eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Prowadzenie sklepu internetowego - logistyka

Prowadzenie sklepu internetowego - logistyka

2011-05-27 13:04

Przeczytaj także: Zarządzanie sklepem internetowym: integracje


Problemy logistyczne związane z magazynowaniem, transportem i kosztami można także przerzucić na firmę zewnętrzną. Są różne sposoby takiego rozwiązania, szeroko opisywane w sieci.

„Jednym z rozwiązań tego problemu, który nie wymaga ogromnych inwestycji finansowych jest podjęcie współpracy z dużą firmą zajmującą się handlem internetowym, która dodatkowo dysponuje swoim rozwiązaniem logistycznym. Współpraca taka przebiega na zasadzie Programu Partnerskiego. Osoba chcąca uruchomić swój sklep internetowy, dysponująca już własną stroną internetową, umieszcza ofertę Partnera, który to realizuje zamówienia i obsługuje klientów. Dochód przedsiębiorcy pochodzi wtedy z prowizji od realizowanych zamówień klientów „skierowanych” do sklepu. Przedsiębiorca korzystający z takiego rozwiązania może skupić się na promocji swojego sklepu i oferty partnera [11] .

Kolejnym rozwiązaniem tych problemów jest połączenie MLM i e-commerce. „Pomysł polega na promowaniu w Internecie i bezpośrednio sklepu internetowego, i kierowaniu tam klientów. Ponadto każdy uczestnik systemu dostaje w „pakiecie” własny sklep internetowy i prawo do działania w ten sam sposób. Nazywa się to procesem duplikacji. Dochód w tej dziedzinie pochodzi z dwóch źródeł: premii za obroty własne oraz premii za obroty osób, które wprowadzasz do biznesu. W tym przypadku przedsiębiorca również ukierunkowuje swoje działania na promocję oferty i sklepu, natomiast nad logistyką czuwa firma matka [12]. Według autora, te sposoby pozwalają na wprowadzenie gotowych, a przede wszystkim skutecznych rozwiązań problemów, z którymi borykają się ludzie, którzy chcą rozpocząć biznes w sieci, ale nie mają konkretnego pomysłu i doświadczenia w tej kwestii [13].

Można również obsługę logistyczną naszego sklepu oddać w ręce profesjonalnej firmie, których na rynku jest coraz więcej. Outsourcing logistyki i organizacji łańcucha dostaw to ostatnio bardzo popularna forma działania wielu sklepów. Polega on na „przekazaniu obsługi swojej działalności handlowej w zakresie dostaw, zarządzania zapasami, magazynowania, obsługi zamówień i organizacji wysyłek, a nawet rozliczeń z klientami, w ręce wyspecjalizowanej jednostki. Firma specjalizująca się w obsłudze logistycznej wykona wszystkie te czynności w zastępstwie zleceniodawcy, niższym kosztem, z zastosowaniem najlepszych praktyk w tym zakresie i z zachowaniem wymaganych parametrów jakościowych realizowanych procesów [14] .

Innym modelem outsourcingu logistycznego jest dropshipping, polegający na tym, że sklep przyjmuje zamówienie, które jest realizowane przez dostawcę. „Dropshipping daje możliwość startu przedsięwzięcia internetowego praktycznie bez posiadania kapitału, więc jest dobrym rozwiązaniem dla małych przedsiębiorstw. Pozwala również skupić się na stronie marketingowej sklepu internetowego. Dropshipping realizowany jest zwykle w przypadku istnienia dużego dystrybutora, który chcąc zwiększyć sprzedaż detaliczną daje możliwość realizacji zleceń zbieranych przez sklepy internetowe, oferując oprogramowanie pozwalające na komunikację elektroniczną między dystrybutorem i sklepem internetowym [15]. Dropshipping ma jedną znaczącą wadę, jest możliwy do zrealizowania tylko w przypadku kilku dostawców.

Problemy logistyczne w trakcie działania

Według cytowanych już Kyciaka i Przeliorza przed sklepem internetowym stoją następujące problemy związane z logistyką:
  • zbyt długie oczekiwanie na towar zamówiony w hurtowni - magazyn w sklepie internetowym,
  • kwestia informatyzacji w hurtowniach,
  • najważniejsze problemy logistyczne na linii sklep – klient,
  • towar nie dotrze do klienta lub dotrze, ale zniszczony,
  • przesyłka pobraniowa nie zostanie rozpoznana przez klienta i ten nie przyjmie jej,
  • problem zwrotów i reklamacji [16].
Uniknięcie tych problemów jest możliwie dzięki dobrej logistyce. Na wstępie należy ustalić zasady współpracy z dostawcami (warunki i przebieg procesu zamówienia z magazynu, minimalna wielkość zamówienia, czas dostarczenia produktów). To da nam pewność, że zamówiony towar dotrze do nas w odpowiednim czasie, a my wyślemy go klientowi bez opóźnień.

W całym procesie sprzedaży w Internecie informacja jest sprawą kluczową. Sprawna komunikacja pomiędzy dostawcą – sklepem – klientem pozwala zaoszczędzić wszystkim czas i pieniądze. Gdy nasz dostawca nie jest w stanie dostarczyć nam w wyznaczonym czasie towaru, wiedząc o tym wcześniej, możemy poszukać alternatywnego dostawcy. Z drugiej strony klient, jeśli zostanie szybko poinformowany o niemożliwości zrealizowania zamówienia, może szybciej i skuteczniej przystąpić do poszukiwania potrzebnego produktu w innym miejscu. Takie postępowanie nie zniechęci klienta całkowicie do naszego sklepu.

poprzednia  

1 ... 4 5 6 7

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: