eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Edelman Trust Barometer 2011

Edelman Trust Barometer 2011

2011-01-28 13:14

Podczas Szczytu Ekonomicznego w Davos, zaprezentowano wyniki corocznego badania zaufania Edelman Trust Barometer 2011. Wynika z niego, że zaufanie jest najlepszą ochroną przed utratą wizerunku w czasie kryzysu. Już po raz piąty badanie to obejmuje także polskich liderów opinii.

Przeczytaj także: Niskie zaufanie do banków i rządu w Polsce

W porównaniu do zeszłego roku, w Polsce znacząco (o 11%) wzrosło zaufanie do rządu. Podobnie stało się w przypadku środków masowego przekazu. W czasie gdy respondenci w Europie traktują media z bardzo dużą nieufnością, w przedstawionym zestawieniu polskie zyskały one aż 16%. Polacy oczekują by prezesi firm zabierali głos w sprawach swoich spółek. W ciągu ubiegłego roku reputacja CEO wzrosła w Polsce aż o 49%, co jest ewenementem w skali światowej.

Banki w Polsce nadal cieszą się zaufaniem

Badanie wskazuje, że zaufanie polskich liderów opinii wobec banków osiągnęło poziom 47%. Respondenci byli bardzo stabilni w ocenach tego sektora. W stosunku do ubiegłego roku, w percepcji badanych osób banki straciły jeden punkt procentowy (z 48 do 47%). Strata ta jest nieznaczna na tle spadku zaufania jakie dotknęło sektor bankowy, w przeciągu ostatnich dwóch lat, w USA (-46%), Wielkiej Brytanii (-30%) i Niemczech (-28%). Prawdopodobnie stało się tak za sprawą kryzysu finansowego, który w ubiegłych latach ominął Polskę.

– Polska różni się od innych krajów pod względem tego, w kim pokładamy zaufanie. Tegoroczne badanie Trust Barometer pokazało jak istotne jest budowanie wiarygodności. To co udało się wypracować w czasach umiarkowanej stabilizacji teraz procentuje – powiedziała Barbara Kwiecień, prezes Edelman Polska. – Jeśli rząd, poszczególne sektory gospodarki czy instytucje pozarządowe dołożyły starań by zyskać zaufanie społeczne, teraz nie muszą się mierzyć ze stratą pozytywnego wizerunku – dodała.

Instytucje rosną w siłę

Globalnie zaufanie do instytucji rośnie. Jak pokazuje badanie Edelman Trust Barometer 2011, mimo licznych korporacyjnych kryzysów oraz zawirowań finansowych i politycznych Europie, zaufanie do rządów i biznesu udało się odbudować. W stosunku do przedsiębiorców wzrosło ono, w skali światowej o dwa punkty, skokowo w Brazylii, stopniowo w Niemczech, zaś w Chinach i Indiach zdołało się utrzymać na podobnym poziomie co w roku poprzednim. Wyjątkiem były Stany Zjednoczone, gdzie spadło zaufanie do wszystkich instytucji – od biznesu, przez administrację publiczną, po organizacje pozarządowe i media. Zaufanie do przedsiębiorców spadło tam o osiem punktów procentowych, osiągając poziom 46%. Tym samym plasuje się zaledwie pięć punktów wyżej niż w Rosji.

– Sceptycyzm w USA narastał wraz z kryzysem gospodarczym oraz jego skutkami systemowymi, powodując znaczące zmiany w poziomie zaufania obywateli – powiedział Richard Edelman, prezes i dyrektor generalny firmy Edelman.

Zaufanie chroni wizerunek przedsiębiorstw

Jeżeli firma nie cieszy się zaufaniem, to negatywna informacja na jej temat podana do wiadomości publicznej zostanie zapamiętana i przyjęta za prawdę przez ponad połowę (57%) odbiorców już po jednokrotnym lub dwukrotnym jej usłyszeniu. Według danych Edelman, tylko 15% uwierzy w informacje pozytywne o takiej firmie słysząc je raz lub dwa razy. W największych krajach zachodu, takich jak USA czy Wielka Brytania, średnio jedna czwarta respondentów (odpowiednio 23% i 27%) stwierdza, że aby w coś uwierzyć, musi to usłyszeć co najmniej sześć razy, czyli dwa razy więcej, niż dwa lata temu. W USA 14 procent ludzi nie uwierzy w informację, jeżeli nie usłyszy jej co najmniej 10 razy.

– Kwestia zaufania zasadniczo zmieniła sposób prowadzenia działalności gospodarczej – stwierdził Richard Edelman. – Działalność firm musi spełniać oczekiwania odnośnie współpracy na rzecz ogólnego dobra społecznego – a nie tylko informacji odnośnie akcjonariuszy, jawności sposobów zarabiania pieniędzy przez firmy i informowania za pośrednictwem wszystkich mediów – od kluczowych, przez social media, do własnych włącznie.

Najważniejszymi czynnikami decydującymi o reputacji przedsiębiorstwa pozostają wysokiej jakości produkty, zaufanie, przejrzystość i dobre traktowanie pracowników, podczas gdy wyniki finansowe plasują się na samym dole listy 10 najważniejszych czynników.

 

1 2

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: