Polscy internauci a ochrona prywatności w sieci
2011-01-28 13:20
Przeczytaj także: Portale społecznościowe a ochrona prywatności w sieci
Kontrowersje wokół Wikileaks czy zmian regulaminów w serwisach społecznościowych, jak Facebook, zwróciły uwagę najważniejszych światowych organizacji na konieczność debaty wokół problemu prywatności online i wypracowania wspólnych rozwiązań w tym zakresie. – Eksplozja darmowych treści i usług, jak serwisy społecznościowe, wyszukiwarki i blogi doprowadziła do nieuniknionego upowszechnienia prywatnych informacji – mówi Bernhard Hoetzl, CMO 123people. – Nie istnieje coś takiego, jak darmowy obiad, i ludzie muszą zrozumieć, jaką cenę płacą za dzielenie się swoimi danymi w Internecie – dodaje. – Naszym celem jest zwiększanie świadomości użytkowników w kwestii zarządzania ich reputacją online.Z badań przeprowadzonych przez 123people wynika jednoznacznie, że Polacy obawiają się o swoją prywatność w sieci, deklarując jednocześnie ostrożność w dzieleniu się informacjami na swój temat w Internecie. Aż 66% ankietowanych twierdzi, że korzysta z ustawień prywatności w serwisach społecznościowych, jednak prawie połowa respondentów przyznaje, że zdarzyło im się żałować umieszczenia osobistych informacji w Internecie. Jak zauważa Marcin Kosedowski, bloger zajmujący się problematyką prywatności w sieci, nawet najbardziej świadomi użytkownicy zostawiają w sieci mnóstwo informacji o sobie. – Każdy ma do nich dostęp. Odtworzenie czyjegoś życiorysu zajmuje kilka godzin i wystarczy do tego wyszukiwarka – ostrzega Kosedowski. - Zanim niepowołana osoba dowie się o nas wszystkiego, samodzielnie przejrzyjmy sieć w poszukiwaniu informacji o sobie i jeśli to możliwe - usuńmy je. Serwisy naprawdę chętnie współpracują z użytkownikami, którzy napisali za dużo – dodaje.
Badania 123people pokazują, że stosunek do problemu prywatności online różni się w zależności od narodowości. Najbardziej o swoją prywatność w sieci obawiają się Amerykanie - aż 82% jednoznacznie przyznało, że boi się o swoje osobiste informacje, reputację i prywatność w związku z rozwojem Internetu. Najbardziej ufni pod tym względem są Włosi - 51% respondentów w tym kraju niepokoi los ich danych w sieci. Największe kontrowersje wśród respondentów wywołało pytanie o to, jaki podmiot ma być odpowiedzialny za dane osobowe w Internecie.
- Większość Niemców uważa, że to prywatne firmy powinny dbać o prywatność użytkowników, z kolei w USA, Anglii i Kanadzie prawie jedna trzecia respondentów jest zdania, że to rząd winien być odpowiedzialny za nasze dane osobowe w sieci – mówi Luca Sartoni, Social Media & Internet Marketing Team Leader w 123people.
Użytkownicy różnie postrzegają też kwestię utraty pracy wskutek treści upublicznionych w serwisach społecznościowych. O ile w Polsce czy w Holandii tylko 7% użytkowników przyznało, że odmówiono im pracy z powodu niewłaściwych zdjęć lub informacji umieszczanych w mediach społecznościowych, o tyle w Hiszpanii taki problem zgłosiło 20% respondentów.
- Wyniki badania pokazują, że mimo widocznego wpływu czynników kulturowych na stosunek do prywatności w sieci, w każdym z wymienionych krajów jest to bardzo poważny problem – zauważa Sartoni. – Dlatego jesteśmy zdeterminowani, aby wykorzystać te dane w celu wyjścia naprzeciw emocjonalnym reakcjom użytkowników na sytuacje związane z naruszeniem ich prywatności w sieci – dodaje.
- Musimy być świadomi, że każdy z nas indywidualnie odpowiada nie tylko za dzielenie się informacjami, ale też za aktywne zarządzanie swoją reputacją online. Dobrym narzędziem do monitorowania informacji na swój temat w Internecie są właśnie wyszukiwarki osób – konkluduje Hoetzl.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
-
Jak zachować prywatność w sieci?
-
Prawa użytkowników social media
-
Social media a prywatność i wizerunek w sieci
-
4 kroki do bezpieczeństwa w sieci
-
Niefrasobliwi użytkownicy social media
-
Prywatność w internecie a rezerwacja online
-
Uwaga na fałszywe konta na Facebooku
-
Facebook a prywatność w sieci
-
Facebook: kolejna złośliwa aplikacja