eGospodarka.pl

eGospodarka.plWiadomościMedia › Fake news okiem polskich dziennikarzy

Fake news okiem polskich dziennikarzy

2017-05-29 11:04

Fake news okiem polskich dziennikarzy

Fake news © mars58 - Fotolia.com

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (4)

Informacja stała się czymś niemal kluczowym. Takie realia to podatny grunt dla zjawiska, które w dość prymitywny sposób może oddziaływać na naszą rzeczywistość. Chodzi tu o tzw. fake news, a więc wszelkiego rodzaju przeinaczenia, nadinterpretacje oraz nieprawdziwości w publikowanych treściach. Na czym dokładnie polega to zjawisko i jak szeroki jest jego zakres? Odpowiedzi na to pytanie udzielili Instytutowi ARC Rynek i Opinia polscy dziennikarze ogólnoinformacyjni. Pomysłodawcą i autorem badania jest agencja Public Dialog.

Fake news - kluczowe ustalenia

  1. Przeszło 4 na 10 dziennikarzy spotyka się z fake news od kilku razy w tygodniu po nawet kilku razy dziennie.
  2. Prawie połowa ankietowanych deklaruje, że na przestrzeni ostatniego miesiąca zdarzyło się im uwierzyć w wyssaną z palca informację.
  3. Drogą weryfikacji informacji jest przede wszystkim internet oraz kontrakt bezpośredni, ale dziennikarze nie stronią również od mediów krajowych i wiedzy ekspertów.
  4. Niemal 3/4 badanych (73%) jest zdania, że obowiązujące regulacje prawa prasowego są wystarczające, co czwarty (23%) uważa, że wymagają aktualizacji/przepracowania.
  5. Przeszło 9 na 10 badanych jest przekonanych, że zjawisko fake news będzie przybierać na sile.
  6. Powodem, dla którego fake news przybierają na sile są w głównej mierze: tabloidyzacja mediów, konkurencja oraz brak czasu na weryfikację informacji.

42% przebadanych przyznało, że z fake news spotykają się kilka razy dziennie, raz dziennie lub kilka razy w tygodniu. Ma to miejsce zarówno podczas poszukiwania tematów, jak i w czasie weryfikacji tworzonych niusów czy też otrzymywania informacji. Co jednak najważniejsze, aż 43% ankietowanych przyznało, że w ciągu miesiąca przynajmniej raz uwierzyło w nieprawdziwą informację.

fot. mat. prasowe

Jak często w tym miesiącu miał Pan/Pani do czynienia z fake newsami?

Dla co dziesiątego respondenta fake news to problem powtarzający się kilka razy dziennie.


– Choć problem z fałszywymi informacjami nie jest nowy, to obecny trend rozwoju mediów, w tym social media, powoduje, że rozpowszechnianie nieprawdziwych treści przybiera na sile. 42% dziennikarzy spotyka się przynajmniej kilka razy w tygodniu z fake news. To oznacza, że praca dziennikarzy staje się coraz trudniejsza i bardziej wymagająca przy weryfikacji materiałów i źródeł. Do tego jeśli weźmiemy pod uwagę tempo rozprzestrzeniania się informacji, fakt, że każdy z nas w dobie social media staje się medium i może wpływać na opinię coraz większej liczby osób, trzeba być wyjątkowo czujnym w oddzielaniu faktów od manipulacji- powiedział Paweł Bylicki, prezes agencji Public Dialog.

fot. mat. prasowe

Z jakich źródeł korzysta Pan/Pani w celu weryfikacji informacji/newsów?

Najważniejsze źródła weryfikacji danych to Internet (67%) i kontakt bezpośredni (63%).


Najważniejsze źródła weryfikacji danych to Internet (67%) i kontakt bezpośredni (63%). Ponad połowa badanych odwołuje się także do wiedzy ekspertów, bądź informacji z mediów krajowych. Większość badanych jako najczęstsze źródło fake news wskazuje social media i Internet. Niemal połowa uważa, że politycy i osoby publiczne także podają i rozpowszechniają nieprawdziwe informacje. Najczęściej spotykane typy fake news to takie, gdzie selektywnie, jednostronnie przekazuje się wiadomości i nie informuje się o kontekście relacjonowanych historii (65%). Ponad połowa badanych wskazuje, że często spotyka się ze zmyślonymi historiami, które mają być poparciem dla jakiejś tezy (54%).

fot. mat. prasowe

Jakie jest najczęstsze źródło fake news?

W opinii badanych, główną przyczyną pojawiania się fałszywych przekazów jest tabloidyzacja mediów (67%)


W opinii badanych, główną przyczyną pojawiania się fałszywych przekazów jest tabloidyzacja mediów (67%) i duża konkurencja (66%), która sprawia że podmioty prześcigają się w jak najszybszym publikowaniu newsów. Pojawianiu się nieprawdziwych komunikatów sprzyja także szybkie tempo rozpowszechniania informacji i brak czasu na ich weryfikację (53%). Zdecydowana większość badanych (ponad 90%) jest zdania, że zjawisko fake newsów będzie się pogłębiać. A blisko jedna czwarta uważa, że obecne zapisy prawa prasowego nie są wystarczające i powinny zostać zaktualizowane.
– Nie są to wbrew pozorom złe wiadomość dla mediów. W dobie zalewu sieci nieprawdziwymi informacjami, odbiorcy coraz częściej poszukują wiadomości, opinii i komentarzy w zaufanych źródłach. Ilość szybko rozprzestrzeniających się, nieprawdziwych informacji, podkreśla ponownie rolę rzetelnego dziennikarstwa. Rośnie znaczenie mediów oferujących treści wysokiej jakości. W USA prenumeratę cyfrową "New York Timesa" i "Wall Street Journal" wykupiło w pierwszym kwartale rekordowo ponad 600 000 tys. osób. Wyniki wzrostu sprzedaży e-prenumerat to znak, że w dzisiejszych czasach jakość naprawdę się liczy. I będzie liczyć się coraz bardziej – podkreśla Paweł Bylicki.


– W kontekście biznesu i reputacji różnych organizacji, fake news to duże zagrożenie, które będzie wymagało coraz szybszych, zdecydowanych reakcji. Sytuacja kryzysowa jest nieodłączonym procesem w życiu każdej z firm. To zdarzenie z potencjalnie ujemnym wynikiem wstrząsającym organizacją, lub branżą. W dobie fake news te wstrząsy będą coraz częstsze i o większym zasięgu. Stąd w XXI wieku z pewnością pełne ręce pracy będą mieli specjaliści od komunikacji kryzysowej. Ich przewidywanie potencjalnych kryzysów i konstruowanie strategii, będzie w cenie– podsumowała Karolina Borkowska wiceprezes Public Dialog, wiceprezes Związku Firm Public Relations.

Metodologia:
Badanie zostało zrealizowane metodą CATI w dniach 24-28 kwietnia 2017 r. przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia. Baza obejmowała dziennikarzy z różnych typów mediów zarówno lokalnych, jak i ogólnokrajowych. Łączna wielkość próby wyniosła N=154, w tym dziennikarze prasowi, N=70, reprezentujący portale internetowe, n=28, prasę i portale, N=36, radio, N=13, TV, N=7. Badanie zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych CATI.

oprac. : eGospodarka.pl

Zobacz także


Więcej na ten temat: fake news, media, informacja prasowa

Oceń

0 0

Podziel się

Poleć na Wykopie Poleć w Google+

Poleć artykuł znajomemu Wydrukuj

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

REKLAMA

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo:

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.