eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacje › Prowadzenie sklepu internetowego - logistyka

Prowadzenie sklepu internetowego - logistyka

2011-05-27 13:04

Przeczytaj także: Zarządzanie sklepem internetowym: integracje


Aspekty logistyczne sklepu internetowego

Przed właścicielem sklepu internetowego stoją trzy najważniejsze problemy logistyczne do rozwiązania:
  • zarządzanie dostawami,
  • magazynowanie,
  • dostarczanie towaru do klienta [8].
Nad logistyką sklepu możemy zapanować sami, lub skorzystać ze specjalisty. Rozwój sklepów internetowych stworzył już nawet nowy zawód – logistyk sklepu internetowego. Wojciech Kyciak i Karol Przeliorz w książce Jak założyć skuteczny i dochodowy sklep internetowy wskazują na najważniejsze pytania dotyczące rozwiązania problemów logistycznych sklepu internetowego:
  • Jak zapakować towar?
  • Jak ułatwić i usprawnić sobie pracę?
  • Jak wysłać towar: samodzielna wysyłka, Poczta Polska, Firma Kurierska, wysyłka przez hurtownię?
  • Jak sprawnie współpracować z pocztą [9]?
Sprawa pakowania i sposobu wysyłki to dwa podstawowe zadania, przed jakim musi stanąć każdy sklep internetowy. Małe sklepy internetowe, przynajmniej w początkowej fazie, mieszczą się przeważnie w domach ich właścicieli. Tam też jest cała techniczna infrastruktura techniczna i magazynowa. Paczki najczęściej pakowane są samodzielnie. Samodzielnie też dostarczane są do partnera pocztowego, najczęściej Poczty Polskiej. W miarę rozwoju sklepu, następuje przeniesienie magazynu z domu do innego pomieszczenia. W miarę dalszego rozwoju, pakowanie także zaczyna się już odbywać w magazynie.

Dalej można zainwestować już w techniczną i informatyczną infrastrukturę w magazynie (regały, wózki widłowe, taśmociągi, sortery, układnice, przenośniki). Wiele firm oferuje kompleksowe rozwiązania w tym zakresie [10]. Większość sklepów internetowych przeszła właśnie taką drogę. Niektóre z nich zbliżyły się do pewnego ideału logistycznego (na przykład jeden z najstarszych sklepów internetowych w Polsce - merlin.pl). Tylko duże firmy, które już obecnie otwierają swój internetowy kanał sprzedaży, mogą sobie pozwolić od razu na zainwestowanie w całą infrastrukturę informatyczną i logistyczną.

Wybór formy dostarczenia towaru do klienta to jeden z kluczowych aspektów logistycznych sklepu internetowego. Wybór formy dotyczy każdego sklepu internetowego, niezależnie od wielkości. Większość sklepów internetowych wprowadziło przesyłkę kurierem. Mając na uwadze, funkcjonowanie Poczty Polskiej, taka opcja wydaje się pewniejsza i szybsza. W przypadku małych firm to może być opcja droższa. Małym firmom trudno wynegocjować z firmą kurierską atrakcyjne stawki za przesyłki. Duża firma, przy dużej liczbie przesyłek, ma tutaj o wiele większe możliwości. Dużo firm wprowadziło opcję darmowej przesyłki dla zamówień o pewnej wartości. Niektóre też stosują pewne rabaty i ulgi na przesyłkę przy kolejnym zamówieniu. Z opinii internautów wynika, ze darmowa przesyłka kurierska to bardzo lubiana opcja. Przesyłka kurierska daje pewność, że towar dotrze szybko i sprawnie.

Wiele sklepów, szczególnie tych sprzedających towary duże i większej wartości, stosuje swój transport w obrębie miasta, gdzie jest sklep internetowy. Z punktu sklepu to opcja praktyczniejsza, z punktu klienta tańsza. Taką formę stosuje na przykład sklep lazienkiplus.pl spod Poznania. Firma zajmująca się sprzedażą rzeczy do łazienek i kuchni ma kilka swoich busów i zamówiony towar na terenie Poznania rozwozi w preferencyjnej cenie.

Odbiór osobisty prze klienta. Takie rozwiązanie ma sens, tylko wtedy, gdy firma ma swoją sieć punktów stacjonarnych. Tak produkty zakupione w Empiku można odebrać w sklepie stacjonarnym, których jest bardzo wiele w całej Polsce. Natomiast rzeczy RTV i AGD zakupione w sklepie neo24.pl można odbierać osobiście w punktach odbioru. Jest ich kilkanaście na terenie całej Polski. Dostarczenie do takiego punktu kosztuje 10 zł. Klient zostaje powiadomiony sms-em kiedy towar trafi do takiego punktu. Ma 5 dni na odebranie towaru. W przypadku towarów ciężkich i wielkogabarytowych, których przesyłka to koszt rzędu kilkudziesięciu złotych to z punktu logistycznego firmy dobre rozwiązanie.

Oczywiście odbiór osobisty praktykują także sklepy internetowe, które nie posiadają rozbudowanej sieci sklepów tradycyjnych, ale ich magazyny są zintegrowane z biurami. Wtedy jednak opłacalny jest odbiór osobisty dla mieszkańców miasta gdzie znajduje się sklep.

Niektóre sklepy nie praktykują odbioru osobistego właśnie z powodów logistycznych. Taka opcja wiąże się z zatrudnieniem człowieka, który będzie obsługiwał klientów. W przypadku gdzie magazyny sklepu mieszczą się daleko za miastem, opcja samodzielnego odbioru będzie mało atrakcyjna i dlatego nie ma sensu jej stosować. Szczególnie dla produktów o niskiej wartości.

poprzednia  

1 ... 3 4 5 ... 7

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: