Zarządzanie strategiczne: Pierścionek Strategii
2011-05-16 13:18
Przeczytaj także: Elementy zarządzania strategicznego
Po tym krótkim podsumowaniu przejdźmy do czwartego, ostatniego poziomu zarządzania strategicznego w firmie.
Poziom czwarty to poziom sieci współpracujących ze sobą firm. Celem tworzenia sieci jest aktywne wpływanie na wybrane elementy otoczenia m.in. dostawców, władze, opinię publiczną, media, jednostki badawcze. Na tym poziomie pracuje się na kierunkach rozwoju sektora, jego granicach i standardach, barierach wejścia i wyjścia. Sieci pozwalają korzystać z rzadkich zasobów i umiejętności, których wytworzenie we własnym zakresie wiąże się z tak dużymi kosztami, że jest to całkowicie nieopłacalne. Wśród strategii na tym poziomie stosuje się alianse strategiczne, klastry, zrzeszenia i stowarzyszenia, branżowe ośrodki badawcze i analityczne, fuzje i przejęcia.
Wracając do McDonald’s – na czwartym poziomie firma ta wykorzystuje np. strategię dziecięcej fundacji Ronalda McDonalda oraz ścisłą współpracę licencyjną z producentami filmów animowanych (co przekłada się na obecność zabawek z postaciami filmowymi w zestawach dla dzieci).
Oczywisty jest wniosek, że udana mega strategia łączy w sobie harmonijnie strategie ze wszystkich czterech poziomów.
Pierścionek Władzy pozwala wyjaśnić sukces McDonald’s (jak to właśnie prześledziliśmy), Coca Coli i Wal-Mart (ich sprzedaż opiera się na stworzeniu sieci współpracujących firm, nie na własnych wysiłkach), pozwala zrozumieć dlaczego tak zaciekle konkurują ze sobą firmy obuwnicze i odzieżowe (próbują różnicować się na poziomie jednostek biznesu, ponieważ wszyscy szyją w Chinach i mają prawie identyczną strukturę kosztów i sprzedaży) oraz tłumaczy dlaczego Starbucks bez problemu otwiera i utrzymuje kawiarnie w miastach o dużym nasyceniu lokalami w klimacie „wieczór z przyjaciółmi” (system franczyzowy to strategia sieci, podczas gdy zwykłe kawiarnie działają na poziomie jednostek biznesu lub na poziomie funkcjonalnym).
fot. mat. prasowe
Na tym polega Pierścionek Strategii. Jeśli interesują cię opisy wszystkich poziomów strategii i wybranych szczegółowych strategii z tych poziomów, znajdziesz je w książce „Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie” Zdzisława Pierścionka (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011).
1 2
oprac. : Wydawnictwo Naukowe PWN
Przeczytaj także
-
Wizja firmy
-
Strategia marketingowa firmy z branży kulinarnej. Jak zmaksymalizować efekty?
-
Sektor MŚP: pandemia to nie jest czas na planowanie?
-
Nie tylko wynik finansowy. Liczy się również tworzenie wartości
-
System wynagrodzeń to element strategii
-
Biznes plan jako narzędzie sprawnego zarządzania
-
Jak analityka biznesowa wpływa na rozwój firmy?
-
7 podstawowych błędów w prowadzeniu firmy
-
Zarządzanie strategiczne w połączeniu z zarządzaniem przez jakość gwarancją rozwoju organizacji