TNS OBOP wynika ponadto, że jedynie co dziesiąty Polak przyznawał, że na dokonanie przez niego nieplanowanego zakup mogło mieć wpływ atrakcyjne opakowanie produktu.
Rys. 1: Powody nieplanowanych zakupów
fot. mat. prasowe
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Najnowsze w dziale Wiadomości
-
To my stworzyliśmy generację Z. Jak wychowanie pokolenia Z kształtuje ich postawy zawodowe?
-
Polska Stacja Antarktyczna - kluczowy etap budowy na krańcu świata
-
Zakupy online dobrodziejstwem sieci? Mamy wyniki badania "Internet marzeń"
-
Jak pracownicy w Polsce planują swoją karierę? Tylko 4% ma jasny plan


Sklepy na lekkim minusie w 2023 roku. Hipermarkety z największym spadkiem ruchu


Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei