Marketing miejsc - promocja miasta jako marki
2011-06-13 13:02
Przeczytaj także: Rebranding na rynku motoryzacyjnym
Jak mała, nieznana nikomu miejscowość może stać się marką?Nowoczesny, nadmorski Sopot czy stolica polskich Tatr – Zakopane – wszyscy mamy w głowach wizerunek tych marek. Pytanie jakie się nasuwa, to skąd się tam wzięły? Postrzeganie Zakopanego jako wizytówki polskich gór nie wzięło się z niczego. Podobny klimat, kuchnię regionalną czy piękne stoki górskie mają inne pobliskie miejscowości u podnóża Tatr. Co więc zdecydowało, że Zakopane stało się marką samą w sobie? Odkrycie Zakopanego jako miejscowości wypoczynkowej nastąpiło przez przybyszów z miasta – a o PR postarał się już sam Kazimierz Przerwa-Tetmajer i Stanisław Witkiewicz. Często bowiem mieszkańcy danego regionu tak przywykli do miejsca, w którym żyją, że nie potrafią dostrzec jego walorów, spojrzeć na niego w kategorii produktu, który można byłoby pięknie opakować i sprzedać.
"Każdy region i najmniejsza nawet miejscowość ma swoje charakterystyczne walory, wystarczy tylko je wydobyć i umiejętnie zaprezentować. Kluczem do zbudowania pozytywnej i rozpoznawalnej marki miejscowości jest jego promocja" – mówi Jakub Oleksy, Chief Executive Officer w Agencji Reklamowej Q, która w swojej ofercie posiada usługę promocji miejscowości i regionów.
Do niedawna promowanie miejscowości było rzadkością, dziś slogany reklamowe mają nie tylko największe polskie miasta, ale i maleńkie wioski. Niestety tylko kilka regionów czy nawet miast prócz hasła reklamowego ma solidny fundament w postaci strategii marketingowej. Marketing miejsc, jak innych produktów nie może być tworzony z przypadku, a niestety w wielu miejscowościach działalność promocyjna ma wciąż charakter nieskoordynowanych działań.
Chcemy mówić, ale nie wiemy jeszcze co…
Postrzeganie miasta i miejscowości w kategorii produktu to duża zamiana w postawie urzędników, jednak choć wydatki na promocję miejscowości rosną, to zazwyczaj wszelkie działania promocyjne ograniczają się do produkcji długopisów i kubków z logo miasta. W promocji miejscowości nie tyle jednak chodzi o kwotę, ale przede wszystkim o to, aby pieniądze były wydawane efektywnie. Sztuką jest dobór odpowiednich instrumentów. Miejscowości i regiony konkurują dziś z wieloma o bardzo podobnych możliwościach i atutach. Wyróżnić się jest bardzo trudno.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Skuteczne zarządzanie marką
-
Insight czyli zrozumienie konsumenta
-
Skuteczna strategia marketingowa
-
Kreowanie marki w polskich realiach
-
Rozwój zawodowy najlepszy w stolicy
-
Prosument - konsument przyszłości
-
Strategia komunikacyjna: istotne wzbudzanie emocji
-
Marki wiernych wyznawców
-
Marketing w małej firmie - in-house czy outsourcing?