eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Powierzchnie handlowe w Europie 2010-2012

Powierzchnie handlowe w Europie 2010-2012

2011-05-04 00:04

Przeczytaj także: Inwestycje w centra handlowe w Europie 2010


- Inwestycje w centra handlowe na rynkach tureckim oraz Centralnej i Wschodniej Europy były mocno ograniczone ze względu na niską podaż takich obiektów. Zainwestowanych zostało jedynie 4% ogólnej sumy środków ulokowanych w centra handlowe w Europie. Przewidujemy, że w następnych dwóch latach nastąpi znaczący wzrost tej sumy. Będzie to spowodowane wzrostem podaży nowej powierzchni, która powstaje, by zaspokoić rosnące zapotrzebowanie ze strony sieci handlowych – mówi Hans Vrensen, Globalny Dyrektor Działu Badań w DTZ.

- Porównując rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce z innymi krajami, okazuje się, że wskaźnik nasycenia jest porównywalny ze średnią europejską i na koniec 2010 wyniósł 264 m kw. na tysiąc mieszkańców. Jednak ciągle znaleźć można lokalne rynki, gdzie brakuje nowoczesnej powierzchni. Również w największych miastach jest jeszcze miejsce na nowe przemyślane projekty, wypełniające konkretną lukę podażową (np. format sklepów osiedlowych czy mini parków handlowych). Sytuację tę wykorzystują deweloperzy, którzy w porównaniu z ubiegłymi latami, śmielej podchodzą do realizacji inwestycji, mając świadomość, że popyt ze strony najemców wzrasta. Oprócz nowych projektów obserwujemy wzmożone zainteresowanie właścicieli istniejących centrów handlowych wzrostem ich wartości. Jako DTZ otrzymujemy coraz więcej zapytań od właścicieli obiektów zainteresowanych możliwościami maksymalizacji ich wartości poprzez odpowiednie repozycjonowanie, zmianę struktury najemców i przebudowę, po przeprowadzenie renegocjacji i koordynację najemców w zakresie nowej aranżacji powierzchni. Działania te są konieczne aby utrzymać lub też zwiększyć wartość przychodów generowanych z najmu, a tym samym zachować lub podnieść wartość nieruchomości, co jest szczególnie istotne w kontekście sprzedaży - mówi Anna Staniszewska, Dyrektor Działu Doradztwa i Analiz Rynkowych w DTZ Polska.

Jak podaje DTZ, w latach 2011 – 2012 na rynkach Europy Zachodniej przyrost nowej powierzchni będzie niewielki. Na wielu z nich, jak np. szwedzkim, irlandzkim czy holenderskim zaobserwować można nadpodaż powierzchni. Na innych, włączając w to Wielką Brytanię, Francję czy Włochy średnia liczba istniejącej powierzchni handlowej zbliża się do europejskiej średniej. W sumie na rynkach brytyjskim, francuskim i niemieckim znajduje się 50% całej powierzchni handlowej dostępnej w Europie.

Do pobrania:

poprzednia  

1 2

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: