eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Marketing miejsc - promocja miasta jako marki

Marketing miejsc - promocja miasta jako marki

2011-06-13 13:02

Żyjemy w świecie marek. A im lepsza marka, tym lepsza sytuacja firmy. W zdobywaniu przewagi konkurencyjnej niezastąpione są instrumenty promocyjne. Ładne opakowanie, odpowiednia półka to gwarancja lepszego postrzegania marki, a tym samym większa sprzedaż. Marki to jednak nie tylko produkty na sklepowych półkach, marką może stać się osoba, może być nią także miejscowość, jak nadmorski Sopot czy Zakopane w górach. Miasto, region czy miejscowość to produkt, który trzeba skutecznie "sprzedawać".

Przeczytaj także: Rebranding na rynku motoryzacyjnym

Jak mała, nieznana nikomu miejscowość może stać się marką?

Nowoczesny, nadmorski Sopot czy stolica polskich Tatr – Zakopane – wszyscy mamy w głowach wizerunek tych marek. Pytanie jakie się nasuwa, to skąd się tam wzięły? Postrzeganie Zakopanego jako wizytówki polskich gór nie wzięło się z niczego. Podobny klimat, kuchnię regionalną czy piękne stoki górskie mają inne pobliskie miejscowości u podnóża Tatr. Co więc zdecydowało, że Zakopane stało się marką samą w sobie? Odkrycie Zakopanego jako miejscowości wypoczynkowej nastąpiło przez przybyszów z miasta – a o PR postarał się już sam Kazimierz Przerwa-Tetmajer i Stanisław Witkiewicz. Często bowiem mieszkańcy danego regionu tak przywykli do miejsca, w którym żyją, że nie potrafią dostrzec jego walorów, spojrzeć na niego w kategorii produktu, który można byłoby pięknie opakować i sprzedać.

"Każdy region i najmniejsza nawet miejscowość ma swoje charakterystyczne walory, wystarczy tylko je wydobyć i umiejętnie zaprezentować. Kluczem do zbudowania pozytywnej i rozpoznawalnej marki miejscowości jest jego promocja" – mówi Jakub Oleksy, Chief Executive Officer w Agencji Reklamowej Q, która w swojej ofercie posiada usługę promocji miejscowości i regionów.

Do niedawna promowanie miejscowości było rzadkością, dziś slogany reklamowe mają nie tylko największe polskie miasta, ale i maleńkie wioski. Niestety tylko kilka regionów czy nawet miast prócz hasła reklamowego ma solidny fundament w postaci strategii marketingowej. Marketing miejsc, jak innych produktów nie może być tworzony z przypadku, a niestety w wielu miejscowościach działalność promocyjna ma wciąż charakter nieskoordynowanych działań.

Chcemy mówić, ale nie wiemy jeszcze co…

Postrzeganie miasta i miejscowości w kategorii produktu to duża zamiana w postawie urzędników, jednak choć wydatki na promocję miejscowości rosną, to zazwyczaj wszelkie działania promocyjne ograniczają się do produkcji długopisów i kubków z logo miasta. W promocji miejscowości nie tyle jednak chodzi o kwotę, ale przede wszystkim o to, aby pieniądze były wydawane efektywnie. Sztuką jest dobór odpowiednich instrumentów. Miejscowości i regiony konkurują dziś z wieloma o bardzo podobnych możliwościach i atutach. Wyróżnić się jest bardzo trudno.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: