eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozy › Edelman Trust Barometer 2018: zaskakujące wyniki dla Polski

Edelman Trust Barometer 2018: zaskakujące wyniki dla Polski

2018-01-25 12:22

Edelman Trust Barometer 2018: zaskakujące wyniki dla Polski

W USA kryzys zaufania © WoGi - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (3)

Znamy już rezultaty najnowszej 18. edycji corocznego raportu Edelman Trust Barometer. Zaskoczeń nie brakuje. Wydaje się bowiem, że totalny kryzys zaufania mamy - przynajmniej na razie - za sobą. Na przestrzeni ostatniego roku podniosło się nasze zaufanie wobec rządu (+5 p.p.), mediów (+3 p.p.), biznesu (+3 p.p.), a także organizacji pozarządowych (+6p.p.). Ciągle jednak pozostajemy jedną z najbardziej nieufnych nacji. Na podkreślenie zasługuje dramatyczny wręcz spadek zaufania społecznego w USA. Gorszych wyników Stany Zjednoczone nie miały jeszcze nigdy.

Przeczytaj także: Edelman Trust Barometer 2016: mamy kryzys zaufania

Polacy wciąż nieufni, ale widać zmiany


Zaufanie społeczne wobec instytucji publicznych, jak podkreślają eksperci firmy Lighthouse, wyłącznego przedstawiciela Edelman w naszym kraju, jest kwestią ogromnie ważną. Pracuje się na nie latami, a jego wartość ciężka jest do wyceny. W tym świetle niepokojąca musi wydawać się ciągła obecność globalnego kryzysu zaufania. Wskaźnik Trust Index w 20 z 28 badanych krajów nie zdołał przekroczyć 50 punktów, czyli poziomu, od którego możemy w ogóle mówić o ufności ze strony społeczeństwa.

Wartość Trust Index dla Polski osiągnęła w bieżącym badaniu 39 punktów, co daje nam niezbyt chwalebne piąte miejsce od końca. Gorzej jest w Rosji, Japonii i Irlandii. Nie można jednak zapominać, że dzisiejsze wskazania są i tak lepsze od ubiegłorocznych wyników - wówczas uplasowaliśmy się na drugim miejscu od końca, w tyle zostawiając jedynie Rosjan. Najwyższe wartości Trust Index odnotowano w Chinach (74 pkt), Indonezji (71 pkt) i Indiach (68 pkt).

Amerykanie nieufni jak nigdy dotąd


Najbardziej zaskakujące wyniki Trust Barometer 2018 dotyczą Stanów Zjednoczonych, gdzie odnotowano największy na świecie spadek zaufania wobec rządu, mediów i biznesu. W skali rok do roku wskaźnik Trust Index spadł z 52 do 43 punktów.

Firmy oraz organizacje pozarządowe cieszą się największym zaufaniem


W skali globalnej największym zaufaniem darzone są firmy z sektora technologicznego, a za najmniej wiarygodny postrzegany jest sektor usług finansowych. Znaczące spadki odnotowała również branża motoryzacyjna. Pozytywne wyniki odnotowują natomiast pracodawcy, do których zaufanie rośnie w większości badanych państw. W Polsce pracodawcom ufa 68 proc. badanych (o 12 p.p. więcej niż w poprzedniej edycji badania).

Według autorów badania jest to szansa dla firm z sektora prywatnego. Dzięki dobrze opracowanej strategii komunikacji, przedsiębiorstwa mogą stać się w ciągu najbliższych lat wiarygodnymi źródłami informacji, szczególnie w obliczu postępującego spadku zaufania do mediów (w tym także społecznościowych).

fot. mat. prasowe

Walka o prawdę

63% badanych nie wie, jak odróżnić dziennikarstwo od plotki.


Eksperci technologiczni i naukowcy w cenie


W ostatnich latach badania Trust Barometer wykazywały, że najbardziej ufamy osobom „takim jak my”. Trend ten przekładał się na wzrost popularności twórców internetowych – youtuberów czy blogerów. W tegorocznych, globalnych wynikach Trust Barometer dostrzegamy zwrot ku profesjonalnym źródłom informacji. Największym zaufaniem darzymy ekspertów z obszarów technologii i nauki. Według respondentów najmniej wiarygodnymi grupami byli zaś przedstawiciele rządu oraz dziennikarze.

Media w kryzysie, zagrożeniem fake newsy


Według danych z tegorocznego raportu Trust Barometer mediom nie ufa aż 22 z 28 badanych narodowości. Co więcej, 65 proc. respondentów uważa, że obecnie dziennikarzom bardziej zależy na wyprzedzeniu innych redakcji w publikacji wiadomości, niż na rzetelnym przekazywaniu faktów. W pogoni za newsem cierpi zaś jakość materiału i jego wiarygodność.

Niewiele mniej, bo 63 proc. badanych uważa, że przeciętny odbiorca nie jest w stanie odróżnić rzetelnego materiału dziennikarskiego od fake newsa, a 59 proc. przyznaje, że coraz trudniej określić, czy konkretna wiadomość pochodzi ze sprawdzonego źródła.

fot. mat. prasowe

Komu ufają Polacy?

W minionym roku najwięcej zyskały organizacje pozarządowe.


Polska zajmuje siódme miejsce od końca w kategorii zaufania do mediów (34 proc. w 2018 roku wobec 31 proc. w 2017 roku) i jest klasyfikowana jako kraj, w którym społeczeństwo nie ufa mediom.
Z globalnych wyników wyłania się obraz odbiorcy mediów jako osoby rozczarowanej poziomem otaczających go informacji. Ludzie zaczęli unikać kontaktu z mediami – ponad połowa ankietowanych sięga po newsy rzadziej niż raz w tygodniu. Podchodzą też z coraz większym dystansem do informacji znalezionych w sieci. 7 na 10 osób niepokoi się tym, że fake newsy używane są jako „broń” w różnego rodzaju starciach politycznych czy światopoglądowych. W takich krajach jak Niemcy, Irlandia czy Szwecja dziennikarze są postrzegani jako o wiele bardziej wiarygodne źródło informacji niż media społecznościowe czy wyszukiwarki. Co ciekawe – ten trend nie dotyczy (jeszcze) Polski – należymy do grupy krajów, gdzie poziom zaufania do dziennikarzy i wyszukiwarek jest zbliżony. Podobne tendencje zaobserwowano w Turcji, Meksyku czy Kolumbii – mówi Magda Zwolińska, partner w Lighthouse, firmie reprezentującej sieć Edelman w Polsce. Nie ma wątpliwości, że ten trend z Europy Zachodniej niebawem dotrze także do nas. Póki co jednak Kowalski na równi wierzy redakcji dziennika jak i temu, co znajdzie na profilu FB znajomego. To pokazuje, jak duża odpowiedzialność spoczywa na osobach zawodowo zajmujących się komunikacją i jak wiele mamy jeszcze do zrobienia w obszarze walki z fake newsami i edukacji w tym zakresie – dodaje M. Zwolińska.




EDELMAN TRUST BAROMETER 2018 – MEDIA I TECHNOLOGIE


Komentuje Jakub Chajdak, szef działu Technology w Lighthouse, firmie będącej wyłącznym przedstawicielem sieci Edelman w Polsce.

Z raportu Edelman Trust Barometer 2018 wyłania się obraz konsumenta mediów jako osoby rozczarowanej poziomem otaczających go informacji. Niewiele ponad połowa Polaków (54%) ufa tradycyjnym mediom, a do informacji znalezionych w sieci podchodzimy z podobną dozą sceptycyzmu (ufa im 51% badanych). Co ciekawe, według danych globalnych sektor technologiczny – a do niego przecież zaliczają się platformy społecznościowe – cieszy się zaufaniem 74% społeczeństwa, wyraźnie wyprzedając takie branże jak ochrona zdrowia (64%), motoryzacja, energetyka czy telekomunikacja (po 63%). To ciekawy paradoks: ufamy branży jako takiej, ale nie jesteśmy przekonani, że jest w stanie dostarczyć nam wiarygodnych informacji.

Może właśnie ten brak wiary w jakość informacji sprawia, że aż połowa respondentów sięga po wiadomości (u źródła lub nawet powielane w mediach społecznościowych) rzadziej niż raz w tygodniu. Tylko co czwarty ankietowany nie tylko zapoznaje się regularnie z newsami, ale dzieli się nimi i komentuje je w sieci.

Na pewno warto zwrócić uwagę na fakt powszechnej świadomości istnienia clickbaitów i presji mediów na news. Około dwie trzecie badanych (66%) przyznaje, że martwi ich fakt, że media skupiają się na przyciągnięciu jak największej liczby czytelników i widzów, nawet kosztem jakości. Podobny odsetek (65%) żywi przekonanie, że dziennikarska dokładność pada dziś ofiarą chęci uprzedzenia innych redakcji w publikacji materiału. Niewiele mniej, bo 63% badanych uważa, że przeciętny odbiorca nie jest w stanie odróżnić publikacji wysokiej jakości od plotek czy pogłosek, a 59% przyznaje, że coraz trudniej określić, czy konkretna wiadomość pochodzi ze sprawdzonego źródła.

EDELMAN TRUST BAROMETER 2018: ROŚNIE ZAUFANIE DO ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I BIZNESU


Komentuje Izabela Wejcht, Head of Consumer & Health w Lighthouse, firmie będącej przedstawicielem sieci Edelman w Polsce.

Organizacje pozarządowe z rekordowym kredytem zaufania wśród Polaków


W Polsce zaufanie do organizacji pozarządowych w porównaniu do ubiegłego roku wzrosło aż o 6 p.p. z 48% do 54% i jest najwyższe od 7 lat. Świadczy to o istotnych zmianach w postrzeganiu roli działań na rzecz dobra wspólnego. Polacy są coraz bardziej wrażliwi na potrzeby innych, chętniej angażują się we wspieranie fundacji, świadomie przekazując 1% podatku wybranej instytucji. Coraz popularniejszy staje się także wolontariat pracowniczy organizowany w firmach, dla których odpowiedzialność społeczna jest jednym z filarów strategii biznesowej. Pracownicy zachęcani do aktywnego angażowania się w pomoc potrzebującym, często we współpracy z organizacjami non profit, przenoszą pozytywne doświadczenia na grunt prywatny i dzięki temu zmieniają postawy wobec trzeciego sektora. Ważną rolę odgrywają także kampanie organizacji pozarządowych uwrażliwiające na potrzeby różnych grup społecznych, budujące postawy empatii i poczucie wspólnoty.

W ogólnym kryzysie zaufania tak duża wiarygodność organizacji pozarządowych może być także wyrazem tęsknoty społecznej za instytucją niezależną, bezstronną i uczciwą oraz dającą poczucie bezpieczeństwa.

Pracownicy potrzebują wiarygodnych informacji o ich firmach


W skali globalnej pracownicy są wciąż jedna z najbardziej wiarygodnych grup społecznych, ciesząc się 72-procentowym zaufaniem. W Polsce zaufanie to znajduje się na równie wysokim poziomie 68%, a w ciągu ostatnich 2 lat wzrosło aż o 12 pkt. Plasuje nas to blisko takich krajów europejskich, jak Irlandia (indeks zaufania 66%), Niemcy (71%) czy Szwecja i Wielka Brytania (oba kraje 71%). W porównaniu z ubiegłym rokiem obserwujemy natomiast nieznaczny spadek zaufania do pracowników jako źródła informacji o firmie – obecnie zajmują szóste miejsce pod względem wiarygodności przekazywanych informacji z indeksem zaufania 47% (spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem o 1 pkt.). Powyższe dane wskazują na potrzebę dalszych inwestycji w komunikację wewnętrzną w firmach. Autorytet pracowników jako wiarygodnego źródła informacji wzmocni wyposażenie ich w rzetelną, prawdziwą i kompletną wiedzę o firmie, co jest istotne w kontekście obaw społecznych wobec rozszerzania się nieprawdziwych informacji (fake news).

*O badaniu Edelman Trust Barometer
Edelman Trust Barometer to międzynarodowe badanie zaufania i wiarygodności realizowane od 18 lat przez firmę Edelman – największą na świecie sieciową firmę specjalizującą się w komunikacji marketingowej i public relations. Tegoroczny sondaż został przeprowadzony na grupie 33 000 respondentów w 28 krajach w okresie od 28 października do 20 listopada 2017 roku i polegał na 25-minutowej ankiecie online.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: